Päätin koota suunnistusjakson päätteeksi yhteen suunnistusjaksolla toteuttamiani ideoita, ettei samoja asioita tarvitse joka vuosi keksiä uudelleen.
1. Karttamerkkeihin tutustuminen
Karttamerkkikortit on levitetty ympäri liikuntasalia, oppilaat kiertävät yltinvihon kanssa liikuntasalissa ja piirtävät vihkoonsa sovitun määrän karttamerkkejä korteista. Nopeimmat voivat kirjoittaa seinätaulun avulla selitykset piirtämiinsä merkkeihin. Lopuksi käydään joka tapauksessa yhdessä karttamerkkien selityksen läpi ja samalla oppilaat kirjoittavat selitykset itselleen ylös.
Seinätaulu karttamerkeistä |
2. Kartan hahmottaminen
Karttamerkkikortteja ja joukkueliivejä, hyppynaruja, hulavanteita ym. liikuntasalista löytyvää tavaraa hyödyntäen rakennetaan liikuntasaliin oma maasto. Oppilaat rakentavat esim. joen sinisistä liiveistä tai hyppynaruista ja laittavat viereen karttamerkkikortin selitykseksi. Kun maasto on rakennettu oppilaat piirtävät karttamerkeillä liikuntasaliin rakennetun maaston paperille. Kartan hahmottamista voi auttaa taittamalla paperin puoliksi pituus ja leveyssuunnassa, taitoksien avulla oppilaiden on helpompi hahmottaa mihin neljännekseen sijoittavat minkäkin joen, pellon jne.
Nopeimmille voi antaa rasteja, joita he sijoittavat rakennettuun maastoon ja tekevät suunnistusradan parilleen liikuntasaliin.
Saman tehtävän olen joskus toteuttanut myös karttaretken yhteydessä metsässä. Piirsin 3-4lk:n tytöille maahan n. 1m x 1m ruudun, jonka sisään he rakensivat kepeistä rakennuksia, aitoja, järviä jne. Kun rakennelmat olivat valmiita, oppilaat näyttivät miten ja mihin piirrän paperille heidän maastonsa kartaksi.
3. karttamerkkiviesti
Sisällä toteutettava karttamerkkien kertaustehtävänä toimii myös karttamerkkiviesti. Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen ja karttamerkkikortit sijoitetaan liikuntasalin toiseen päätyyn riviin. Karttamerkkien selitteet on kahtena pakkana erivärisinä. Joukkueiden ensimmäiset lähtevät juoksemaan salin toiseen päähän karttamerkkiselitteensä kanssa, sijoittavat selitteen mielestään oikean karttamerkin päälle ja juoksevat takaisin joukkueensa luokse ja seuraava saa uuden selitteen. Kun kaikki karttamerkkiselitteet on viety merkkien päälle, lasketaan pisteet. Nopeudesta saa 2-3pistettä ja sen jälkeen jokaisesta oikeasta merkistä saa pisteen.
4. kätkösuunnistus
Kätkösuunnistusta toteutin tänä vuonna 2.-3. luokkalaisten kanssa ja se toimi loistavasti. Olin piilottanut kätköihin helmiä. Jokainen oppilas sai kartan lisäksi mukaansa piipunrassin, johon jokaiselta rastilta löytynyt helmi pujotettiin merkiksi löytyneestä rastista. Siitä olin ylpeä, että oppilaani eivät huijanneet. Kukaan ei ottanut ylimääräisiä helmiä purkeista tai pudottanut helmiä maastoon, vaan kaikille riitti helmi purkista. Helmien kerääminen motivoi oppilaita suunnitukseen todella hyvin. Omat 2. luokkalaiseni keräsivät helmiä kahden viikon ajan ja suunnistuskauden päätteeksi helmistä askarreltiin heijastin (katso erillinen blogiteksti heijastimista).
Kätkösuunnistusta pääsin myös itse harrastamaan Luostolla, jossa lähimaastoon oli sijoitettu 16 kätköä.
Kätköt oli piilotettu kivien ja kantojen alle. Ne saattoi etsiä joko perinteisesti kartan avulla suunnistamalla tai sitten kepsillä geokätköjen tapaan.
Kätkön löydyttyä pieneen lokikirjaan kuitattiin päiväys ja oma nimi.
5. Angry Birdsin munat
Liikunnan täydennyskoulutuksesta sain vinkin Angry Birdsin munien piilotuksesta ja se upposi kolmosluokkalaisiin täysin. Toisin sanoen sijoitin rajatulle alueelle koulun pihaan 15 tennispalloa (= Angry Birdsin munaa) ja oppilaat saivat käteensä tyhjät kartat, joihin he merkitsivät löytämänsä Angry Birdsin munat. Koska toimimme hyvin pienellä alueella, oli minun helppo seurata ketkä oppilaista olivat kartalla ja kuinka he hahmottivat karttaa.
Saman harjoituksen voi toteuttaa myös puoliksi sahatuilla harjanvarsilla, joiden päät on teroitettu ja oppilaat sijoittavat harjan varret pitkin pihaa ja merkitsevät karttaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti