Sivut

keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Kertolasku-jakso jatkuu..

Oppilaani toi tällä viikolla minulle neulomansa kanin,
jonka oli varustanut laskennonmaan kanin keltaisella
viitalla. Tämä kani oli kyllä jälleen kerran parasta
palautetta mitä oppilaalta voi saada, nimittäin se että
opettamani asia on koskettanut lasta niin paljon, että
hän pohtii sitä vielä myöhemminkin.


Viime viikolla tutustuimme kertolaskuihin kolmena päivänä. Satu johdatti meidät kertolaskuteemaan, jota sitten abstraktion tietä seuraten harjoittelimme aloittaen kehollisista ja rytmillisistä harjoituksista ja siirtyen vähitellen välineelliseen vaiheeseen sekä kuvien tutkimiseen ja piirtämiseen. Tässä kuvattujen kahden päivän aikana tavoitteena oli saada kertolaskun periaate vietyä viimein symbolimuotoon. Kuitenkin jokaisella tunnilla kaikki abstraktion tien osa-alueet mukana pitäen. Jakson alun löydät täältä.

1. oppitunti n. 75min. (todellisuudessa oppitunti on 115min, mutta matikalle varattu aika on n. 75min).

Tunnin aloitus (ulkona):
- Hippaleikissä kertasimme 3-jonoa. Kun hippa sai jonkun kiinni, meni kiinni jäänyt kyykkyyn. Pelastaminen tapahtui menemällä kyykkyyn kiinnijääneen eteen ja "pallottelemalla" kolmosjono ainakin 15 asti (3,6,9,12,15,18,2..). Taitavimmat luettelivat jonon loppuun asti.
- Hipan jälkeen oppilaat jakaantuivat pareihin ja lähtivät etsimään valokuvasuunnitus-rasteja. Jokaiselta rastilta löytyi pakasterasiat, josta oppilaspari otti yhden kuvan mukaansa. Tullessaan takaisin opettajan luo oppilaspari kertoi kuvastaan yhteenlaskun tai kertolaskun muodossa, laittoivat kuvan omaan purkkiinsa ja sitten he lähtivät seuraavalle rastille.

Rasteina toimivat pakasterasiat, joista oppilaat ottivat aina kortin mukaansa.
Kortit on maalannut harjoittelijani Linda Hakala.

Opettajan luona kerrottiin oman osaamisen mukaan
joko yhteenlaskuna tai kertolaskuna löydetystä kuvasta.
Tämä antoi hyvän mahdollisuuden havainnoida oppilaiden
taitoja ja sitä missä vaiheessa kunkin oppilaan
oivaltaminen oli.

Tunnin 2. aloitus (sisällä):
- Sisällä jatkoimme joka aamuisilla aamutoimillamme loruillen ja laulaen sekä kalenterin tarkastaen. Kunnes palasimme taas matematiikan pariin.
- Oppilaiden aiemmin oppima tupla-leikki (1+1, 2+2, 3+3) leikittiin nyt kertolasku muodossa (2x1, 2x2, 2x3, 2x4 jne.). Kun leikki oli leikitty kerran läpi, kävimme sen toisen kerran läpi vaihe vaiheelta ja kirjoitimme ylös leikin "sanat" eli kertolaskut taululle. Kävimme huolellisesti läpi kertolaskun merkintätavan, jonka oppilaat ovat aiemmin kyllä nähneet taululla, mutta johon ei silloin vielä kiinnitetty erikseen huomiota. 
Jo tulevaa hieman pohjustaakseni leikimme myös tupla-leikin puolitus-leikkinä eli "kahdesta puolet on yksi" (näytetään peukkuja ja laitetaan toinen selän taakse), "neljästä puolet on yksi" (näytetään molemmista käsistä kahta sormea ja viedään puolet selän taakse) jne. Tätä en tässä vaiheessa selittänyt vielä lainkaan, vaan annoin lapsille kokemuksen puolittamisesta.

Pistetyöskentely (poikkeuksellisesti käytössä kaksi harjoittelijaa, joten ilo irti siitä!):
  • Yatzy: pelasimme yatzy-peliä jo viime viikolla, joten lyhennetyn yatzy-pelin idea oli kaikille selvä. Oppilaat pelasivat yatzy-pareittain ja kirjasivat ylös yhteenlasku- ja kertolaskumuodossa saamansa tulokset. Pisteellä työskenteli samaan aikaan 3 paria ja harjoittelija avusti heitä kertolaskujen kirjoittamisessa.
  • Suunnistuskuvien tutkiminen: tutkimme yhdessä oppilaiden rasteilta löytämiä kuvia. Millä eri tavoilla kuvan voi nähdä? Mitä kuvasta voisi kertoa laskennonmaan kielellä? Oppilas pari jakoi löytämänsä kuvat tasan, molemmat liimasivat omat kuvansa vihkoon ja kirjoittivat viereen kuvasta yhteenlaskun ja kertolaskun. Samaan aikaan pisteellä työskenteli 3 oppilasparia, joten opettaja ehti hyvin auttaa apuatarvitsevia.

  • Kertolaskut lukujonona hyppien ja sanalliset tehtävät/laskutarinoiden rakentaminen: Oppilaat aloittivat loikkimalla 2n ja 3n kertotaulujen lukujonoja käytävässä, kuten laskennonmaan kani kiveltä toiselle. Sen jälkeen jatkettiin pöydän ääressä ja harjoittelijani luki pisteellä työskenteleville oppilaille laskutarinan, josta oppilaat rakensivat kuvan käyttäen avuksi virkattuja vihanneksia, pähkinöitä, sormia jne. Tällä pisteellä ei itse kirjoitettu mitään: oppilaat rakensivat laskutarinasta kuvan ja sanallistivat vielä laskunsa laskennonmaan kielelle. 
Laskennonmaan kanin loikkia:
2,4,6,8... tai 3,6,9,12...
Porkkanoita, pähkinöitä ja "karkkeja" laskutarinoiden rakenteluun.


Oppilaat rakensivat ylläolevia laskuja harjoittelijan kanssa. Kaikilla välineiden vaihtaminen ei onnistunut niin helposti, joten osa teki kaikki laskutarinat pähkinöillä.





Tunnin päätteeksi leikimme vielä tupla-leikin kertolaskuversion sekä puolitus-leikin ennen pitkän oppitunnin päättävää satua.

Yatzy oli niin mukavaa, että oppilaat pelasivat yatzya
ruokailun jälkeen keskenään. Ja ohi kulkiessani sain
hykerrellä itsekseni, kun tytöt pohtivat kuinka saatu
pistemäärä kerrotaan kanin kielellä eli siis
kertolaskun muodossa.

2. oppitunti (n. 75min matikkaa)

Aloitus/ulkona:

Harjoittelijani on hyvin vajaassa viikossa ymmärtänyt liikunnan ja matikan yhdistämisen idean. Hänen johdollaan leikimme aamulla pihalla muutamia matikkaleikkejä.

  • Maa-meri-laiva-idealla leikimme leikkiä, jossa leikkialueen päädyssä oli "2n kertotaulu", keskelle "3n kertotaulu" ja toisessa päädyssä muut luvut. Leikinjohtaja huusi lukuja lukualueelta 1-20 ja oppilaat juoksivat aina sille viivalle, jonka luvun kertotauluun huudettu luku kuului.
  • Pallonryöstö: oppilasryhmä jaettiin neljään joukkueeseen, joilla jokaisella oli pesä pelialueen nurkassa. Leikkialueen keskellä oli sankossa tennispalloja (enemmän kuin leikkijöitä). Leikin alkaessa juoksivat oppilaat hakemaan sankosta palloja (yksi kerrallaan) ja veivät ne kotipesäänsä (ei saa heittää!). Kun sankosta loppuivat pallot, alkoi pallojen ryöstö. Toisten pesistä sai hakea palloja (yksi kerrallaan) ja viedä omaan pesään. Kun peli loppui, laskettiin pallot. Jokaisessa pallosta sai 2 pistettä, joten 2n kertotaulu tuli harjoiteltua.
  • Peikonpesä: leikkialueen päädyissä on peikon pesät. Valitaan molempiin pesiin 1-2 peikkoa. Peikot lähtevät ottamaan leikkijöitä kiinni, kiinni jääneet menevät peikon pesään. Kun kaikki ovat jääneet kiinni, laskettiin peikkojen kiinni saamat leikkijät. Jokaisesta kiinnijääneestä sai 3 pistettä ja taas tuli 3n kertotaulukin kerrattua.


Aloitus/sisällä:
  • Aamutoimissa harjoiteltiin lukujonotaitoja kalenteria tarkastellessa rytmiä ja liikettä hyödyntäen ja kolmosen lukujonoa treenaten (esim. hyppy, hyppy, tähtihyppy ja tähtihypyn kohdalla luku isolla äänellä). 
  • Tuplaleikin kerto- ja jakolaskuversiot leikittiin myös läpi.

Työskentelyosuus:

Edellisenä päivänä kukaan oppilaista ei ehtinyt tehdä kertolaskuja kaikista valokuvasuunnistuksessa löytämistään kuvista ja yatzy-pelikin oli monella jäänyt kesken. Siispä tänään oppilaat saivat harjoitella itsenäistä työskentelyä ja ottaa vastuuta työskentelystään saamalla itse valita kolmen tehtävän suoritusjärjestyksen. 




Yatzy-muistiinpanoja.

  • Tehtävänä oli tehdä valokuvasuunnistuksen kuvista kertolaskut loppuun, pelata bingoa yksi kierros ja kolmantena tehtävänä oli kertolasku-muistipeli. 
  • Kertolasku-muistipeli oli koottu erilaisista pikaluku-korteista, joille tein pareiksi kertolaskukortit. Aluksi pelaajat etsivät jokaiselle kortille parin siten, että kaikki kortit olivat kuvapuoli ylöspäin. Kun oikeat parit oli tarkistettu opettajalta, saivat oppilaat alkaa pelaamaan.

Yatzyssa harjoiteltiin yhteenlaskuja ja kertolaskuja.

Muistipeli syntyi vanhoista pikalukukorteista, joiden
pareiksi kirjoitin kertolaskut.

Lopetus:
  • Tunnin lopuksi näytin oppilaille kertolasku-salaisuuden! Joka oli muuten minullekin ihan uusi juttu... ja lopputunti menikin kertolaskujen ja tähtien parissa.
  • Kun ympyrän kaaren jakaa kymmeneen osaan ja numeroi merkit 0-9. Nollasta lähtiessä, kun kiertää ympyrän kaaren merkkejä 3n lukujonoa (3,6,9...) muodostuu ympyrän sisään 8 sakarainen tähti. Yli kymmenen mennessä näkyvissä on tietenkin luvusta vain ykköset. 2n kertotaulusta syntyy 5-kulmio. 

Luokan innokkaimmille laskijoille heitin haasteeksi kokeilla kotona, millainen kuvio tulisi 4n kertotaulusta.. Keksitkö sinä? 6n, 7n ja 8n kertotauluista tulee myös kuvioita ;-)


------------

Viikon verran käytin aikaa kertolaskun periaatteen opettamiseen. Tänään viimeisenä päivänä kertolasku-jaksoa saatoin tyytyväisenä todeta, että oppilaat ovat oppineet sen mikä oli tavoitteenakin. Oppilaat osaavat itse rakentaa kertolaskuista kuvia, he osaavat tulkita toisten piirtämiä kuvia  ja tehdä niistä kertolaskuja ja lisäksi osaavat yhdistää annetun kertolaskun ja kuvan toisiinsa. 2n ja 3n lukujonot oppilaat ovat osanneet jo aiemmin, mutta tämän viikon aikana niiden osaaminen on harjoittelun myötä vahvistunut hurjasti. Siispä nokka kohti jakolaskua!




1 kommentti:

  1. Aivan uskomattoman upea kertolaskukokonaisuus! Miten jaksatkaan keksiä aina vaan uusia ideoita :) Toivottavasti löydän tämänkin jakson blogistasi syksyllä, kun taas palaan työn pariin. Oikein aurinkoista ja lämmintä kesää sinulle! Heitä sinäkin vapaalle...

    VastaaPoista