Oppilaat saivat jälleen WhatsAppin välityksellä videon, jolle oli luettu Aarresaari-kirjan viimeiset tapahtumat sivulta 31 eteenpäin. Aarresaari-kirjassa John Silver karkaa laivalta rahasäkin kanssa. Joku muukin merirosvo karkasi laivalta.. Kuka vei yhden aarrearkuista?
Onneksi live-tunnin alussa selvisi, että tuo kelmi, joka oli aarrearkun laivasta varastunut, olikin vienyt mennessään aarrearkun, jonka sisälle kapteeni oli sullonut haisevat sukkansa. Aarre oli siis onneksi hyvässä tallessa. Itse asiassa liiankin hyvässä tallessa, sillä arkku oli lukossa ja lukon aukaisemiseen tarvittaisiin koodi.
Live-tunnilla harjoiteltiin sanallisia tehtäviä, jotka liittyivät teemaan. Opettaja luki tehtävät ääneen, yhdessä piirrettiin kuva, mietittiin miten asia sanotaan matikan kielellä ja lopuksi vastattiin kysymyksiin kokonaisilla virkkeillä. Nopeimmat kirjoittivat vastaukset kokonaisilla virkkeillä vihkoihinsa, se on joka tapauksessa oppilailla edessä 2. luokalla.
Ratkaistuamme kunkin tehtävän kirjoitimme aina laskusta vastaukseksi saadun luvun pienelle paperilapulle. Näistä kolmesta numerosta muodostui koodi, jolla aarrearkku aukeaisi. Mutta mihin järjestykseen numerot pitäisi kirjoittaa? Livetunnin päätteeksi oppilaat jäivät keksimään kuinka monta erilaista koodia he numeroilla 9, 6 ja 8 voisivat muodostaa.
Keksimiään koodeja sai kokeilla Vimeoon salasanan taakse asetettuun aarrearkkuun. Pian alkoi tulla viestejä "Aarrearkku aukesi!" Sinäkin voi kokeilla linkistä, saatko aarrearkun auki. https://vimeo.com/411107469
Sanalliset tehtävät ohjeineen ja mallikuvineen löytyi myös blogista videolta siltä varalta, että tekniikka pettää eivätkä kaikki oppilaat pääse live-oppitunnille.
Lisäksi matikassa harjoiteltiin vielä timanttien laskemista kuvista. Oppilaat saivat omien taitojensa mukaan laskea timantit joko yksitellen tai ryhmissä harjoitelleen kahden, viiden ja kolmen ryhmissä laskemista.
Kun aarre oli löytynyt pääsivät oppilaat satuilemaan ja keksimään millaisen aarteen he olivat löytäneet. Hauskoja tarinoita oppilailta syntyikin ja myös hyvin sympaattisia. Eräs oppilaista päätti käyttää aarrearkun kultarahat johonkin järkevään kuten ruokaan ja toinen taas päätti, ettei itse rahaa tarvitse, mutta antaisi aarteen äidille, isälle ja mummolle.
Päivän päätteeksi oppilaat piirsivät, askartelivat tai rakensivat oman merirosvolaivan sisälle tai ulos.
...............................................
Hyvin onnistui teemaviikon toteuttaminen myös etäopetuksessa. Viikon päätteeksi soittaessani kaikille oppilaille oli palaute oppilailta myönteistä, merirosvo-viikko oli ollut kiva. Ehkäpä tässä vielä jokin toinenkin teemaviikko saadaan aikaan, mikäli etäopetus jatkuu toukokuun loppuun..
Kaikki teemaviikon päivät löytyvät täältä:
5. päivä löytyy tästä blogitekstistä yläpuolelta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti