Sivut

perjantai 29. toukokuuta 2015

Jäätelön voimalla kohti kesälomaa...


Kesä on koti auringon,
helle on sen serkku.
Oi tätä aikaa ihanaa,
on jäätelö kaikkien herkku.

– Kati Söderberg –

I scream, 
you scream
we all scream 
for ice cream.

Kevään päätteeksi suunnittelin 1. luokalle kesäisen jäätelöteeman, jonka myötä päästiin kesätunnelmiin, mutta samalla saatiin myös kerrattua 1. luokalla opittua. Jäätelöiden parissa työskentelimme kahdella pitkällä aamutunnilla, eli n. 2x90min.

1. päivänä työskentelimme neljällä pisteellä:

  • Jäätelöbingo: oppilaat piirsivät jäätelökioskin jäätelövalikoiman 9-ruutuiseen bingoruudukkoon. Jäätelömakujen nimet kuitenkin vielä puuttuivat. Jäätelömaut oli kirjoitettu lapuille, jotka oli sijoitettu käytävään luokan ulkopuolelle. Oppilaat etsivät käytävästä jäätelömaku-lapun, lukivat jäätelömaun nimen, palasivat luokkaan ja kirjoittivat sen oikean jäätelöpallon alle. Avustaja oli apuna pisteellä ja ohjasi jäätelöpallojen piirtämisen valikoimaan.
Jäätelökioski-bingo ja tarkan ohjeistuksen tehtävä.
  • Jäätelöannosten piirtäminen ohjeiden mukaan: Oppilaat työskentelivät pareittain. Toisella oppilaista oli kuva jäätelöannoksesta, toinen parista ei nähnyt mallikuvaa. Oppilas ohjasi sanallisesti pariaan piirtämään mallin mukaisen jäätelöannoksen. 
  • Opettajan ohjaamalla pisteellä oppilaat muodostivat laskutarinoiden perusteella kuvia jäätelöannoksista ja kirjoitimme laskulausekkeet ylös.
Taitavimpien oppilaiden kanssa pohdimme
laskutarinan perusteella onko kyse ositus-
vai sisältöjaosta ja kirjoitimme ylös kaikki
kuvasta löytyvät kerto- ja jakolaskut.
Oppilaat katsoivat hölmistyneinä, kun
opettaja hihkui ja tuuletti saadessaan oikeita
ja perusteltuja vastauksia siitä onko kyseessä
sisältö- vai ositusjako :)
  • Neljännellä pisteellä oppilaat jatkoivat edellisenä päivänä aloiteltuja laskusarjoja.

2. päivä

Viimeisenä koulupäivänä esittelin oppilaille pisteet ja 45 minuutin ajan he työskentelivät itse valitsemillaan pisteillä. Free-flow-periaatteella jokainen teki sitä mitä halusi. Tekemistä ohjasi kaksi sääntöä: meluta ei saa ja töitä tehdään koko ajan (opettaja muistuttaa töiden tekemisestä kerran, toisella kerralla ope ei enää muistuta vaan määrää mitä tehtävää oppilas tekee).
  • Jäätelömakuja muistipelinä: Oppilaat yhdistvät kuvat jäätelöpalloista jäätelömakujen nimiin.

  • Jäätelö-sanoja: Oppilailla oli käytössään kirjaimet J-Ä-Ä-T-E-L-Ö-A-N-N-O-S. Kirjaimia käyttäen he rakensivat uusia sanoja. Keksityt sanat kirjoitettiin vihkoon. (Taitaville lukijoille)


  • Oppilaat rakensivat VaNe-jäätelöpalloilla ja tuuteilla kuvia opettajan antamista kerto- ja jakolaskuista. 

  • Laskulausekkeiden rakentaminen kuvien perusteella. Tarjolla oli erilaisia kuvia jäätelöannoksista. Oppilaat liimasivat kuvan vihkoonsa ja muodostivat jäätelöpalloista kerto- ja jakolaskuja.
Kertolaskut sujuivat kaikilta helposti. Jakolaskujen kanssa moni
vielä varmisteli aikuiselta miten tämä homma nyt menikään,
onko nyt sisältöjako vai ositusjako.

Ja osa teki vain kertolaskuja ja sekin oli näin viimeisenä
koulupäivänä sallittua :)


Kun työt oli tehty ja jäätelöitä opiskeltu riittävästi, oli aika valmistaa jäätelöä itse!

Jäätelöä voi itse tehdä vaikkapa omassa luokassa. Tarvitaan vain pieniä ja isoja mini grip-pusseja, maitoa (ja kermaa), sokeria, vaniljasokeria, jäähilettä ja suolaa.


Jäätelöä pussissa

Sekoita pieneen pussiin:
1dl maitoa
0.5 dl kermaa
4rkl sokeria
1tl vaniljasokeria
(Halutessasi voit maustaa jäätelön
kaakaolla, mustikkajauheella tms.)
Sulje pussi ilmatiiviisti!


Laita ilmatiiviisti suljettu pussi isompaan pussiin, jossa on jäähilettä.
Ripottele jäähileen päälle n. 4tl suolaa.
Sulje pussi jälleen ilmatiiviisti.


Ravistele, hypistele ja pyörittele pussia. Käytä lapasia tai kiedo pussi pyyhkeeseen,
niin sormet eivät palellu. Jatka tätä 5-10min. 


Kun suola on sulattanut jään olet vaivannut taikinaa riittävän pitkään.
Avaa pussi, hae lusikka ja nautiskele!


Jäätelön teko onnistuu 1. luokassa. Suosittelen kuitenkin, että luokassa on kaksi aikuista, jolloin toinen voi auttaa maidon ja kerman kaatamisessa pussiin. Ja toinen voi annostella jäätä isoihin pusseihin. Jäätelöntekeminen on selvästi tekniikkalaji. Kärsivälliset ja käsistään näppärät oppilaat saivat kiinteätä jäätelöä aikaiseksi, hätäisempien jäätelö oli pirtelöä, mutta hyvää oli kuulema sekin! Niin hyvää, että kun jäätelöt oli syöty halusivat oppilaat vielä kirjoittaa ohjeen ylös vihkoihinsa!

Jäätelöohje tuli kirjoitettua moneen vihkoon,
jotta kesälomalla voi kotonakin tehdä jäätelöä!

Jäätelöteeman aikana kerroin jäätelöversiota Grimmin sadusta Makea puuro.

Olipa kerran, kaukana kaukana täällä, eräässä lämpimässä maassa kesällä kova helle. Aurinko porotti, niin että ihmiset ja eläimet olivat läkähtymäisillään. Kaikilla oli kova jano, eikä ruoka oikein maittanut. Niin ihmiset kuin eläimet viilensivät itseään syömällä jäätelöä. Mutta tuossa kaupungissa, josta tämä tarina kertoo, asui eräs tyttö äitinsä kanssa pienessä mökissä. He olivat niin köyhiä, ettei heillä ollut varaa jäätelöön. Jotain viilennykseksi oli kuitenkin saatava ja niin tyttö lähti metsään, jos sieltä löytyisi vaikkapa makoisia ja mehukkaita marjoja. Helle oli kuitenkin kuivattanut marjat pensaisiin. 
Tyttöä vastaan metsässä tuli kuitenkin vanha eukko, joka kysyi miksi tyttö oli alla päin. Tyttö kertoi kuinka helle vaivasi, janotti ja nälkä mylvi vatsassa, mutta kuumuuden vuoksi jäätelö oli ainoa mikä olisi maistunut.
Vanha eukko halusi auttaa tyttöä ja antoi hänelle purnukan. Eukko kehotti tyttöä menemään kotiin ja avaamaan purnukan kannen ja sanomaan "Purnukka pulputa, purnukka pulputa". Silloin purnukkaan tulisi jäätelöä niin paljon kuin tyttö ja äiti jaksaisivat syödä. Kun he olisivat syöneet riittävästi, pitäisi tytön sanoa "Purnukka seis, purnukka seis" ja jäätelön tulo loppuisi.
Niin saivat tyttö ja äiti nauttia jäätelöstä helle päivinä, sillä purnukka pulputti aina kun he niin käskivät. Mutta eräänä päivänä tyttö lähti kylään ystävänsä luokse ja hänen poissaollessaan äidin teki mieli jäätelöä. Äiti avasi purnukan ja sanoi "Purnukka pulputa, purnukka pulputa". Purnukka täyttyi heti jäätelöltä ja äiti herkutteli tyytyväisenä. Mutta kun äiti oli syönyt kyllikseen jäätelöä, ei hän muistanutkaan millä sanoilla purnukka lopetti pulputtamisen. Jäätelöä alkoi valua jo keittiön pöydälle, pian sitä oli keittiön lattialla ja kohta jo olohuoneessakin. Äiti lähti kiireesti etsimään tytärtään, jotta purnukka lopettaisi pulputtamisen. Äiti etsi tytärtään kaikkialta kaupungista ja samaan aikaan purnukka vain pulputti yhä kiivaammin ja kiivaammin... Jäätelöä oli jo naapureiden pihoilla ja kadulla... Jäätelö vain levisi ja levisi ympäri kaupunkia. Viimein äiti löysi tyttärensä kaupungin toisella puolella olevasta talosta ystävänsä luota ja he kiirehtivät kotiin. Tyttö sanoi "Purnukka seis" ja purnukka lopetti pulputtamisen. 
Purnukka oli kuitenkin pulputtanut niin paljon, että koko kaupunki oli peittynyt jäätelöön. Posteljoonin oli syötävä reittinsä jäätelön läpi ovelta toiselle, kauppiaan oli syötävä jäätelöä päästäkseen avaamaan puotinsa ja kaikkien, jotka tulivat kaupunkiin oli syötävät reittinsä kaupungin portilta siihen osoitteeseen, johon he olivat matkalla. Mutta sepä ei kaupungin lapsia haitannut lainkaan!

----------

Näissä tunnelmissa meidän luokka päätti kouluvuotensa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti