Sivut

lauantai 25. lokakuuta 2014

Tonttu löytää pussista - S

Tonttu löytää pussista
monen monta kirjainta
ABCDEFG näitä tonttu tarvitsee
ABCDEFG näitä tonttu tarvitsee...

-----------------------

Sisilisko oppilaan vihosta
Syksy oli jo pitkällä, monesta puusta olivat jo lehdet pudonneet. Koulun lähellä oleva metsä näytti synkältä ja hieman pelottavalta syysiltoina, kun kuu kumotti taivaalla ja valaisi puiden alastomat oksat. Koulutonttu nautti sinisistä syysilloista, silloin saattoi sytyttää kynttilän lyhtyyn ja kuunnella sateen ropinaa ikkunalautaan. Erään sateisen illan jälkeen, koitti kuulas ja kirpeä syysaamu. Koulutonttu nappasi korin käsivarrelleen ja veti siniset saappaat jalkaansa. Sateen jälkeen metsän sammalmättäille oli ilmestynyt sadoittain sieniä. Koulutonttu saapasteli sienikori käsivarrellaan metsässä ja keräsi koriinsa kaikki tutut sienet. Äiti oli jo varhain opettanut koulutontulle, että vain ne sienet, jotka varmasti tunnisti syötäviksi sai kerätä koriin. Se oli sääli, sillä punainen kärpässieni valkoisine pilkkuineen oli koulutontun mielestä metsän kaunein sieni. Sitä ei kuitenkaan saanut syödä, toisaalta kun kauneimmat sienet jäivät metsään saivat niitä ihastella kaikki syysretkeilijät. Kulkiessaan syvemmälle metsään koulutonttu saapui suolle. Suolla ei sieniä kasvanut, mutta sinne tonttu kuitenkin suuntasi. Syksyn tullen suolla kasvaa karpaloita, punaisia kirpeitä marjoja. Syksyn sato näytti lupaavalta. Olisi vain odotettava pakkasyötä, joka kypsyttäisi karpalot.
Koulutonttu ei ollut suolla yksin. Suoheinän seassa sipsuttivat nimittäin sisilisko-siskokset, jotka mennessän sipisivät ja supattivat. Niillä taisi näin syksyn tullen olla paljon salaisuuksia supatettavaksi ennen talvea, jonka ne viettäisivät horroksessa syvällä maan sisässä. Sisilisko siskokset hieman säikähtivät koulutonttua, ne kuitenkin vaihtoivat kohteliaasti syystervehdyksen tontun kanssa ennen kuin sipsuttivat sievästi sinisissä saappaaissaan suoheinän sekaan.
Koulutonttua nauratti sisilisko-siskosten sipsuttaminen suolla, siihen ei moni kyennyt. Koulutontun oma saapastelu oli kaukana sirosta sipsuttamisesta..

1. päivän vihkokuva sisiliskosta

Syksyn sää on sateinen,
syysilta sininen.
Sateen jälkeen kuulakkaalla säällä,
kasvaa sieniä sammalmättään päällä.
Kaislikossa suhisee ja kahisee,
sisilisko siskot siellä supattaa,
sievissä sinisissä saappaissaan sipsuttaa.

-----------------------------


  • S-kirjaimen äännettä harjoittelimme eläytymällä sipsuttaviksi sisiliskoiksi, jotka sipsuttivat ympäri luokkaa pitäen supatusääntä: s-s-s-s-s-s.
  • Lisäksi leikimme Salaisuuksien metsä-leikkiä, jossa oppilaat asettuivat ympäri luokkatilaa tasaisesti. Yhtä lukuun ottamatta metsän puut (lapset) suhisevat s-äännettä, yksi yhdessä valittu metsän puu kuiskaa eri salaisuutta kuin muut esim. a-äännettä. Silmät sidottuina (pipo silmillä) tulee 1-2 oppilasta luokan ulkopuolelta sisään kerrallaan. Heidän tehtävänään on löytää salaisuuksien metsästä se puu, jolla on eri salaisuus kuin muilla.
  • Kirjainmuotoa sekä äänteitä harjoittelimme myös kolmen lapsen jonoissa. Jonojen takimmaiset kävivät tunnustelemassa salaisuuspussissa olevaa kirjainta, tunnistettuaan sen he kuiskasivat kirjainta vastaavan äänteen edessä olevan oppilaan korvaan. Tämä oppilas piirsi saman kirjaimen edessään olevan lapsen selkään, joka piirsi saman kirjaimen pieneen liitutauluun edessään ja tarkisti jonon viimeiseltä, oliko viesti kulkenut perille oikein. Paikat vaihtuivat niin, että jokainen sai tehdä jokaista tehtävää leikissä.

-----------------------------

S-kirjaimen kirjainmuotoa harjoittelimme eri tavoin:


1. Oppilaat maalasivat S-kirjaimia taululle siveltimellä ja vedellä.


2. Ryynilautaselle syntyi myös kauniita S-kirjaimia.


3. Pienille liitutauluille mahtui tekemään useampia kirjaimia ja niistä aina pohdittiin mikä kirjaimista oli kaunein.


4. Koululta löytyneistä puupalikoita syntyi myös S-kirjaimia, vaikka osa oppilaista oli sitä mieltä ettei suorista puukappaleista saa kaarevaa ässää rakennettua.

5. Sateenkaarikirjaimiin käytettiin kaikki tarjolla olevia liituja.

Kun S-kirjaimen muotoa oli monin harjoiteltu ylläkuvatuilla toiminnallisilla harjoitteilla piirsimme lopuksi vihkoihin ison S-kirjaimen sisiliskon viereen.

1. ja 2. päivän vihkotyö
3. päivänä, jolloin käsittelimme s-kirjainta, keskityimme s-kirjaimella alkaviin sanoihin. Läksynä oppilaat olivat jo valmiiksi miettineet s-sanoja, jotka toimivat ulkona leikityssä hippaleikissä salasanoina ja niiden avulla pääsi kiinni jäätyään takaisin leikkiin.
Luokassa leikimme myös perinteistä laiva on lastattu-leikkiä s-sanoilla. Lopuksi kirjoitimme vihkoihin sisilisko tarinaan liittyviä s-sanoja. 

Käsittelemme aina kirjainta koko porukalla, vaikka luokassani on monen tasoisia lukijoita aloittelevista aina tekstitasolla toimiviin. Kaksi ensimmäistä päivää työskentelemme koko ajan samojen harjoitteiden parissa, mutta kolmantena päivänä eriytän, vaikkei ymmärtääkseni yleensä muissa vastaavissa kouluissa juurikaan eriytetä vaan kaikki tekevät samaa. Koulussamme ei oppilaiden tarvitse ensimmäisellä luokalla oppia lukemaan ja puhutaan paljon omassa rytmissä etenemisestä, minun mielestäni omassa rytmissä eteneminen tarkoittaa paitsi sitä, että hitaammilla on aikaa mutta myös sitä, että jo edistyneemmätkin saavat edetä omassa rytmissään ja tehdä omalla tasollaan asioita.

Aloittelevat lukijat työskentelevät aluksi minun kanssani, kuulostelemme sanoissa kuuluvia äänteitä ja kasaamme sanat kirjain kirjaimelta yhdessä taululle. Tämän tuokion aikana aloittelevat lukijat saavat hyvää treeniä kirjain-äännevastaavuudesta ja he ovatkin aktiivisesti mukana, kun jo edistyneemmät eivät ole viemässä heiltä vastausvuoroja. Tänään aloittelevien lukijoiden ja kirjoittajien ryhmä kirjoittikin paljon sanoja, enemmän kuin olin suunnitellut, mutta selvästi heidän kohdallaan olemme vaiheessa, jossa kirjoittamisen idea alkaa aueta ja monella on kova tarve päästä kokeilemaan omaa osaamistaan.


Ohjatessani aloittelvien lukijoiden kirjoittamista vihkotyön alkajaisiksi, tutkivat sanatason lukijat sillä välin s-sanakortteja. Korteissa oli kuvina ja sanoina s-sanoja, jotka piti yhdistää pareiksi (yht. 8 paria). Oppilaiden löydettyä parit he pelasivat korteilla muistipeliä.


Kun aloittelevat lukijat pääsivät siihen vaiheeseen, että he jäljensivät yhdessä taululle kirjoittamamme sanat vihkoihinsa, kirjoittelimme sanatasolla toimivien oppilaiden kanssa muutamia sanoja vihkoon ja sain samalla hyvän tilaisuuden seurata heidän osaamistaan. Lisäksi oppilaat kirjoittivat itse valitsemiaan s-sanoja.


Tekstitasolla toimivat oppilaat tiivistivät kahdella lauseella sisilisko-tarinan vihkoihinsa, jonka jälkeen hekin kirjoittelivat vihkoon itse valitsemiaan s-sanoja.













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti