Martinpäivää vietetään 11. marraskuuta Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Portugalissa ja Englannissa sekä monissa muissa maissa. Suomessa Martinpäivän vietto on jäänyt vuosien saatossa unohduksiin, mutta esimerkiksi steinerkouluissa vietetään vuosittain Martinpäivää. Tänä vuonna Espoo järjesti opettajille veso-koulutuksen Martinpäivästä ja lisäksi tarjolla oli hankerahaa Martinpäivän viettoon. Koska Martinpäivä on minulle steinerkoulusta tuttu, oli Martinpäivän viettoon helppo lähteä mukaan.
Martinpäivänä muistetaan 300-luvulla elänyttä Martinus Toursilaista, joka jakoi viittansa miekallaan kahtia ja antoi toisen puolen kerjäläiselle. Martinpäivän teemoihin kuuluvat lähimmäisten auttaminen ja lähimmäisenrakkaus. Martinpäivän perinteisiin kuuluvat mm. lyhtykulkue, Martista kertovan legendan esittäminen sekä Martinpäivän pullat.
Lähdimme työstämään Martinpäivää oman yhdysluokkani sekä yhteistyöluokkanamme toimivan pienluokan voimin. Työskentely Martinpäivän ympärillä kesti parin viikon ajan.
Omassa luokassa kerroin aamunavauksena muutamia kertoja legendan Martista ja kerjäläisestä. Musiikin tunneilla oppilaamme treenasivat yhteistyöluokamme opettajan johdolla saksankielisiä lyhtylauluja: Ich gehe mit meine Laterne ja Laterne laterne kuuluivat tämän vuoden ohjelmistoon. Laulujen lisäksi oppilaat harjoittelivat säestämään ne ukulelella ja rummuilla.
Tutustuimme myös ennen varsinaisia Martinpäivän valmisteluja valaistukseen draaman avulla. Työparini valmisteli kokonaisuuden, jossa tutkimme eri väristen valojen vaikutusta tunnelmaan.
Leikimme valohippaa, jossa yläviistosta tuleva spotti syttyi ja osoitti eri paikkoihin luokassa. Leikkijöiden tehtävänä oli yrittää ehtiä ensimmäisenä spottiin.
Seuraavaksi jatkoimme pareittain tutkimalla valon suunnan vaikutusta ilmeisiin. Pareilla oli taskulamppu ja vuorotellen oppilaat tekivät ilmeitä ja tutkivat miten valon suunta vaikuttaa ilmeen tunnelmaan.
Muotoilija-leikissä parit muovailivat toisistaan erilaisia esineitä ja osoittivat valolla tärkeitä kohtia muotoilemastaa esineestä esitellessään sitä.
Taskulamppu-leikissä musiikin soidessa taustalla oppilaat liikkuivat aina annetun ohjeen mukaisesti esim. kuin murtovaras tai eläin, joka vaanii saalista. Liikkua sai vain silloin, kun oppilas oli valokeilassa. Valokeilan siirtyessä muualle tuli jähmettyä paikalleen.
Lopuksi tutkimme värivaloja ja niiden vaikutusta tunnelmaan: puolet luokasta oli yleisönä ja puolet esittäjinä ja vaihto tapahtui nopeasti aina valon vaihtuessa. Sinisen valon palaessa oppilaat liikkuivat valokeilassa kuin Etelänavalla palelevat pingviinit, punaisen valon palaessa oppilaat olivat vankeina pahan velhon tyrmässä ja vihreän valon palaessa oppilaat olivat menninkäisiä metsässä. Harjoituksen lopuksi keskustelimme eri värien vaikutuksesta tunnelmaan.
Olimme päättäneet esittää Martinpäivänä legendan Martista ja kerjäläisestä varjoteatterina koulukummeinamme toimiville eskareille. Sen lisäksi lyhtykulkueessa esitettäisiin musiikintunneilla harjoitellut laulut.
Oppilaat saivat itse valita mihin ryhmään he esityksessä haluaisivat, tarjolla oli vaihtoehtoina
- varjoteatteri (ryhmä valmisti nuket varjoteatteriesitykseen sekä huolehti nukkien liikuttamisesta esityksessä)
- valaistus (ryhmä tutustui vielä tarkemmin valaistukseen ja suunnitteli ja toteutti valaistuksen esityksessä)
- lukijat (ryhmä harjoitteli kertomuksen lukemista ilmeikkäästi ja selkeästi, ryhmä valmisteli myös pantomiimi version Martin legendasta)
- ääni (ryhmä suunnitteli ääniefektit esitykseen)
Martti kohtaa kylmässä palelevan kerjäläisen. |
Kymmenkunta oppilasta päätti valita haastavamman lyhtymallin. |
Perjantaina 11. marraskuuta aamuhämärissä pimensimme koulun portaikon ja musiikin luokkaan johtavan käytävän ja valaisimme sen oppilaiden valmistamilla lyhdyillä (led-tuikut). Kun kaikki oli valmiina punaiseen viittaan pukeutunut Martti sekä ryhmä oppilaita lähti hakemaan yleisöksi kutsutut eskarilaiset ja kuljettivat heidät pari jonossa portaikkoon, jossa oppilaat esittivät lyhtylaulut.
Laulujen jälkeen matka jatkui musiikin luokkaan, jossa oppilaat esittivät legendan Martista ja kerjäläisestä varjoteatterina. Lopuksi kertasimme legendan pantomiiminä, jossa oppilaat esittivät ja sanoivat lauseen kerrallaan ja eskarilaiset toistivat perässä ja tekivät eleen.
Oli hyvin, hyvin kylmä yö.
Martti ratsasti.
Maassa istui kerjäinen,
hänen oli hyvin hyvin kylmä.
Martti otti miekkansa,
halkaisi viittansa kahtia.
Toisen puolen hän antoi kerjäläiselle.
Nyt miehen oli lämmin.
Kun mies aikoi kiittää,
Martti ratsasti pois.
Esityksen jälkeen jatkoimme Martinpäivän perinteitä matematiikan tunnilla ja leivoimme Martinpäivän pullaukkoja. Pullataikinan ohjeessa kaikki mitat olivat grammoina. Ensin keskustelimme massan mittayksiköistä, kokeilimme miltä tuntuu noin gramman painoinen rusina, entä n. 10 g painava tikkari. Sen jälkeen ryhmät alkoivat työhön ja VaNe-värisauvoja punnuksina käyttäen he mittasivat kaikki tarvittavat ainekset pullataikinaan.
Pullaukoista tulikin oikein herkullisen näköisiä ja makoisia (muutama antelias oppilas tarjosi maistiaisia opettajallekin 😋 ).
Jo leipomista aloittaessamme puhuimme Martinpäivän teemasta, omastaan jakamisesta ja siitä, että leipomamme pullat olisi tarkoitus jakaa kaverin kanssa. Vaikeaa omasta pullastaan jakaminen silti monelle oppilaalle oli. Muutaman jaettua omastaa oppilaat huomasivat, että jos minä jaan pullani niin kaveri tekee samoin ja sen jälkeen useampikin oppilas innostui jakamaan omansa kaverin kanssa.
Työskentelyn ohessa kerroin oppilaille myös muita lähimmäisenrakkauteen ja omastaan jakamiseen liittyviä tarinoita. Hyviä tarinoita löytyy mm. täältä. Lisäksi olen kirjoittanut pari vuotta sitten Martinpäivän vietosta ekaluokkalaisten kanssa OpenIdeat-blogissa.
Päivä oli mielestäni mukava ja olemme taas monta uutta kokemusta rikkaampia. Eiköhän Martinpäivän vietto jatku ensikin vuonna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti