Sivut

perjantai 25. syyskuuta 2015

Muista aina liikenteessä...

Muista aina liikenteessä
monta vaaraa ompi eessä,
siksi valpas aina mieli
se on turva verraton!

Liikennelaulu on raikunut luokassamme, kun tällä viikolla pääsimme tosissamme liikenne-teeman pariin. Pääpaino viikolla oli pyöräilijänä liikenteessä liikkumisessa, sillä 3. luokan opetussuunnitelma sisältää pyöräilijän liikennesäännöt.

Aloitimme viikon laulamalla Lasten liikennelaulua sekä tekemällä loogisen päättelyn tehtävän, jossa samalla kerrattiin liikennemerkkejä. Alla olevan kuvan dominopalat avattiin yksi kerrallaan oppilaiden opastaessa suhde- ja suuntakäsitteitä käyttäen minkä palan toivovat oppilaiden kääntävän. Oppilaiden tehtävänä oli myös aina ennen palan näyttämistä arvata, mitä kortista paljastuu. Keksitkö sinä, mitä vielä väärinpäin olevissa korteissa on?
Loogisen päättelyn harjoitus dominopaloilla on haasteellisempi versio VaNe-menetelmästä tutuista auto- ja talo-kokoelmista. Nämä dominopalat tein itse 3. luokan VaNe-kurssilla ja jos haluat tulostaa ne itsellesi, löydät ne täältä. Ja pakko todeta, että itsekin piti pähkäillä muutama hetki ennen kuin sain palat asettumaan riviin...


Liikenne-teeman parissa teimme ryhmätöitä 2+1 tunnin jakson. Ryhmätyöt koostuivat monesta pienestä tehtävästä, joiden suorittamisjärjestyksen jokainen ryhmä päätti itse. Työt koottiin monisteille, tietoa oppilaat etsivät Pisara-kirjoista, iPadin Turvapupu-appista sekä Lapin Kansan liikenne-sivuilta, jotka oli kiinnitetty seinätauluiksi luokkaan.


Tehtäväohjeet olivat koko ajan näkyvissä taululla ja vihkoon liimattuihin monisteisiin koottiin tehtävien vastaukset. Oppilaat työskentelivät 4 hengen ryhmissä. Tässä työssä huomasin kyllä neljän hengen ryhmän olevan liian iso. Melkein kaikki ryhmät työskentelivät kahtena parina, kuudesta ryhmästä vain 2 kykeni työskentelemään yhtenä ryhmänä. Mutta kaiken kaikkiaan ryhmätyöskentely onnistui hyvin, kaikki ryhmät etenivät tehtävissä ja työrauhakin säilyi.

Turvapupun muistipelissä oppilaat kertasivat liikennemerkkejä. Ilahduttavaa
oli, että oppilaat oikeasti miettivät mitä liikennemerkkejä muistipelistä
käänsivät. Muistipeliin kuului nimittäin tasoristeyksiin liittyvä liikennemerkki,
jota oppilaat eivät tunnistaneet ja useampi pari tuli kysymään minulta mistä
liikennemerkistä on oikein kyse.

Turvapupun Turvatieto-kirjasta oppilaat lukivat ääneen pyöräilyohjeet.
Sovelluksessa on myös mahdollista kuunnella kirjan luvut ääneen,
mutta 3. luokkalaisille tämä oli hyvä ääneenlukuharjoitus yltin tunnin ohessa.


Monisteisiin pyrin kokoamaan tärkeimmät pyöräilyyn liittyvät asiat. Ja kun monialaiset opintokokonaisuudet ovat nyt kuuma juttu, tuli tähänkin mukaan matikkaa loogisen päättelyn ja pylväsdiagrammien muodossa. Jos haluat käyttää minun monisteitani omassa työssäni, löydät ne täältä.



Luokassa oli esillä liikenteeseen liittyviä seinätauluja, joista löysi tehtävissä
tarvittavaa tietoa.

Liikuntatunneilla jatkoimme pyöräilyteeman parissa rinnakkaisluokan kanssa. Liikuntatunneille osallistui 51 lasta, kaksi opettajaa ja yksi avustaja. 
Tunnin aluksi harjoittelimme letkassa ajamista ja sitä, kuinka suuri pyöräletka pääsee kolaroimatta ajamaan jalkapallokenttää ympäri aina välillä pysähtyen. 
Sen jälkeen jakaannuimme harjoittelemaan pyörän käsittelyä taitoradalle. 
Taitorata koostui seuraavista harjoitteista:
  • Pujottelu kartioiden välistä.
  • Jarrutusharjoitus: kuinka kovaa pystyt ajamaan kohti kartioilla merkittyä ruutua (1mx1.5m) ja pysähtymään ruudun sisään?
  • Yhdellä kädellä ajo ja esineen siirtäminen: oppilaiden tehtävänä oli ohi ajaessaan napata vauhdista tuolilla oleva reppu käteen ja laskea se 20m päässä olevalle toiselle tuolille.


  • Keinulaudan yli ajo.

  • Tarkkuusajo lähekkäin asetettujen kartioiden välistä.

  • Tarkkuusajo lankun päällä.
Taitoradan lisäksi oppilaat lähtivät pienelle pyöräretkelle n. 15 oppilaan ryhmissä opettajan johdolla. Opeteltuamme käsimerkit lähdimme ajamaan koulun lähellä olevia ulkoiluteitä pitkin. Pitkässä letkassa pyöräilyn lisäksi pysähdyimme puistoalueelle, jossa opettaja saattoi helposti valvoa oppilaita ja seurata käsimerkkien käyttöä. Kolmen pyöräilijän ryhmissä oppilaat ajoivat ympäri puistoaluetta "seuraa johtojaa"-leikin omaisesti. Johtajan piti muistaa käsimerkein näyttää seuraaville ohjeita.
Tunnin päätteeksi harjoittelimme vielä kentällä kahdeksikon ajamista. Mutta kaksoistunti meni pyöräilyn parissa melko nopeaan tahtiin.


Liikennejakson päätteeksi pelasimme käenmuna-leikkiä (mikä ei kuulu joukkoon? miksi?) ja kim-leikkiä dokumenttikameran avulla liikennemuistipelikorteilla. Lisäksi tein vielä oppilaille 16 palan muistipelin dokumenttikameralle ja oppilaiden piti suhde- ja suuntakäsitteitä käyttäen kertoa minulle mitkä palat käännän ympäri.

Viikon kirjoitusläksynä oppilailla oli liikennekuva virikkeenään kirjoittaa tarina tai ohjeet liikennetilanteessa toimimiseen. Sain luettavakseni niin tarinoita kuin selkeitä vaiheittaisi ohjeita kuinka toimia tietä ylittäessä. Ainakin tien ylittäminen ja se ettei tiellä saa pelleillä tuli tämän viikon aikana ymmärretyksi :)



Aurinkoista viikonloppua blogini lukijoille!


3 kommenttia:

  1. Voi miten hyösyllistä asiaa hauskalla tavalla opittavana :)

    VastaaPoista
  2. Upea toteutus! Mistä löysit nuo tarinoiden liikennekuvat?

    VastaaPoista
  3. Kuvat ovat sellaisesta ilmaisesta liikenneturvan julkaisemasta kaikille ekaluokkalaisille 2010 syksyllä Kemijärvellä jaetusta kierrekantisesta vihkosesta. Ko. Vihkosta ei ole hirveästi hyötyä ollut, mutta tähän sieltä löytyi muutama sopiva kuva.

    VastaaPoista