Vaara-Suomen maisema-alueeseen tutustumisen aloitimme Ylen videolla "Talvisessa Vaara-Suomessa". Videon katselun jälkeen keskustelimme näkemästämme ja etsimme Vaara-Suomen alueen kartalta.
Luokassamme on ollut viime aikoina ikävää kinaa ja sitä olemme yrittäneet työstää, jotta yhdessä tekemisen meininki palaisi luokkaamme. Siispä, kohti Vaara-Suomea ryhmätyötä korostaen. Ennen varsinaisen ryhmätyön aloittaessa katselimme luokassani jo aiemmin käytössä olleita Mahti-kortteja, laitoin näkyville erilaisia tunteita ja juttelimme millaisessa tilanteessa jollakulla ryhmän jäsenistä saattaisi olla kyseinen tunne (surullinen, suuttunut, innostunut, pelokas jne.). Tavoitteeksi asetimme, että kaikilla olisi työn päättyessä hyvä mieli yhteisestä tekemisestä.
Mahti-kortit voi tulostaa netistä ilmaiseksi. |
Luokassani on pöydät ja useimmilla tunnilla vapaa istumajärjestys, mutta jokaisella on myös ns. määrätty paikka, jossa istutaan silloin kun minä niin päätän (esim. silloin meno on turhan vauhdikasta ja pitää rauhoittua). Oppilaat asettuivat ryhmäpöytiin määrätyille paikoille ja jokainen pöytäryhmä sai oman tutkimustehtävänsä Vaara-Suomesta. Ryhmät tutkivat alueen luontoa, kaupunkeja, karttaa, eläimiä ja matkailukohteita. Tiedon etsimiseen oli tarjolla yltin kirjat, iPadit ja kartastot.
Jokainen ryhmä sai oman aiheensa, josta piti etsiä tietoa. |
Ryhmän koot vaihtelivat 4-6 oppilaan välillä. Ensimmäinen tehtävä ryhmillä oli tehdä työnjako: Kuka tekee minkäkin asian? Tekeväthän kaikki jotakin? Saavatko kaikki osallistua?
Työnjaon tehtyään ryhmät alkoivat työskennellä oman aiheensa parissa. Osa ryhmistä kirjasi löytämiään tietoja vihkoon ja toiset käyttivät pieniä valkotauluja. Tunnin alussa jaoin myös jokaiselle oppilaalle qr-koodin, joka liimattiin vihkoon. Qr-koodi toimi linkkinä yhteiselle padlet-seinälle, jolla jokainen julkaisi selville saamansa tiedot.
Työnjaon tehtyään ryhmät alkoivat työskennellä oman aiheensa parissa. Osa ryhmistä kirjasi löytämiään tietoja vihkoon ja toiset käyttivät pieniä valkotauluja. Tunnin alussa jaoin myös jokaiselle oppilaalle qr-koodin, joka liimattiin vihkoon. Qr-koodi toimi linkkinä yhteiselle padlet-seinälle, jolla jokainen julkaisi selville saamansa tiedot.
Padlet-seinä oli koko tunnin ajan auki smartilla ja oli hauska seurata, kuinka sinne ilmestyi vähitellen juttuja Vaara-Suomesta. Tunnin päätteeksi keräännyimme yhteen ja jokainen sai esitellä oman tuotoksensa, jonka oli yhteisellä seinällämme julkaissut.
Qr-koodin myötä tiedot jäivät oppilaan vihkoon talteen ilman tulostamista.
Ryhmätyö painottui myös Vaara-Suomen kuvistyössä. Jokainen ryhmä sai valokuvan Vaara-Suomen maisemista. Kuva heijastettiin dokumenttikameralla seinälle, johon oli kiinnitetty voimapaperin pala. Yhdessä oppilaat hahmottelivat kuvansa ääriviivat ja sen jälkeen he yhdessä maalasivat kuvan.
Jälleen ohjeina korostuivat: kaikkien pitää osallistua ja kaikkien pitää antaa osallistua. Hyvin ryhmät tähän keskittyivätkin ja kun töiden valmistuttua keskustelimme yhteistyön ja työnjaon onnistumisesta, kertoi moni ryhmä innostuneina kuinka hyvin olivat onnistuneet yhteistyössä!
Ulkona kertasimme vielä Vaara-Suomeen liittyviä asioita rotat ja revot-leikillä, jossa molemmat joukkueet seisoivat vastakkain leikkialueen keskellä. Toinen joukkue on totta ja toinen tarua. Kun huudan jonkun Vaara-Suomeen liittyvän väittämän, joukueet miettivät onko se totta vai tarua. Jos väite on totta, huutaa totta-joukkue "totta" ja lähtee ottamaan taruja kiinni. Kiinni jääneet siirtyvät tottiin ja palataan keskelle uutta väittämää varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti