Lukujonotaitojen harjoittelu kuuluu ekaluokalla jossain muodossa jokaiseen koulupäivään. Yleensä aamulla kalenteria tutkiessa teemme kehorytmien avulla lukujonoja eteen- ja taaksepäin 0-30 lukualueella.
Nyt kun peruuttaminen sujuu tuolla lukualueella jo kaikilta hyvin, olemme alkaneet enemmän ja enemmän harjoitella kahden askeleen loikilla etenemistä lukujonoissa. Taputamme perusrytmiä, jossa kädet lyövät ensin reisiin ja sitten yhteen. Lukuja luetellessa sanomme ääneen vain ne luvut, joiden kohdalla kädet lyödään yhteen eli 2, 4, 6, 8... Toki välillä myös niin, että ääneen sanotaankin ne luvut, joiden kohdalla kädet lyövät reisiin eli 1, 3, 5, 7...
Tänään otimme ensimmäistä kertaa käyttöön 20-helminauhat (syksyllä meillä oli 10-helminauhat), joiden helmet laskimme yhdessä ensin yksittäin eteen- ja taaksepäin, sitten kaksi kerrallaan jälleen eteen- ja taaksepäin ja kokeilimme vielä laskea helmet viiden ryhmissä.
Oppilaat toivoivat lännen nopea-peliä, joten pistimme pelin pystyyn. Opettaja sanoi lukuja ja oppilaiden piti mahdollisimman nopeasti vetää helminauhastaan erilleen open sanoma luku. Asiaan kuuluvasti ope tietenkin ihmetteli, miten oppilaat voivat olla niin kauhean nopeita ja eiväthän he edes noin nopeasti voineet ehtiä laskea helmiä. Ja sen jälkeen oppilaiden piti tietenkin tyhmälle opelle monta kertaa selittää miten eri lukuja voi helminauhasta nopeasti erottaa.
Tunnin lopuksi oppilaat tekivät vielä kirjan tehtäviä, kirjastakin löytyi samankaltaisia helminauhatehtäviä, joita olimme yhdessä tehneet. |
Helminauhojen jälkeen työskentely jatkui pareittain sinipunakiekkojen parissa. Kiekot piti asettaa pöydälle riviin siten, että joka toinen kiekko oli sininen ja joka toinen punainen. Parit valitsivat kumpi on punainen ja kumpi on sininen ja laskivat kiekkojen lukumäärän toisen parissa sanoessa punaiset ja toisen siniset kiekot:
- yksi
- kaksi
- kolme
- neljä jne.
Seuraavaksi pyysin pareja luettelemaan yhdessä vain siniset kiekot ja sen jälkeen vain punaiset. Harjoituksen lopuksi oppilaat kirjoittivat vihkoihinsa sinisellä puuvärillä "siniset luvut" (2, 4, 6, 8...) ja punaisella värillä "punaiset luvut" (1, 3, 5, 7, 9...)
Seuraavaksi oli itsenäisen työskentelyn aika. Olin tuonut luokkaan Kuinka monta-purkit, joissa oli mitä ihastuttavinta krääsää sisällä. Jokainen oppilas sai monisteen, johon lukumäärät kirjattiin. Pyrin ohjaamaan aktiivisesti oppilaita laskemaan kaksi kerrallaan. Vielä moni oli kuitenkin sen verran arka kaksi kerrallaan laskemisessa, että itsekseen laskivat yksi kerrallaan ja vain aikuisen kanssa kaksi kerrallaan. Tarvitaan siis lisää harjoitusta, jotta rohkeus kasvaa!
Vartti kului nopeasti Kuinka monta-purkkien parissa ja moni oppilas olisi mielellään laskenut purkkeja pidempäänkin, mutta seuraavalla kerralla lisää.
Tunnin lopuksi oppilaat tekivät oppikirjasta lukujonotehtäviä. Kirjasta löytyi helminauhatehtäviä, jotka tuntuivatkin ihan helpoilta, kun olimme yhdessä helminauhalla harjoitelleet tunnin aluksi.
Luokkani kerää tehdyistä lukuläksyistä kultahippusia ja timantteja. Joka päivä tehty lukuläksy merkataan laittamalla luokan edessä olevaan mukiin kultahippu. Kerran viikossa laskemme yhdessä kultahiput. Kymmenen kultahippua vaihdetaan aina timanttiin, joka laitetaan luokan seinällä olevaan aarrearkkuun.
Nyt oli käynyt niin, että viime viikolla emme olleet ehtineet kultahippuja laskea ja niitä olikin melkoinen määrä, yhteensä 181. Siinä riittikin laskettavaa, mutta onneksi olimme harjoitelleet kaksi kerrallaan laskemista, mikä nopeutti kultahippujen laskemista. Kun kultahiput oli aseteltu kymmenen kultahipun riveihin, laskimme ne vielä kymmenen kerrallaan tarkistaaksemme lukumäärän. Ihan oikein olimme laskeneet ja aarrearkkuun laitettiin 18 uutta timanttia.
Tänään tarvittiin seinälle toinenkin aarrearkku, koska vanhaan ei enää timantit mahtuneet.
Tällaisia matikkatouhuja meillä oli tänään,
mitäs teillä touhuttiin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti