Päivä 1-2.
Koulutonttu rakasti metsässä samoilua. Usein se päivällä koululaisten
opiskellessa lähtikin metsään kävelylle, tonttu pakkasi pieneen reppuunsa
hieman evästä: leipää, termospullollisen kaakaota sekä omenaa. Tonttu saattoi
viettää metsässä koko päivän eikä palannut kotiin ennen kuin iltamyöhällä.
Syksyinen metsä oli koulutontun mielestä kaunis: puolukat
hehkuivat syysauringon hohteessa, mustikanvarvut alkoivat jo vähitellen
punertaa, koivun keltaiset lehdet näyttivät auringon säteiden osuessa niihin
lähes kultaisilta. Oli juuri tällainen kaunis syysaamu, kun koulutonttu oli
tarinamme tapahtuessa metsäretkellään.
Tontun tallustaessa kapeaa polkua eteenpäin se näki jotain
pientä ja ruskeaa, joka ei sinne kuulunut, mustikan varpujen lomassa. Lähemmäs
tuntuaan koulutonttu kuuli.Pienellä äänellä se joku, joka makasi varvikossa, voihki:
”ooo, sattuu, oih”. Tonttu kumartui katsomaan ja näki maassa mustikan varpujen
seassa pienen oravan poikasen. Vilkaistessaan ylös korkealle suureen mäntyyn ja
nähdessään oravan pesän arvasi tonttu oravan poikasen tippuneen pesästään.
Tonttu teki kämmenistään kuin pienen pesän (muodostetaan
käsistä pyöreä pesä) ja oravan poikanen kiipesi vaivalloisesti tontun käsiin.
”Oi, voi sinua pientä”, voivotteli tonttu, ”mitä sinulle on sattunut?”
Oravan poikanen mietti hetken ja aloitti sitten ”Oravalla puussa, käpy oli suussa. Askeleita
kuuli, Halli-koiraks luuli. Hyppäs männyn oksalle, loukkas pienen jalkansa sekä
pitkän, pitkän pörröhännän. (Suom. kansanruno)
Pientä ja pelokasta oravan poikasta ei voinut jättää yksin
metsään, niinpä tonttu kaivoi esille reppunsa. Se teki pienen nuotion oravan
pesäpuun lähistölle ja kaivoi repustaan eväät esille. Tonttu ja orava viettivät
mukavan iltapäivän eväitä syöden ja lauluja lauleskellen nuotion ääressä.
Kas, kuusen latvassa
oksien alla on pesä pienoinen oravalla, sen poikaset siinä ne leikkiä lyö ja
pikku hampahin siementä syö.
On siinä vihreä,
vilpoinen katto ja naavoista lämpöinen lattiamatto ja pikkuruiset ikkunat ja
vuoteena sammalet vihannat.
Kun talven tuulet ne
metsissä laukkaa ja lumet ne lentää ja pakkanen paukkaa, niin oravan pesässä
pienoin pää se ikkunan reiästä pilkistää.
Ja kuusonen tuutivi
tullessa ehtoon, siell´ oravan poikaset tuttuhun kehtoon. Ja elämä heillä on
herttaisaa, kun kuusen latvassa keinua saa. (Oravan pesä, P.J. Hannikainen
ja Immi Hellén).
Illan hämärtyessä vilkkui jotain pientä, ruskeata ja
pörröistä muiden lomassa. Sieltä saapui oravaäiti kokoamasta talvivarastoa.
Oravaäiti säikähti kuulleessaan mitä sen poikaselle oli tapahtunut, mutta
kuultuaan kuinka koulutonttu oli pikkuoravaa auttanut, se saattoi huokaista
helpotuksesta. Pieni oravan poikanenkin alkoi olla jo pirteä oma itsensä ja se
saattoi äitinsä avustamana kiivetä takaisin männyn oksalle. Sieltä pieni orava
vilkutti onnellisena uudelle ystävällleen. Kotia kohti kävellessään tonttu
hyräili mennessään… Kas kuusen latvassa..
Päivä 3
Oppilaiden kuultua ylläolevan tarinan kahteen kertaan aloitimme vihkotyöskentelyn orava-aiheen parissa. Harjoittelimme spiraalin tekoa ensin koko luokan voimin ketjuna, joka kieputettiin keskelle jäähän oppilaan ympärille. Sen jälkeen piirsimme saman kuvion kahta eri vihreää ja ruskeaa apuna käyttäen. Tässä vaiheessa en vielä kertonut mistä muusta kuin spiraalista oli kyse. Tosin seuraavaan päivään mennessä useampi oppilas keksi, että kyseessä on O-ravan pesä.
Oravan vartalo piirrettiin myös spiraalia piirtäen, vartalo samoin kuin pää ja häntä leikattiin irti ja sommiteltiin itselle mieluisaan asentoon oravan pesään. Oravan pään asentoa kääntelemällä oraville sai erilaisia ilmeitä.
Päivä 4
"Tonttu löytää pussista"-laulun aikana tontun meille jättämä salaisuuspussi kiersi oppilailla. Oppilaat saivat koskea, mutta eivä katsoa. Pussissa oli A, I, U ja O, eli tehtävänä oli löytää pussista tuntoaistin avulla se uusi kirjain, jonka monet jo arvelivat olevan o. O-kirjaimesta tehtiin kuva oravan pesän viereen. Samalla opeteltiin O:n äänne.
Metsäretkellä kerroin oppilaille nuotiolla istuessamme kertomuksen oravasta. Sen jälkeen oppilaat pareittain etsivät oravalle talvivarastoa varten koulurallisen käpyjä. Tehtävänä oli järjestää kävyt sillä tavoin, että ne on helppo laskea. Samalla saatoin tarkkailla oppilaiden lukujonotaitoja sekä yksi-yhteenvastaavuutta laskiessa.
Valtaosa oppilaista laittoi kävyt jonoon ja laskeminen sujui reippaasti, eikä vaikeuksia ollut.
Muutama pari ymmärsi vihjailuni helposta laskemisesta ja tekivät pari-jonon, jolloin saattoi laskea 2,4,6 jne. Sen suurempia kasoja kukaan ei hoksannut tehdä...
Päivä 5
Viimeisenä päivänä O-kirjainta opiskellessamme aloitimme aamun laivanlastaus-leikillä, laivassa oli tänään tietenkin vain O-kirjaimella alkavia sanoja. A, I, U, O-jumpassa oppilaat muodostivat vartaloistaan opettajan sanoman sanan esimmäistä kirjainta vastaavan kirjaimen. Viimeisenä leikkinä oli alias-peli O-kirjaimella alkavilla sanoilla, mukaan mahtui tietenkin myös käenmuna!
Lopuksi oppilaat kirjoittivat vihkoihinsa yhteiset O-sanat (ORAVA, OKSA, ONNELLINEN). Muutama nopeampi oppilas kirjoitti ylös myös lorun "oravalla puussa, käpy oli suussa...
Vaikka lukutaito vielä puuttuu, niin intoa riittää :) |
Nyt osaamme jo A, I, U ja O-kirjaimet! Ja onkin aika jättää koulutonttu kirjainpusseineen muutamaksi viikoksi lomailemaan ja siirtyä matematiikan maailmoihin! Kirjaintarinat jatkuvat lokakuussa. Jos haluat lukea kaikki tähän mennessä ilmestyneet koulutontun kirjainseikkailut, löydät ne täältä.
Oooooooo :)
VastaaPoista