3. luokalla äidinkieleen ja suomi toisena kielenä-oppimäärään sisältyy paljon kielioppia. Viime viikot olemme työskennelleet lauseiden kanssa. Kokosin tähän tekstiin toiminnallisia kielioppiharjoituksia, joita käytin jakson aikana ja kertauksessa.
Pysähdy! Kävele! Taputa! Hyppää!
Leikin aluksi oppilaat kiertelevät leikkialueella ja toimivat opettajan ohjeiden mukaan: Pysähdy! Kävele! Taputa! Hyppää! Kun tämä sujuu, leikki keskeytetään hetkeksi ja sen jälkeen kaikki on päinvastoin. Jos opettaja kehottaa kävele, leikkijät pysähtyvät. Jos taas opettaja sanoo pysähdy, pitää leikkijöiden kävellä. Taputa-kehotuksella hypätään ja hyppää-kehotuksella taputetaan. Väärin tekevät putoavat pois leikistä.
Käytin tätä leikkiä johdantona käskylauseisiin ja huutomerkin käyttöön.
Lopetusmerkki-jumppa
Opettaja lukee hyvyen tekstin, jossa on toteamus-, kysymys- ja väitelauseita. Lauseen lopussa opettaja pitää pienen tauon ja oppilaat muodostavat itsestään lauseeseen sopivan lopetusmerkin: piste menee kyykkyyn pieneksi mykkyräksi huutomerkki nousee varpaille ja nostaa kädetkin pään yläpuolelle mahdollisimman korkealle ja kysymysmerkki seisoo suorana kädet pään yläpuolella ja venyttää kylkeä kaarelle.
Minä käytin tekstinä lyhyttä kirjettä, jonka olin kirjoittanut rehtorille.
Hei rehtori!
Mitä kuuluu? Minulle kuuluu hyvää.
Odotatko jo kovasti syyslomaa?
Millaisia lomasuunnitelmia sinulla on?
Minä lähden lomamatkalle Unkariin tapaamaan
matikanopettajia. Odotan matkaa kovasti.
Toivon oppivani matkalla paljon uusia asioita.
Mukavaa syyslomaa!
Saneluralli
"Rehtorin vastaus" kirjeeseeni löytyi saneluralli-tehtävästä. Sanelurallissa oppilaat työskentelivät pareittain. Toinen parista istuu luokassa pöydän ääressä vihon kanssa. Toinen parista kävelee luokan ulkopuolella käytävässä vähän matkan päässä olevalle lapulle. Oppilas lukee tekstistä sopivan pituisen pätkän, tulee parinsa luokse ja sanelee parilleen lukemansa pätkän. Sen jälkeen oppilas hakee uuden pätkän tekstiä, kunnes koko teksti on saneltu. Tehtävän annossa sanelijaa ohjataan kiinnittämään huomiota isoihin alkukirjaimiin ja lopetusmerkkeihin.
Kun koko teksti on saneltu, vaihtuvat tietenkin roolit ja toinen parista sanelee toisen kirjelappusen kaverilleen.
Kirjoittamisen ja lopetusmerkkien lisäksi tehtävässä harjoitetaan myös oppilaan muistia.
Hei!
Kiitos kirjeestäsi! Tottakai minä odotan lomaa!
Minulla ei ole erityisiä lomasuunnitelmia.
Ulkoilen varmasti paljon koirieni kanssa
ja nukun aamulla pitkään.
Kerrotko Unkarissa terveisiä opettajakollegoille
meiltä Kirstin koulusta?
Aurinkoista lomaa sinullekin!
Hei!
Olipa mukava lukea kirjeesi! Kiitos!
Odotan lomaa kovasti. Syksy on mennyt
nopeasti, kun töitä on ollut paljon.
Millaisia lomasuunnitelmia olet tehnyt?
Minulla ei ole suuria suunnitelmia.
Ajattelin retkeillä metsässä ja lukea
hyviä kirjoja. Toivottavasti ei sada!
Mukavaa lomaa!
Lopetusmerkki-harjoitus
Jaoin puolelle ryhmälle paperisuikaleita, joille oli kirjoitettu jokin lause ilman lopetusmerkkiä. Toinen puoli luokasta sai post-it-laput, joihin oli kirjoitettu jokin lopetusmerkki (piste, huutomerkki, kysymysmerkki). Leikin alettua oppilaat kiertelevät kysymässä toistensa lauseita ja lopetusmerkkejä. Tavoitteena on, että jokainen lause löytää itselleen pariksi sopivan lopetusmerkin.
Kun kaikilla on pari, luetaan lauseet loppuun ja tarkistetaan. Leikitään tietenkin vielä toisen kerran, lopetusmerkit jaetaan nyt äskön lauseita saaneille ja edellisen kierroksen lopetusmerkit saavat nyt uudet lauseet, joihin etsitään lopetusmerkit.
Haastattelu - kysymykset
Jokainen oppilas sai joko loputusmerkin tai lauseen, minkä jälkeen oppilaat kiersivät luokassa ja etsivät itselleen paria. |
Haastattelu - kysymykset
Syysloman jälkeen oppilaat keksivät viisi haastattelukysymystä, jotka he kirjoittivat vihkoihinsa. Sen jälkeen arvottiin haastatteluparit ja kysymykset esitettiin parille. Kysymyksiin vastattiin kokonaisilla lauseilla. Lopuksi oppilaat lukivat haastattelut muulle luokalle.
Käskyt ja koodaus
Jokainen oppilas otti sai lapun, johon oli nimetty jokin paikka koulussa. Oppilaiden tehtävänä oli kirjoittaa käskymuotoiset ohjeet siitä, kuinka nimettyyn paikkaan pääsee. Kun ohjeet oli kirjoitettu, testattiin niitä toiseen oppilaaseen, joka esitti robottia. Robotin tehtävä oli tehdä vain se mitä ohje sanoo ajattelematta lainkaan maalaisjärjellä. Tehtävä tehtiin iPadilla.