Sivut

perjantai 23. elokuuta 2019

Luokka puhkeaa kukkaan

Koulun alkaessa ensimmäisenä tarinana kerroin luokassa Herrman Koepken Seitsemänvuotias lapsi - koulukypsyys -kirjasta löytyvää tarinaa auringonkukan siemenistä. Olen aiemmin kirjoittanut tarinasta oman versioni blogiin, se löytyy täältä

Luokassa oli ensimmäisten viikkojen aikana suuren suuri auringon-
kukka, jota tutkimme innokkaasti.

Kerroin tarinan lapsille kolme kertaa, jolloin tarina tuli lapsille tutuksi. Viimeisellä kerralla lapset osallistuivat itse kertomiseen ja harjoittelimme näin jälleen kerrontaa, jota hyödynnän luokassa jatkossakin aina kirjaimiin liittyviä tarinoita käsitellessämme.

Auringonkukasta tulikin ensimmäinen kuvataiteen ja käsityön projekti, jonka aikana ekaluokkalaiset harjoittelivat montaa tärkeää asiaa.



Ensimmäisellä kouluviikolla aloitimme jo vesivärien käytön harjoittelun märkää märälle tekniikalla. Ensimmäisellä maalauskerralla oppilailla oli käytössä vain keltainen väri ja tehtävänä olikin maalata paperi auringonkukan keltaiseksi. Paleteissa ei ollut muita värejä edes tarjolla, jotta kukaan ei epäonnistuisi ohjeiden seuraamisessa.

Ohjeiden noudattamista ja saksien käyttöä harjoiteltiin myös auringonkukkien varsien askartelussa. Oppilaiden tuli merkitä paperin ylä- ja alalaitaan merkki kahden sormen päähän reunasta, yhdistää merkit ylhäältä alas pitkällä viivalla, leikata viivaa pitkin ja toistaa niin monta kertaa kuin paperille mahtui. Lopuksi suikaleet liimattiin kukan varreksi. 

Toisella viikolla jatkoimme märkää märälle tekniikkaa, mutta nyt oppilaat saivat keltaisen värin lisäksi myös sinisen. Ensin maalasimme paperin siniseksi ja sen jälkeen keltaisella värillä sinisen päälle. Muutamat oppilaat olivat kovin närkästyneitä aluksi, koska heidän paperistaa tulikin vihreä, vaikka ei olivat tehneet ihan oppilaiden ohjeiden mukaan. Onneksi hoksasimme pian, että se taisikin olla opettajan tarkoitus!


Auringonkukan terälehtiä askarrellessamme tuli samalla harjoiteltua ison A-kirjaimen muotoa. Oppilaat piirsivät paperille rivin isoja A-kirjaimia ja leikkasivat ne irti.




Minä en opeta käsitöitä luokalleni, mutta käsityön opettaja oli päättänyt aloittaa sormivirkkauksesta käsityöt. Sormivirkkaus sopi hyvin meidän auringonkukkiimme, sillä sormivirkkausketjuista saimme siemeniä auringonkukan keskustaan. Ketjusilmukkapätkä liimattiin spiraaliksi auringonkukan keskustaan. Toisilla spiraali oli isompi, toisilla pienempi. 

Ensimmäiset auringonkukat ovat puhjenneet kukkaan.

Kahden viikon urakan jälkeen luokka puhkesi kukkaan! Onneksi, sillä luokkaan ensimmäisenä päivänä tuomani auringonkukka olikin jo kuihtunut ja pudottanut melkein kaikki terälehtensä.


3 kommenttia:

  1. Käytätkö ollenkaan aapista opetuksessasi?

    VastaaPoista
  2. Kirjaimiin liittyvät tarinat tulevat tänä vuonna perinteisistä saduista, joita lapset tuntevat vuosi vuodelta heikommin.
    Meillä on kierrätysaapiset kaapissa, en ole vielä jakanut niitä. Ne ovat enemmänkin lukuläksykirjoina käytössä.
    Minulla on tänä vuonna ryhmä, jossa on vain muutamia oppilaita, jotka eivät vielä lue.

    VastaaPoista
  3. Seuraavassa kirjoituksessa on tarkemmin miten käsittelen kirjaimia!

    VastaaPoista