Yhdysluokkani lukuvuosi alkoi olympialaiset-teemalla, kyseessä on monialainen oppimiskokonaisuus, jonka "pääaineena" piti alunperin olla matikka ja liikunta, mutta loppujen lopuksi teema laajeni ja lopulta totesin, että paras nyt samaan hässäkkään on yhdistää maantiedon osuudesta Pohjoismaat (4. luokkalaisille) ja Euroopan maat (5. luokkalaisille). Siispä iso teemahan tästä syntyi. Tähän blogipostaukseen olen koonnut teemamme sisällöt ranskalaisilla viivoilla, sekä ensimmäisen viikon touhujamme. Sitä mukaa kun jaksomme etenee postaan tänne miten jakso eteni luokassa.
Uuden opsin laaja-alaisista tavoitteista lähes jokaisesta löytyy asioita, jotka toteutuvat olympialaisjakson aikana. Olympia-teeman keskeisimpinä laaja-alaisina tavoitteina ovat ajattelu ja oppimaan oppiminen sekä itsestä huolehtiminen ja arjentaidot. Oppimaan oppiminen on keskeistä oppilaan arvioidessa omaa osaamistaan matematiikan kertausjaksolla (mitä osaan? vieläkö pitää harjoitella? osasinko riittävästi?). Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot nousevat esiin jaksolla ryhmäytymisharjoitusten myötä, kun harjoittelemme ryhmässä toimimista ja vuorovaikutusta. Peleissä ja leikeissä valitettavasti on aina välillä voittajia ja omien tunteiden tunnistaminen ja sen kestäminen, ettei itse voi aina voittaa on monelle oppilaalle haaste.
Tutustuimme oppilaiden kanssa yhdessä jakson sisältöihin ja tavoitteisiin. Oppilaiden kokemus oli, että homaa on todella paljon. Toisaalta totesimme, että monia asioita olimme jo ehtineet aloitella. Eikä ryhmäni oppilaiden kanssa ole taidettu aiemmin näin tarkasti yhdessä katsoa mitä kuhunkin jaksoon kuuluu.
Oppiaineet: matematiikka, äidinkieli/Suomi2, liikunta, ympäristöoppi
Uuden opsin laaja-alaisista tavoitteista lähes jokaisesta löytyy asioita, jotka toteutuvat olympialaisjakson aikana. Olympia-teeman keskeisimpinä laaja-alaisina tavoitteina ovat ajattelu ja oppimaan oppiminen sekä itsestä huolehtiminen ja arjentaidot. Oppimaan oppiminen on keskeistä oppilaan arvioidessa omaa osaamistaan matematiikan kertausjaksolla (mitä osaan? vieläkö pitää harjoitella? osasinko riittävästi?). Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot nousevat esiin jaksolla ryhmäytymisharjoitusten myötä, kun harjoittelemme ryhmässä toimimista ja vuorovaikutusta. Peleissä ja leikeissä valitettavasti on aina välillä voittajia ja omien tunteiden tunnistaminen ja sen kestäminen, ettei itse voi aina voittaa on monelle oppilaalle haaste.
Tutustuimme oppilaiden kanssa yhdessä jakson sisältöihin ja tavoitteisiin. Oppilaiden kokemus oli, että homaa on todella paljon. Toisaalta totesimme, että monia asioita olimme jo ehtineet aloitella. Eikä ryhmäni oppilaiden kanssa ole taidettu aiemmin näin tarkasti yhdessä katsoa mitä kuhunkin jaksoon kuuluu.
Oppiaineet: matematiikka, äidinkieli/Suomi2, liikunta, ympäristöoppi
Oppiaine kohtaiset sisällöt ja tavoitteet:
Matematiikka
- peruslaskutoimitusten ja laskustrategioiden kertaaminen (yhteen- ja vähennyslasku, kerto- ja
jakolasku)
- pituuden mittaaminen ja arvioiminen
- pinta-alan käsite ja laskeminen, pinta-alan yksiköt
- ympyrä ja pallo
- sanallisten tehtävien ratkaiseminen
- ongelmanratkaisu ja kombinatoriikka
Oppilaat kirjasivat lukuläksykalenterin palloon sivut, jotka päättivät lukea kotona läksyksi ja värittivät pallon sivut luettuaan. |
- käsitekartan laatiminen
- tietotekstin rakenteeseen tutustuminen ja tietotekstin laatiminen
- lastenromaanin lukeminen
- kirja-arvostelun rakenteeseen tutustuminen ja kirja-arvostelun laatiminen
- teemaan liittyvän sanavaraston laajentaminen
- lyhyiden kirjoitelmien laatiminen kirjoituskalenterin avulla
- aakkosjärjestys ja aakkosellisen hakemiston käyttäminen (sanakirja)
- lyhyiden kirjoitelmien laatiminen kirjoituskalenterin avulla
- aakkosjärjestys ja aakkosellisen hakemiston käyttäminen (sanakirja)
Kirjoituskalenterin tehtäviä tehtiin sekä läksynä että tunneilla. |
Ympäristöoppi
- maanosat ja niissä sijaitsevat valtiot
- eri maiden lippuihin tutustuminen (pääpaino Pohjoismaiden ja Euroopan
valtioiden lipuissa)
- oppilaat täyttävät maakortteja eri Pohjoismaista/Euroopan valtioista ja tutustuvat valtioihin oppikirjan ja muun materiaalin avulla
- oppilaat täyttävät maakortteja eri Pohjoismaista/Euroopan valtioista ja tutustuvat valtioihin oppikirjan ja muun materiaalin avulla
- vuorovaikutustaitojen harjoittelu, ryhmäytyminen, omien tunteiden
tunnistaminen, ilmaisu ja säätely (esim. kilpailutilanteessa)
Liikunta
- yleisurheilulajeihin tutustuminen
- juoksut, hypyt ja heitot
Kirjallisuus
Olympia-jakson aikana jokainen oppilas luku yhden lastenromaanin, joka liittyi urheiluun. Oppilaat valitsivat päivittäin itselleen lukuläksyn (vähintään 3 sivua) ja lukivat siten kirjaa eteenpäin kotona, välillä kirjaa luettiin myös koulussa. Jakson aikana opettaja luki oppilaille ääneen Jorma Kurvisen Osakkeet nousussa Osku-kirjan. Lisäksi päivittäin tutustuttiin yhteen urheiluun liittyvään runoon Itkosen Laulavat lenkkitossut-teoksen avulla.
Oppilaille valitsivat omat kirjansa seuraavien kirjojen joukosta.
Olympia-jakson aikana jokainen oppilas luku yhden lastenromaanin, joka liittyi urheiluun. Oppilaat valitsivat päivittäin itselleen lukuläksyn (vähintään 3 sivua) ja lukivat siten kirjaa eteenpäin kotona, välillä kirjaa luettiin myös koulussa. Jakson aikana opettaja luki oppilaille ääneen Jorma Kurvisen Osakkeet nousussa Osku-kirjan. Lisäksi päivittäin tutustuttiin yhteen urheiluun liittyvään runoon Itkosen Laulavat lenkkitossut-teoksen avulla.
Oppilaille valitsivat omat kirjansa seuraavien kirjojen joukosta.
- Paten jalkapallokirja (Parvela)
- Suuri urheilukirja (Kunnas)
- Jyrsijöiden haaste (Veirto)
- Miisa voittaa kultaa (Helmi)
- FC Tytsyt (Kanto)
- Laulavat lenkkitossut (Itkonen) RUNO
- Tulikärpäset (Kanto)
- 4 x 100 (Kuronen)
- Osakkeet nousussa Osku (Kurvinen)
- Osakkeet nousussa Osku (Kurvinen)
Arviointi
- laskustrategioiden automatisoituminen arvioidaan junnauskokeen ja kertotaulukokeiden avulla
- tietoteksti/urheilulajin esittely toteutetaan prosessikirjoittamisen avulla, oppilas saa palautetta useammassa vaiheessa työskentelyään ja lopputulos arvioidaan sanallisesti
- jatkuva palaute ja arviointi työskentelyn ohessa
- itsearvioinnissa oppilas arvioi omaa oppimistaan suhteessa jakson tavoitteisiin
- oppilas arvioi lisäksi omia vuorovaikutustaitojaan sekä työskentelyään ryhmässä ja itsenäisesti
----------------------
Rytmitin ensimmäisen viikon siten, että joka päivä meillä oli yksi tunti ryhmäytymiseen ja tutustumiseen liittyvää toimintaa. Sen lisäksi yksi tunti matikkaa ja yksi tunti äikkää. Lisäksi ehdimme aloittaa ensimmäistä kuvistyötä, joka tosin valmistuu vasta ensi viikolla.
Tänä vuonna pääsen toteuttamaan Daily-5-menetelmää, tosin hieman omalla sovelluksella, mutta koen Daily-5:n kaltaisen pistetyöskentelyn omakseni. Ensimmäisellä viikolla harjoittelimme omaan lukemiseen keskittymistä sekä harjoittelimme luovaa kirjoittamista kirjoituskalenterin avulla. Lisäksi oppilaat pelasivat äidinkielen tunneilla Aliasta urheilusanoilla.
Ilmaiseen Seesaw-sovellukseen kannattaa tutustua! Se on saatavilla Applen tuotteisiin ja android-laitteisiin. Windowslaitteilla ja esim. tietokoneella sovellusta voi käyttää nettiselaimen kautta. |
Oppilaiden ääneen lukemista pääsin kuuntelemaan heti ensimmäisellä viikolla seesaw-appsin avulla. Tämä on muuten ihan huippu appsi!! Ja kaiken kukkuraksi ilmainen! Seesaw-appsiin oppilaat voivat lisätä mm. tekstiä, kuvia, videota. Oppilaat lukivat lyhyen tekstin olympiarenkaista ja nauhoittivat sen seesaw-appsin avulla. Minä saatoin kotona kuunnella rauhassa nuo n. 2 minuuttia pitkät lukupätkät. Kirjasin videon kommentteihin oppilaalle palautteen hänen lukemisestaan. Luokassa nostan ensi viikolla keskusteluun ne seikat, jotka useilla oppilailla ovat seuraavana harjoiteltava eli meidän luokassa esim. lukemisen rytmittäminen ja tauottaminen, jonka mallinnan oppilaille ja pyydän heitä harjoittelemaan tätä asiaa ääneen lukemisessa. Parin viikon välein oppilaat nauhoittavat uuden tekstikatkelman. Näin oppilaat saavat jatkuvaa palautetta ääneen lukemisestaan ja voivat itse seurata omaa edistymistään.
Seesaw-appsiin voi luoda tunnukset myös vanhemmille. Silloin huoltaja näkee oman lapsensa työt ja niiden palautteet.
Päivän avauksina katsoimme Finnish PopUp Schoolin tekemiä videoklippejä suoraan Riosta.
Alla on ryhmäytymisessä käyttämiäni leikkejä ja kilpailuja.
Ryhmäyttäminen
- Nimi-urheilulaji-ääni-liike -taputuspeli: Istutaan ringissä ja taputetaan kaksi kertaa omiin reisiin ja kaksi kertaa kädet yhteen, taas kahdesti reisiin, kahdesti yhteen jne. (=perusrytmi). Reisiin taputettaessa sanotaan oma nimi molemmilla taputuksilla ja kädet yhteen lyötäessä molemmilla taputuksilla jonkun muun piirissä olevan nimi. Se kenen nimi sanottiin, sanoo taas reisiin löytäessä oman nimensä kahdesti ja taas jonkun muun piirissä olevan henkilön nimen kahdesti. Näin jatketaan.
Mikäli joku sekoaa rytmistä, sanoo nimen, jota ei ole piirissä tmv. on hän tehnyt virheen. Virheen tekijä valitsee ensimmäisestä virheen jälkeen jonkin urheilulajin (esim. jalkapallo), jolla häneen viitataan tästä edespäin. Kun kaikki piirissä olijat tietävät valitun urheilulajin, aloittaa virheen tehnyt perusrytmin ja saattaa pelin taas käyntiin.
Toisesta virheestä pelaaja valitsee itselleen urheilulajin tilalle äänen, kolmannesta liikkeen ja neljännestä virheestä edellä valitut ääni ja liike yhtä aikaa. Viidennestä virheestä pelaaja joutuu pois pelistä. Pelaajan valitsemat ääni ja liike voivat liittyä hänen aiemmin valitsemaansa urheilulajiin
Pelin voittavat viimeiset kaksi peliin mukaan jäänyttä. (Idean leikkiin löysin matematiikan ja tietotekniikan opettajan blogista.)
- Sokon silmät: Tarvitaan: Huivit jokaiselle osallistujalle
Kaikki käyvät piiriin istumaan. Yhtä lukuunottamatta kaikki ovat sokkoja ja peittävät silmänsä huivilla. Huiviton ryhmän jäsen toimii sokkojen silminä ja kuvailee jotain ryhmän jäsentä. Kuvailuun voi kuulua vain ja ainoastaan positiivisia asioita
• ulkonäöstä • luonteenpiirteitä
• pukeutumisesta • temperamenttia
• mielenkiinnon kohteita • ominaisuuksia
• harrastuksia • horoskooppimerkki jne.
Sokot yrittävät arvata, kenestä on kyse. Se, ketä kuvataan, ei saa arvata itseään. Kun arvaus on osunut oikeaan, voidaan keskustella siitä, miltä tuntui olla kuvauksen kohteena ja olivatko kuvaukset oikeita.
Kaikki käyvät piiriin istumaan. Yhtä lukuunottamatta kaikki ovat sokkoja ja peittävät silmänsä huivilla. Huiviton ryhmän jäsen toimii sokkojen silminä ja kuvailee jotain ryhmän jäsentä. Kuvailuun voi kuulua vain ja ainoastaan positiivisia asioita
• ulkonäöstä • luonteenpiirteitä
• pukeutumisesta • temperamenttia
• mielenkiinnon kohteita • ominaisuuksia
• harrastuksia • horoskooppimerkki jne.
Sokot yrittävät arvata, kenestä on kyse. Se, ketä kuvataan, ei saa arvata itseään. Kun arvaus on osunut oikeaan, voidaan keskustella siitä, miltä tuntui olla kuvauksen kohteena ja olivatko kuvaukset oikeita.
- Aakkosellinen matkalaukku: Pelaajat menevät piiriin istumaan ja lisäävät aina jonkin uuden esineen listaan aakkosjärjestyksen mukaan. Esimerkiksi ensimmäisen pelaajan sanoessa: Kun lähden olympialaisiin pakkaan mukaan ananaksen, seuraava sanoo: Kun lähden olympialaisiin, pakkaan mukaan ananaksen ja banaanin.
- Polvet: Leikkijät asettuvat piiriin seisomaan peräkkäin. Piiriä tiivistetään niin, että leikkijät ovat kiinni toisissaan. Kun piiri on mahdollisimman pyöreä, yrittävät kaikki istua yhtä aikaa takana olevan polville. Jos joku rupeaa kaatumaan, noustaan heti ylös. Yritetään niin kauan, että jokainen istuu tukevasti takana olevan polvilla.
- Seiväshyppyä varten seipään kuljettaminen stadionille: Koko luokka asettui "seipään" eli n. 5m pitkän sähköjohdon suojaputken molemmin puolin. Kaikki asettivat etusormensa seinään alle. Ryhmän tehtävänä oli yhdessä laskea seiväs lattialla siten, että seiväs laskeutuu samaa tahtia.
- Seiväshyppyä varten seipään kuljettaminen stadionille: Koko luokka asettui "seipään" eli n. 5m pitkän sähköjohdon suojaputken molemmin puolin. Kaikki asettivat etusormensa seinään alle. Ryhmän tehtävänä oli yhdessä laskea seiväs lattialla siten, että seiväs laskeutuu samaa tahtia.
- Stadioinin torni: Mahdollisimman korkean tornin rakentaminen sanomalehdestä ja maalarin teipistä. Tornin pitää seistä itsekseen, sitä ei saa tukea eikä se saa nojata mihinkään.
Tällaisilla jutuilla pyörähti tänä vuonna luokkamme arki käyntiin. Vaikka olympialaiset loppuvatkin, meidän luokassamme olympalaisteema jatkuu vielä pari viikkoa.
Tällaisilla jutuilla pyörähti tänä vuonna luokkamme arki käyntiin. Vaikka olympialaiset loppuvatkin, meidän luokassamme olympalaisteema jatkuu vielä pari viikkoa.
Kiitos Seesaw vinkistä! Ehdottomasti kokeiltava.
VastaaPoista