Näin tuttuni fb-seinällä postauksen muutama viikko sitten kuinka hänen lapsensa leikkivät kotipihalla merirosvoa. Leikit olivat lähteneet jostain lasten opettajien antamasta tehtävästä, joka oli vienyt lapset mukanaan. Innostuin merirosvo-teemasta etäopetuksessa ja lähdin sitä vähitellen pohtimaan. Sain myös muut koulumme ekaluokan opettajat innostumaan aiheesta ja päätimme toteuttaa merirosvo-viikon.
Rungon teemaviikolle tarjoaa Mauri Kunnaksen Aarresaari-kirja, joka on jaettu viiteen osaan eli viikon jokaiselle päivälle. Luin tarinan videolle pätkissä, jotta lapset voivat kuunnella ja nähdä kirjan kuvat samaan tapaan kuin jos lukisimme kirjaa koulussa. Tekijänoikeussyistä en voi blogissa jakaa videoita kirjasta, ne jaettiin oppilaillekin WhatsApp-viestillä, jotta jako tapahtui suljetulla alustalla.
Mauri Kunnaksen versio Aarresaaresta löytyy äänikirjana Nextorysta, joka on tällä hetkellä oppilaille ilmainen, mutta ongelmalliseksi tulee kaikkien huoltajien rekisteröityminen Nextoryn käyttäjiksi, joten helpommaksi tuli lukea kirja itse videolle.
Päivän tehtävät liittyivät kirjasta luettuun pätkään ja ensimmäisenä päivä luettiin kirjasta sivut 6-11. Koulupäivän tehtävät liittyivät matkavalmisteluihin.
Aloitimme vierailemalla merirosvojen ja merenkulkijoiden sekatavarakaupassa. Ostoslista kirjattiin vihkoihin sanelun avulla. Sanelu sisälsi paljon yhdyssanoja, joita viime viikolla harjoittelimme.
Sanelun jälkeen aloitettiin ostosten teko. Oppilailla oli käytössään edellisellä viikolla askarrellut opetusrahat sekä sanelussa vihkoon kirjoitettu ostoslista.
Ensimmäisellä ostoskierroksella harjoiteltiin kympistä vähentämistä eli oppilaat ostivat yhden esineen kerrallaan 10 euron setelillä ja selvitimme paljonko rahaa saa takaisin.
Toisella ostoskierroksella harjoiteltiin kymppiin lisäämistä. Ostimme riippumaton lisäksi erilaisia esineitä ja laskimme ostoksia yhteen.
Koska aarresaarelle ei voi lähteä ilman aarrekarttaa, oli päivän viimeisenä merirosvo-tehtävänä piirtää itselleen aarrekartta. Samalla harjoittelimme sijainnin määrittämistä ruutujen avulla.
Tutkimme myös pinta-alan käsitettä aarrekartan avulla.
Oppilaiden karttoja |
Tarinassa vanha merikarhu saa aikaa kello kymmeneen asti illalla ennen kuin merirosvot hyökkäävät, joten pitihän oppilaiden tietää milloin kello on kymmenen. 10monkeys-pelin avulla oppilaat harjoittelivat tasatunteja ja puolituntisia, joihin on lukuvuoden aikana aiemmin jo tutustuttu.
Merirosvo-tehtävien lisäksi oppilailla on päivittäin 30 minuuttia lukemista sekä satusiesta.
Pelkkänä itsenäisenä videoiden varassa tapahtuvana työskentelynä päivä ei mennyt, vaan sanelu ja ensimmäinen kauppareissu (kympistä vähentäminen) tehtiin livetunnilla yhdessä.
Aarrekarttaan liittyvät tehtävät teimme päivän toisella livetunnilla. Itsenäiseksi työksi näiden väliin jäi oppilaille lukeminen, satusiesta, toinen kauppareissu (kymppiin lisääminen) ja kellon aikojen harjoittelu.
Oppilaat lähtivät kivasti mukaan työskentelyyn! Livetunneilla nähtiin merirosvoja, papukaijoja ja pääkalloja. Eräs oppilaistani askarteli tunnin alkua odotellessaan itselleen silmälapun, jotta hänelläkin on roolivaatteet. Odotan huomisia oppitunteja innolla!
Ihanasti toteutettu!
VastaaPoistaKiitos! Tästä teemaviikosta ope on vähintään yhtä innoissaan kuin lapset :)
VastaaPoista