tiistai 7. huhtikuuta 2015

300 000. lukija, hypetystä ja ammattikirjallisuuden esittelyä

Eilen illalla, 6. huhtikuuta vieraili blogissani 300 000. lukija!
 Nyt vuorokautta myöhemmin luku on jo 300 473!
Vau, huikea luku! Olen otettu ja kiitän kaikkia lukijoitani! :)

Koko blogin historian ajalta luetuimpia tekstejä ovat keväällä 2013 toteuttamani avaruus-jakso sekä syksyllä 2013 julkaisemani teksti lukemaan ja kirjoittamaan oppimisesta luokassani, tuon tekstin kirjoitin silloin ensi sijaisesti oppilaideni vanhemmille, mutta se on tuntunut kiinnostavan myös opettajakollegoita. 

Kehittelin peruskoulussa pyörittämäni systeemin, kun opetin ensimmäistä ekaluokkaani syksyllä 2011 ja blogissa kuvattuun muotoonsa se kehittyi syksyllä 2013. Kielikylpykoulutuksen antia oli oppilaiden itsenäisyyteen opettaminen ja valinnanmahdollisuus, joita pidin ja pidän edelleen tärkeinä opetuksessani. Varmaan juuri sen vuoksi jenkeissä paljon käytetty Daily5-menetelmä upposi minuun niin täysillä. Vietin nimittäin hiihtolomani (ja pääsiäislomani) nenä kiinni kirjoissa, jotka nyt haluaisin esitellä teille.

Tilasin hiihtolomalukemiseksi itselleni Bousheyn ja Moserin Daily 5-kirjan. En ole aikoihin lukenut (varsinkaan englanniksi) ammattikirjallisuutta ahmimalla, mutta niin kävi Daily 5-kirjan kanssa, en laskenut sitä käsistäni ennen kuin kirja oli luettu. Daily5 on äidinkielen opetusmenetelmä. Varsinaisesti Boushey ja Moser eivät ole mitään uutta ja mullistavaa keksineet, heidän menetelmänsä perustuu oppilaiden itsenäiseen työskentelyyn ja valinnan mahdollisuuteen. Bousheyn ja Moserin menetelmä ei vaadi suuria määriä erilaisia materiaaleja, sillä tärkein materiaali ovat kirjat. Eivät oppikirjat tai muut juuri tätä menetelmää varten tehdyt kirjat, vaan kirjastosta lainattavat lastenkirjat. Kirjoja luetaan itsekseen (Read to self), parin kanssa (Read with someone), kuunnellaan lukemisen (Listen to reading), työskennellä sanojen parissa (word work) tai palaveerataan opettajan kanssa lukemisesta.

Bousheyn ja Moserin järjestelmällisyys teki vaikutuksen ja ehkä isoin anti itselleni oli jälleen kerran palata siihen, että rutiineja ja toimintamalleja pitää toistaa ja mallintaa useita kertoja eikä oppilaan voi olettaa muistavan ja osaavan heti, kun opettaja on yhden kerran asian opastanut. Kyllähän me kaikki opettajat tämä tiedetään, mutta silti aina unohdetaan ja oletetaan oppilaiden osaavan toimia yhden opastuksen jälkeen :)



Luettuani Daily 5-kirjan oli pakko tietenkin tilata Boysheyn ja Moserin The Cafe Book, joka syventää strategioita ja toimintamalleja Daily 5-menetelmän sisällä. Daily 5-menetelmän voi halutessaan siirtää melko suoraan suomenkieliseen opetukseen, Cafe sen sijaan ei käänny ihan suoraan suomenkieleen, sillä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa suomeksi ja englanniksi on isoja eroja. Cafe-kirjakin antaa myös suomalaiselle opettajalle ajattelemisen aihetta ja mallintaa hyvinkin tarkasti miten ohjata lasta lukemaan oppimisen polulla asettamalla tavoitteita, opastamalla erilaisiin strategioihin, joilla tavoitteisiin päästään ja tarjoamalla opettajalle työkalut tämän kaiken dokumentointiin.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan Daily 5- ja TheCafeBook-kirjoihin! 

Daily5- ja Cafe-kirjat ovat antaneet minulle paljon ajattelemisen aihetta ja innoitusta ensi syksyn haasteisiin. Ensi syksynä tämä opettaja pääsee (vai joutuu?) ensimmäistä kertaa kolmannelle luokalle! Hyppy alkuopetuksesta "isompien" oppilaiden pariin jännittää, varsinkin kun tähän hyppyyn liittyy myös paikkakunnan vaihto.. Toisaalta turvaa tuo se, että pätkätyöputki katkeaa ainakin toistaiseksi, sillä uusiin haasteisiin hyppään vakituisen viranhaltijan haalareissa :)

Mutta vaikka uudet haasteet tulevaisuudessa jo häämöttävätkin,
vedetään tämä loppukevät täysillä minun maailman ihanimpien
ekaluokkalaisten kanssa!


Nyt minun kuitenkin lienee syytä sulkea tietokone,
sen verran tiukasti "aktiivisuusrannekkeeni" ilmoittaa
liiasta passiivisuudesta ;-)

Aurinkoista kevättä!
Ja tsemppiä työnhakuun kaikille määräaikaisille kollegoille!

T. Anniina-ope

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oikein paljon onnea vakituisesta virasta! Mahtavaa! :)

Kiitos myös mainiosta blogista! Vierailen täällä säännöllisesti ja olen saanut hyviä ideoita omaan opetukseeni. Käsityksesi oppimisesta ja opettamisesta taitaa olla hyvin samankaltainen. :)

Nyt taidan etsiä käsiini mahdollisimman pian mainitsemasi kirjan.

t. alku-ope Etelä-Suomesta

LeAnn kirjoitti...

Heips!
Uusi lukija ilmoittautuu. :)

Ihan ekaks onnea virasta! Se on todella upea juttu!

Ja blogisi on ihan mielettömän hyvä apu, kun miettii erilaisten juttujen toteutuksia ja jos haluaa ehkä tehdä eri lailla kuin aina ennen.
Minulla on tällä hetkellä eka luokka ja tokalle menen ensi syksynä. :)
Kolmosista... Ihana luokka-aste. :) Ovat jo koululaisia selkeästi, mutta ihanan pieniä vielä. ♡

Oikein mukavaa kevään jatkoa sinnekin! :)

Kia/ Luetaanko tämä? kirjoitti...

Paljon onnea virasta! :) Kiva kuulla, että Daily5 kolahti. Olen itse pähkäillyt, tilaisinko molemmat vaiko vai pelkän The Daily 5:n, mutta sait vakuuttuneeksi, että kannattaa tilata molemmat. Itse olen todennut, että kirjoittajat ovat miettineet viimeisen päälle menetelmänsä valmiiksi, samoin kuin oppimisen seurantaa helpottavat lomakkeet yms. Siksi uskon,että myös tuosta Cafesta on paljon hyötyä. Mukavaa loppukevättä ekojesi kanssa!

Anonyymi kirjoitti...

Jee ja onnea :) mäkin meen kutosten jälkeen kolmoselle, joten innolla odotan sun ideoita, mitä teette :) mä opetan Espoossa, mutta nyt kirjottelen täältä pohjoisesta, Pello&Ylläs, jossa olin pääsiäislomalla. Tsemppiä kevääseen!

Anniina-ope kirjoitti...

Kiitos onnitteluista!

Kia, kannattaa tilata Cafe-kirja ehdottomasti, kun olet jo aiemmin Daily5:een tykästynyt! Adlibriksestä tilattuna hinta ei ollut lainkaan paha!

Ja sinulle Espoossa ensi syksynä kolmoselle hyppäävä ope, samaan kaupunkiin tupsahdan kolmoselle sinun kanssasi ensi syksynä :)