Päivän aiheena oli laskustrategioista tuplat ja melkein tuplat sekä kauppiaan menetelmä.
Tunti alkoi VaNesta tutulla tuplaleikillä (1+1 on 2, 2+2 on 4 jne. sormilla ja varpailla koko ajan näyttäen). Tuplaleikin opettelimme ulkoa jo edellisellä matikan jaksolla, nyt uutena otimme leikkiin mukaan melkein tuplat, eli kävimme läpi tuplat ja melkein tuplat tyylilllä: "1+1 on 2, mutta 1+2 on 3. 2+2 on 4, mutta 2+3 on 5." Lopuksi pohdimme mitä huomasimme melkein tuplista, aika hyvin oppilaat osasivat sanallistaa sen, että melkein tuplissa on aina yksi enemmän/vähemmän.
Kauppiaan menetelmään siirryimme 9€-kaupan myötä. Taululle oli piirretty kolme myyntiartikkelia, jota kaupassamme oli. Kolme kassaneitiä piti kauppaa luokan etuosassa, asiakkaat saivat minulta kympin seteleitä ja jokainen kävi ostamassa jonkin tuotteen kaupasta. Oppilaat pääsivät kauppaan useita kertoja, tavoitteena oli saada kaikille vahva kokemus siitä, että kun joku maksaa 9€ ja maksu suoritetaan 10€ setelillä saa rahasta aina 1€ takaisin.
Leikin jälkeen keskustelimme ostokokemuksista ja nimenomaan siitä paljonko kympistä sai aina takaisin.
Keskustelun jälkeen jatkoimme työskentelyä opetusrahojen avulla pareittain. Toinen parista sai 9€ ja toinen 10€, lisäksi pareilla oli yhteinen kassa. Äidit, isät ja kummitädit olivat leikissämme anteliaalla päällä ja antoivat rahaa aina molemmille yhtä paljon. Kävimme koko ajan keskustelua siitä paljonko kummallakin parilla on rahaa.
Esim.
- Olet tehnyt kotona niin ahkerasti kotitöitä, että äiti päättää palkita sinut 4 eurolla.
(Molemmat osapuolet ottavat itselleen 4€ yhteisestä kassasta)
- Kuinka paljon nyt on rahaa, sillä jolla oli aluksi 10€?
- 14€
- Kuinka paljon rahaa on sillä, jolla oli aluksi 9€?
- 13€
Toistimme rahojen jakamista useita kertoja ja opettaja kirjasi taululle kuinka paljon kummallakin parilla oli rahaa.
10€+4€=14€
9€+4€=13€
10€+6€=16€
9€+6€=15€
Harjoituksen päätteeksi keskustelimme oppilaiden tekemistä huomioista, eli siitä toisella on aina 1€ vähemmän. Samassa keskustelussa avasin oppilaille kauppiaan menetelmää, eli sitä kuinka ysin sijaan lisätäänkin kymppi ja vähennetään lopputuloksesta yksi. Pidemmittä puheitta avasin 9€-kaupan toisen osaston. Oppilaiden tehtävänä oli tehdä ostoksia siten, että he saivat valita yhden tuotteen molemmilta osastoilta.
Yhdessä tehdyn esimerkin jälkeen oppilaat työskentelivät itsenäisesti: osa laski hintoja heti päässä, osa rakenteli summat vielä varmuuden vuoksi rahoilla ja opettajalla oli aikaa kiertää oppilaiden parissa ja pyytää oppilaita selittämään miten ajattelivat laskun.
Päivän iloihin kuului se, kun oppilas jolle laskeminen ei yleensä ole ihan helppoa selitti minulle innoissaan, että nallea (9€) ja jäätelöä (3€) ostettaessa pitää vaan siirtää 3 eurosta yksi euro nalleen, niin tämä tietenkin on 12€!
Aikaa vihkotyöskentelylle oli vajaa vartti, mutta siitä huolimatta oppilaat ehtivät tehdä useita ostoksia ja muutama keksi omiakin tuotteita kauppaan, että saisi erilaisia ostoslaskuja tehtyä :)
Uskallan siis todeta, että kauppiaan menetelmä upposi oppilaisiin ja toivottavasti muistavat sitä jatkossakin käyttää!
Huomenna jatketaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti