Sivut

perjantai 6. syyskuuta 2019

Mikä kumma aarrearkku on luokassa?


Heti maanantaiaamuna tarkkasilmäisimmät huomasivat, että luokan seinälle oli ilmestynyt aarrearkku. Ihmettelimme sitä aikamme, mutta emme tienneet miksi se siihen oli tuotu. Asia kuitenkin selvisi ruokailun jälkeen, sillä luokkaan oli ilmestynyt ihan oikea aarrearkku. Mutta se oli lukossa!


Aarrearkun reunasta kuitenkin repsotti jokin kirjelappunen, jossa kerrottiin miten lukko saadaan auki. Kiireesti lähdimme laskemaan solumme luokkien, kattoikkunoiden ja pupujen lukumäärää. Ja saimme kuin saimmekin lukon auki!



Aarrearkusta löytyi koulutontun kirje. Koulutonttu oli huomannut, että meillä oli jo ensimmäiset lukuläksyt olleet. Saimme koulutontulta haasteen lukea ahkerasti. Jos keräisimme yhdessä tällä viikolla 50 lukukertaa lukukalentereihimme, pääsisimme ensi viikolla kalastamaan!




Luokassa alkoi heti kova kuhina. Jokainen sai läksyvihkon, johon uusi lukukalenteri liimattiin. Vaikkei tänään vielä annettukaan lukuläksyä, aikoi moni oppilaista lukea jo tänään vähän ylimääräistä, jotta varmasti pääsisimme tällä viikolla 50 pisteen tavoitteeseemme. 
Koulutontun kirjeestä selvisi, miksi luokan seinällä on aarrearkku. Se on tietenkin lukupisteistä tienattavia timantteja varten!


Sopivan lukukalenterin löysin Sytytä lukukipinä-kirjasta (Vahva suositus tälle kirjalle! Erinomainen teos.). Sytytä lukukipinä-kirjan liitteistä löytyi lukukalenteri eläimistä innostuneille ja urheilusta kiinnostuneille. Oppilaat saivat valita näistä vaihtoehdoista mieleisensä. Vastaavia en netistä juurikaan löytänyt, pitänee värkätä tässä lukuvuoden aikana itse. Ainakin itse ajattelen, että on kalenterin täyttyessä kiva saada uusi ja erilainen kalenteri.


Perjantaina metsäretkellä pidin jälleen vapaaleikin aikana lukuklinikkaa ja kaikki oppilaat kävivät lukemassa minulle viikon lukuläksyn. Samalle laitettiin mukana olevaan mukiin kulta- ja hopeahippusia luettujen lukuläksyjen verran. 
Metsäretken lopuksi laskimme yhdessä hippuset ja niitä oli tasan 50! Jos olisi jäänyt alle, niin sitten meidän olisi pitänyt lukea viikonloppunakin! Tosin useampi oppilas pakkasi lukukalenterin reppuunsa ja aikoi lukea myös viikonloppuna. 



Luokassa laskimme kultahippuset vielä kertaalleen ja vaihdoimme aina kymmenen hippusta timanttiin. Timantit laitettiin luokan seinällä olevaan aarrearkkuun. 
50 lukukerrasta koulutonttu lupasi meille palkkioksi kalastusretken. Siispä tiistaina pakkaamme eväät reppuun ja suuntaamme kalakummin kanssa kalastamaan!
Seuraavana tavoitteena on 150 lukukertaa, jonka saavutettuamme saamme jotakin herkkua mukaan metsäretkelle. Suunnitelmissa on metsäpopcornin paistaminen trangialla, joten mistään sokeriövereistä ei ole kyse :)

Seuraavia palkkioita pitää vielä miettiä. Ajattelin, että vähitellen palkkioporras väli kasvaa, jotta lapset oppivat sinnikkyyttä ja pitkäjänteisyyttä, kaikkea ei saa ihan heti. Palkkiot pyrin toteuttamaan opetussuunnitelmaan sopivilla retkillä. Pääkaupunkiseudulla hsl:n ilmaiset matkat koululaisille tarjoavat paljon mahdollisuuksia retkeilyyn, sillä ilmaisia kohteita löytyy paljon. Joulun alla suuntaamme ainakin lautalla Suomenlinnan tonttupolulle ja kevätlukukaudella Korkeasaareen, joka on sesongin ulkopuolella koululaisryhmille ilmainen. Lisäksi Espoon Kulps-kohteet tarjoavat myös paljon mahdollisuuksia.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti