Sivut

maanantai 17. maaliskuuta 2014

Pöllöpostia


Opiskelimme yltissä talven lintuja. Lintuteema löytyi mukavasti kaikista oppilaiden oppikirjoista: yltistä, tuhattaituri-kirja lasketti talitiaisilla sanallisia tehtäviä ja Pikkumetsän Ansa-vihostakin löytyi talven lintuihin liittyviä tehtäviä. Siispä lintuteemassa meni mukavasti koko päivä. Kirjojen esittelemien pikkulintujen lisäksi tutustuimme myös pöllöihin. Pesiihän Suomessa 10 pöllölajia, jotka myös viettävät talvensa Suomessa.



Tutkimme pöllöjen ulkonäköä ja väritystä netistä kokoamieni kuvien avulla, jonka jälkeen jokainen askarteli oman pöllönsä. Pyrin ohjaamaan oppilaita tekemään väreiltään mahdollisimman oikean värisiä pöllöjä.



Oppilailla oli valittavinaan kolmen erilaisen pöllön kaavat. Jokainen pöllö oli persoonallinen ja oppilaat tuntuivat olevan todella innoissaan pöllöjen askartelusta. Yksi pöllöistä syntyi kahden oppilaan yhteistyönä, kun he tulkitsivat minun heille yhteiseksi antaman kaavan väärin (eivät siis hoksanneet, että voivat käyttää samaa kaavaa kahteen lintuun). Mutta molemmat olivat sitä mieltä, että yhteistyöllä pöllöstä tuli hienompi kuin yksin tehdystä. Joten saimme tästä aikaan luokassa hedelmällisen keskustelun yhteistyöstä, toisen auttamisesta ja työnjaosta.



Oppilaiden lähdettyä kotiin, kiinnitin pöllöt luokkamme naulakkojen päälle askartelemalleni oksalle. Jokainen pöllö sai jalkaansa omistajalleen osoitetun kirjekäärön. Katsotaan, kuinka kauan kestää huomenna, että joku oppilas kysyy saako kirjeet avata.

Mitä kirjeissä sitten on? Postipöllö tuo oppilaille kirjeen, jossa heidät kutsutaan ensi viikolla Tylypahkan velhojen ja noitien kouluun. Ja näin postipöllöt toimivat johdantona huomenna alkavalle velhoteemallemme, joka huipentuu eskareiden ja ekaluokkalaisten teemapäivään Tylypahkan velhojen ja noitien koulussa. Muista käydä katsomassa mitä touhuamme! :)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti