Sivut

maanantai 29. helmikuuta 2016

Saaristo-Suomi (3.lk)


Matkamme halki Suomen jatkui Etelä-Suomesta Saaristo-Suomeen.  Päätin kokeilla miten flipped classroom-idea toimisi omassa luokassani. Oppilaat saivat ennen jakson käsittelyn aloittamista läksyksi katsoa ExplainEverything-sovelluksella tekemäni videon. Videoon olen lukenut oppikirjan tekstin, sekä lisännyt myös muuta tietoa. 

                                          

Jakson työstäminen alkoi siitä, että tutustuimme yhdessä jakson tavoitteisiin. Sen jälkeen kävimme yhdessä läpi tehtävät, jotka suorittamalla tavoitteeseen pääsee sekä kuinka oppilaiden osaamista jakson ajalta arvioidaan. Alla olevaan kuvaan kirjattujen lisäksi osaamista arvioitiin puhe- ja paripiirin avulla, siitä myöhemmin lisää.


Tehtävät tuli tehtyä joutuisasti ja oppilaiden vastuunotto omasta opiskelusta oli taas mennyt askeleen eteenpäin. Kaikilla työskentelytunneilla meitä oli luokassa 2-3 aikuista, eli lisäksi avustaja tai erityisopettaja, joten jokainen oppilas sai apua tarvitessaan.

Sanastamista eli sanojen merkityksen määrittelyä olimme harjoiteelleet jo aiemmin, joten tehtävätyyppi oli tuttu, nyt uutta oli määritysten kirjaaminen Padlet-seinälle, kuvakaappauksen ottaminen sekä Kidblogiin liittäminen.

Oppilaan luoma Padlet-seinä.

En löytänyt Saaristo-Suomeen liittyvää lastenkirjallisuutta, joten Saaristo-Suomi-jakson aikana oppilaat lukivat kirjoja Etelä-Suomesta tai koko Suomea käsitteleviä kirjoja (esim. Tatun ja Patun Suomi, Miina ja Manu seikkailu Suomessa).



Kirjan lukemisen yhteydessä oppilaat täydensivät kirjakorttia. Kirjakortin sanavaraston laajentamiseen tähtäävässä tehtävässä keskityimme verbeihin. Oppilaat poimivat lukemastaan kirjasta verbejä ja niille etsittiin synonyymejä.

Saaristo-Suomi-jakson päätteeksi kertasimme opittua puhe- ja paripiirin avulla. Luokka jakaantui 3 ryhmään, joita jokainen ohjasi aikuinen. Ensin puhepiirissä kiersi pehmolelu, joka kiersi oppilaalta toiselle. Se, jolla pehmolelu oli kädessään, kertoi jonkin asian Saaristo-Suomesta. Pehmolelu kiersi järjestetyksessä oppilaalta toiselle, kunnes kaikki Saaristo-Suomesta opittu oli kerrottu.
Seuraavaksi oppilaat jakaantuivat pareiksi. Minuutin ajan toinen parista kertoi kaiken mitä Saaristo-Suomesta muisti (ja jotka oli siis juuri äskön yhdessä puhepiirissä kerrattu) ja minuutin jälkeen vuorot vaihtuivat.
Yritin kiertää paripiirissä kuuntelemassa mahdollisimman monen oppilaan kerrontaa. Paripiirissä kuuli helposti mitä oppilas oli oikeasti ymmärtänyt ja oppinut aiheesta. 

Kertauksen jälkeen oli aika tehdä viikon kuvistyö, jonka aiheena oli saaristo. Aloitimme jo torstaina rauhoittumalla iltapäivällä maalaamaan aaltojen loiskeen siivittämänä märkää märälle tekniikalla merta. Tavoitteena oli saada paperille mahdollisimman monta erilaista sinisen sävyä ultramariinin- ja preussin sinistä käyttäen.

Perjantaina tutkimme Google Mapsin avulla, miltä saaristo näyttää ylhäältäpäin katsottuna. Miksi jotkut saaret ovat vihreitä? Miksi toiset ovat harmaita? Miksi vihreillä saarilla on harmaat reunat? Taas tuli kerrattua Saaristo-Suomen sijaintia, sanastoa (luoto, saari) sekä saariston oloja.
Kuvistyössäkin saaristo katseltiin helikopterista käsin. Oppilaat maalasivat PuffyPaintilla joko siveltimillä tai sormilla saaria, oman valintansa mukaan isoja tai pieniä.

Sormimaalaus oli juuri sopivaa aktiviteettia ennen hiihtolomalle lähtöä.

PuffyPaintin ohjeen olen napannut netistä jo kauan aikaa sitten, mutta nyt vasta ensimmäisen kerran kokeilin maalia. PuffyPaintiin sekoitetaan partavaahtoa ja Erikeeperiä, sekä haluttua väriainetta (elintarvikeväri tai pulloväri). Partavaahtoa ja liimaa sekoitetaan PuffyPaintiin yhtä paljon. PuffyPaintilla ei kannata maalata kaikkein ohuimmalle paperille, mutta paksu vesiväripaperi toimi hyvin. Teokset kuivuivat ripustuskuntoon parissa tunnissa.
20 lapsen PuffyPainteihin riitti hyvin 300ml Rainbow-partavaahto, itseasiassa vaahtoa jäi vielä ylikin, eli sijoitus oli 1.55€. Ei siis ihan mahdoton rahallinen uhraus ja hauskaa oli :)


Kuvistyö ei tällä kertaa vaatinut tarkkaa hienomotoriikkaa ja piirtämistä, kaikki oppilaat onnistuivat piirrustustaidoista riippumatta. Tavoitteena oli harjoitella hahmottamaan miltä alue näyttää ylhäältä, se toteutui kun yhteenkään työhön ei ilmestynyt aurinko kulmaan :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti