Sivut

tiistai 21. huhtikuuta 2020

Ekaluokkalaisten merirosvo-teema etäopetuksessa, päivä 2

Jos eilen oli muutamalla oppilaalla rekvisiittaa livetunneilla, oli rekvisiitan määrä tänään tuplaantunut. Eräs oppilas oli piirtänyt itselleen viikset ja parran, toinen oli kehittänyt itselleen merirosvohahmon, joka oli oli hyvin kissamainen ja hän oli tehnyt itselleen myös hännän.

Leikki on siis lähtenyt lapasesta myös oppilailla, näinhän se oli tarkoituskin!

Jakson ensimmäisen osan löydät täältä, jos se on mennyt sinulta ohi.


Oppilaat saivat eilen iltapäivällä linkin Aarresaari-tarinan seuraavaan osaan. Tarinan toinen osa piti kuunnella ennen aamun oppituntia, jotta oppilas tietää missä tarinassa mennään. Toisessa osassa luettiin Mauri Kunnaksen Aarresaari-kirjasta sivut 12-19.

Kollegani piti aamun livetunnin kaikille koulumme ekaluokkalaisille. Livetunnilla oli ympäristöoppia ja viime viikolla aloitettu tunne-jakso jatkui merirosvoteeman mukaisesti ja aiheena oli pelko. Pelon tunne on ajankohtainen, mutta lasten ehkä on helpompi keskustella pelosta merirosvo-teeman kautta. 

Pelkoon liittyviä hyviä tehtäviä löytyi Suomen Ladun Tunteet hukassa-materiaalista, vaikka nyt ei tunteiltukaan metsässä. 

Tunnilla oppilaat miettivät missä pelko tuntuu. Lisäksi harjoiteltiin pelon karkotuskeinoja sanoittamalla asia, joka pelottaa ja hieromalla pelottavaa asiaa käsien välissä ja sitten puhaltamalla se ilmaan. Oppilaat saivat myös tehtäväkseen pohtia missä kotona olisi oma pelkokallio, eli sellainen paikka, jossa on turvallinen olo ja johon voi mennä kun oikein pelottaa.

Kollegani teki myös oppitunnista videon siltä
varalta, että tekniikka pettää eivätkä kaikki pääse
oppitunnille.

Viimeiseksi oppilaat saivat tehtäväkseen suunnitella itselleen supersankari-paidan, joka auttaisi heitä olemaan rohkeita. Supersankaripaidan sai kuvittaa itselle mieluisalla tavalla ja siihen sai kirjoittaa tsemppilauseita itselleen. 

Supersankaripaidan myötä oppilaat pääsivät suunnittelemaan omaa merirosvohahmoaan, jonka he piirsivät käyttämään supersankaripaitaa. Merirosvohahmon suunnittelun apuna oli "ystäväkirjan" sivu, johon oppilaat vastasivat vihkoihinsa. 

Jokainen opettaja loi kirjan pohjalta itselleen merirosvohahmon.

Me opettajat olimme myös kaikki luoneet itsellemme merirosvoroolit tai oikeastaan pukeuduimme Aarresaari-kirjan hahmoiksi ja täytimme omasta hahmostamme ystäväkirjan. Oppilaiden lukutehtävänä oli lukea opettajien merirosvohahmojen vastaukset ja kuka kukin on tyylinen tehtävä oli oppilailla lukutehtävän lopuksi Kahootissa.


Oman luokkani pienryhmätunneilla jatkoimme merirosvohahmojen kehittelyä. Harjoittelimme adjektiivejä ja vastakohtia. Ensin listasimme ylös ylipäätään merirosvoja kuvailevia adjektiivejä. Jos oppilaat eivät keksineet, minä kyselin ovatko merirosvot pelokkaita. No eivät tietenkään, he ovat rohkeita ja niin saatiin adjektiivejä pitkä lista.
Vihkoon piirtämiensä merirosvohahmojen ympärille oppilaat kirjoittivat yhdessä tehdystä listasta viisi omaan hahmoon sopivaa adjektiiviä. Sen jälkeen keksimme vielä miksi kukin merirosvo on sellainen kuin on. Esimerkiksi eräs merirosvo oli iloinen, koska oli löytänyt aarteen. Toisen ilon syy oli saatu jäätelö. Eräs merirosvo oli antelias ja oli antanut edelliselle jäätelön. Eli yhteisen keskustelun avulla syntyi oppilaiden merirosvohahmojen välille vuorovaikutusta. Merirosvohahmot pääsevätkin myöhemmin yhteiselle seikkailulle, mutta siitä myöhemmin lisää.

Oppilaiden merirosvohahmoja
Matikassa tehtiin tänään vielä yksi ostosreissu merirosvojen ja merenkulkijoiden sekatavarakauppaan, jossa harjoiteltiin kokoamaan ostoksista 20 euron ostoskoreja. 




Seikkailulla tulee ihan varmasti nälkä, joten arjen taitona harjoiteltiin voileivän tekemistä sekä jälkien siivoamista välipalan teon jälkeen. 


Päivän askartelutehtävänä oppilailla oli miekan askartelu. Kierrätysaskartelu on noussut etäopetusjakson aikana kunniaan.. Miekkaa tarvitaan tehtävissä huomenna.


Kollegani teki videon miekan askartelusta oppilaille.



Oppilaiden askartelemia miekkoja

Musiikissa harjoiteltiin videon avulla perussykettä. Kiitos videosta kuuluu kollegalleni.


Lisäksi musiikissa harjoiteltiin perinteisestä leijonan metsästys-laululeikistä tehtyä "Aarretta mä metsästän"-sovellusta.



Tällainen merirosvo-päivä oli tänään, huomenna seikkailut jälleen jatkuvat! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti