tiistai 14. huhtikuuta 2015

Kohti kymmenylitystä osa 1

Tällä viikolla siirrymme operoimaan lukualueella 0-20, aiemmin tämän vuoden aikana on harjoiteltu lukujen 1-10 hajotelmia, joiden toivoisi olevan jo automatisoituneet oppilaille. Lisäksi lukujonotaitoja on harjoiteltu lähes päivittäin rallattaen ja laulaen.
Tällä ensimmäisellä tunnilla harjoittelimme lukuja alueelta 10-20 ja harjoittelimme kymmeneen lisäämistä. Kymmenjärjestelmää emme vielä käsittele, mutta se toki näkyy harjoitusten taustalla. 

Koko luokan yhteinen, opettajajohtoinen aloitus:
- Näytä sormia ja varpaita käyttäen 15/18/11/16.
- Toimi yhdessä penkkiparisi kanssa, näyttäkää yhteensä 14/12/19/13 sormia ja varpaita käyttäen.
- Keskustelu siitä, miten oli helpointa tehdä työn jako näyttäessä lukuja yhdessä. Joissain luvuissa saattoi hyödyntää tuplia, aika moni hoksasi myös, että toinen näyttää kymppiä ja toinen parista täydentää sitä. 

Parityöskentelyä 20-helminauhalla:
- Toinen parista sanoo jonkin luvun (esim. 12) ja pari näyttää luvun helminauhasta. Tarkistetaan ja vaihdetaan vuoroja. 


Opettajajohtoista työskentelyä opetusrahoilla:
- Jokaisella oppilaalla oli 10€ seteli, sekä kolikoina 10 euroa. Eriytin jo alkuun tehtävää siten, että taitavimmilla laskijoilla oli käytössään pääasiassa 2€:n kolikoita ja vielä harjoitusta tarvitsevilla 1€:n kolikoita.
- Oppilaan ohjeen mukaan oppilaat rakensivat annettuja rahasummia käytössään olevista rahoista. 
- Rahasummat harjoituksessa olivat 11€-20€


Parityöskentelyä nopalla / 10+ peli:
- Vähitellen alkoi kaikille aueta kymmeneen lisäämisen idea, joten sitä harjoiteltiin seuraavaksi nopppapelin avulla.
- Kymppi plus-peliä pelattiin aluksi heittämällä yhtä noppaa, nopan silmäluku tuli lisätä lukuun kymmenen. Osa oppilas pareilla aloitti heti pelin kahdella nopalla ja kun pari sai jutun juonesta kiinni siirtyivät vähitellen kaikki parit pelaamaan kahdella nopalla.


Hiljainen vihkotyöskentely:
- Tunnin lopuksi hiljennyimme hiljaiseen vihkotyöskentelyyn, oppilaat työskentelivät itsenäisesti opetusrahojen ja vihkojensa parissa.
- Oppilaat jakoivat vihon sivun neljään osaan ja jokaiseen neljännekseen kirjoitettiin opettajan antama rahasumma. 
- Sen jälkeen jokainen rakensi rahasummat ensin opetusrahoilla pöydälleen ja piirsi rahat vihkoonsa. 
- Opettaja haastoi oppilaat rakentamaan rahasummat mahdollisimman vähän kolikoita ja seteleitä käyttäen. Toki sai siis piirtää 12€ kuvaan pelkkiä 1€-kolikoita, mutta harva niin teki. Taitavimmat hoksasivat käyttää rahasummia rakentaessaan myös 5€-seteleitä, vaikkei niitä oltu päivän harjoituksissa käytetty.


- Nopeimmille oli taululla vielä laskusarja, jonka saattoivat laskea saatuaan rahasummat piirrettyä. Hieman alkoi nopeista laskijoista kuulua naureskelua, kun pääsivät laskusarjassa eteenpäin.. Miksi näistä ope aina tulee sama vastaus? (18-8, 19-9, 11-1, 13-3, 14-4 jne..)

Tästä jatketaan huomenna!

Ei kommentteja: