Mietin eri vaihtoehtoja allekkainlaskun opettamiseen. Itselleni allekkainlasku on opetettu tyylillä "älä kysele, vaan tee niin kuin sanon" ja varsinainen ymmärrys siitä miksi näin tehdään on tullut vasta paljon myöhemmin. Halusin siis, että oppilaani ymmärtävät allekkain laskun idean. Josssain olen joskus nähnyt allekkainlaskusta kerrostalo-mallin, mutta en ole sen käyttöä sen enempää nähnyt. Mutta kehittelin kerrostalosta oman mallin allekkainlaskun opettamiseen.
Jaoin oppilaille vihkoon liimattavaksi musta-valkoisen kerrostalon (A4) ja käytin itse taululla A3-kokoon suurennettua värillistä kerrostaloa. Lisäksi käytimme kymmenjärjestelmä-välineitä ja numerokortteja, joita löytyy matematiikan kirjojen oheismateriaaleista.
Oppilaat työskentelivät pareittain. Toisen oppilaan taloon rakennettiin kertomusta kymmenjärjestelmä-välineillä ja toisen oppilaan kerrostalo täydennettiin numerokorteilla.
Aloitimme tutustumalla kerrostaloon ja sen Y-, K- ja S-rappuihin. Y-rapun ylimpään kerrokseen asutimme Yrjö ja Ynniina Ykkösen ja ensimmäiseen asuinkerrokseen asutettiin Yrjänä ja Ylva Ykkönen sekä heidän kaksi lastaan. K-rapun ylimpään kerrokseen asutettiin Keijo, Kaija ja Kalle Kymppinen. K-rapun ensimmäiseen asuinkerrokseen asettuivat Kaapo ja Kiia Kymppinen.
Koska on kaunis päivä ja aurinko paistaa, päättävät kaikki talon asukkaat lähteä yhdessä ulos. Ensimmäisenä lähtevät Y-rapun asukkaat ja lasketaan yhdessä montako asukasta Y-rapun alaovesta voi tulla ulos. Asukkaat asetetaan Y-rapun ovelle. Seuraavaksi lasketaan, montako asukasta K-rapusta voi tulla ulos ja heidät asetetaan K-rapun alaovelle.
Seuraavaksi sama kertomus rakennettiin numerokorteilla parin toisen osapuolen vihkoon. Lisäksi opittiin, että aina kun kaikki talon asukkaat lähtevät yhtä aikaa ulos, syttyy S-rapun lähellä oleva +-valo palamaan. Tässä vaiheessa myös opetin oppilaat lukemaan laskun ääneen ja kirjoitimme laskun lausekkeen näkyville.
Harjoittelimme yhdessä useampia laskuja rakentamalla taululle kirjoittamani lausekkeen mukaisen laskun kymmenjärjestelmä-välineillä, sitten numerokorteilla ja ensimmäisten harjoitusten jälkeen oppilaat alkoivat myös kirjoittaa laskuja vihkoihinsa. Osa hoksasi idea heti ja sai merkittyä laskun oikein allekkain siirryttyämme ratkomaan kirjan allekkainlaskuja. Mutta osa oppilaista halusi rakentaa laskun ensin numerokorteilla taloon ja vastan sitten merkitä talomallin avulla laskun vihkoon/kirjaan.
Jätimme allekkainlaskun pariksi päiväksi hautumaan ja talojen täyttäminen sujui tuumailutauon jälkeen todella hyvin. Seuraavaksi aloitimme muistinumeron käytön harjoittelun. Liikkeelle lähdettiin samoin kuin aikaisemmin eli täytimme talon asukkailla. Y-rapusta olisi ollut tulossa ulos 11 asukasta ja todettiin sen olevan liikaa ja oppilaat hoksasivatkin nopeasti, ettei kymppisauva voi mitenkään tulla Y-rapusta ulos. Siispä kerroin, että voimme sijoittaa kymmensauvan kerrostalon vintille.
Kun vinttijengi saatiin mukaan, oli laskemista helppo jatkaa eteenpäin.
Kymmenjärjestelmä-välineiden jälkeen jatkoimme numerokorteilla saman laskun parissa. Ja taas oli kahden numerokortin sijoittaminen alaovelle mahdotonta.
Siispä taas vintille ja sitä kautta ulos.
Kerrostalo-malli toimi mielestäni erinomaisesti. Osalle oppilaista allekkainlasku oli helppoa ja mutta laskujen rakentelu piti heidät työn touhussa. Niille oppilaista, joille hahmottaminen aiheuttaa vaikeuksia, antoi kerrostalo hyvän mallin siitä miten numerot sijoitetaan allekkain.
3 kommenttia:
Mä osasin :)
Opetitko myös vähennyslaskun samalla idealla?
T. Krista
Joo, vähän muokaten. Se ei ihan niin helposti toimi, mutta periaatteessa yläkertaan laitettiin kaikki talon asukkaat ja alakertalaiset olivat lähdössä ulos. Alaovelle jäivät vilkuttamaan kotiin jääjät...
Lähetä kommentti