Työstimme Elsa Bescown kertomusta Kuopusprinsessan omenapuu ja samalla kertasimme äidinkielen rakenteita (adjektiivien vertailumuodot, verbien persoonamuodot, tavutus).
1. oppitunti
Aloitimme jakson keskittymällä kuuntelemaan satua Kuopusprinsessan omenapuu (Tammen Suuri satuaarre). Sadun jälkeen keskustelimme sadusta ja kertasimme sen tapahtumat.
Samalla tunnilla toteutimme ensimmäiset vaiheen tarinaan liittyvästä kuvataiteen työstä. Oppilaat piirsivät öljypastelliliiduilla pystysuunnassa halkaistulle A3-paperille omenapuun oksan. Seuraavaksi oppilaat rakensivat "maalausvälineensä" pyykkipojasta ja pehmopallosta sekä sekoittivat pulloväreistä itselleen erilaisia vihreän sävyjä. Omepuun lehdet töpötettiin oksaan pyykkipojan avulla.
2. oppitunti
Jatkoimme Kuopusprinsessan omenapuu-sadun käsittelyä. Oppilas parit saivat lyhennetyn version sadusta palasina. Tehtävänä oppilailla oli järjestää sadun osat oikeaan järjestykseen. Järjestettyään palaset oikeaan järjestykseen ja liimattuaan palaset vihkoon parit lukivat kokonaisen tarinan yhdessä ääneen.
Tunnin päätteeksi jatkoimme kuvataiteen työtä seuraavaan vaiheeseen. Oppilaat sekoittivat pulloväreistä itselleen omenapuun kukkia varten vaaleanpunaista ja töpöttivät omenapuun oksiinsa kukkia.
Olipa kerran kuningas, jolla oli yhdeksän lasta,
neljä poikaa ja viisi tytärtä, mutta vain yksi pikkuruinen valtakunta
hallittavanaan. Prinssit ja prinsessat
halusivat jatkuvasti uusia leluja, vaatteita
ja rahaa. Kuninkaalla ei ollut riittävästi rahaa, hän oli köyhä. Ja
prinssit ja prinsessat olivat tyytymättömiä, paitsi nuorin prinsessa, joka oli
liian pieni halutakseen paljon tavaroita.
Kun kuninkaalla ei
ollut enää mitään annettavaa lapsilleen, hän muisti omenatarhan, jonka hän
antoi lapsilleen. Prinssit ja prinsessat jakoivat omenatarhan kahdeksaan yhtä suureen osaan. He unohtivat kokonaan
nuorimman prinsessan. Lopulta nuorin prinsessa sai pikkuruisen
kulmauksen omenatarhasta.
Prinsessat ja
prinssit hoitivat omenapuitaan huolella. He halusivat myydä omenat saadakseen rahaa. Pienin prinsessakin hoiti ainoaa
omenapuutaan huolellisesti. Vaikka muiden lasten omenapuissa alkoivat
omenat punertaa, roikkui nuorimman prinsessan puussa vain raakileita. Pikku
prinsessa oli hyvin surullinen, sillä hän halusi ilahduttaa muita ja tarjota heille omenoita puustaan.
Pikkuprinsessan
itkiessä puunsa juurella, tuli puutarhan muurin yli pienen pieni eukko, joka halusi auttaa surullista prinsessaa. Hän sekoitti keltaista jauhetta kastelukannuun ja käski kastella
omenapuuta joka päivä kunnes vesi loppuisi.
Kun kuningas,
kuningatar, prinssit ja prinsessat menivät yhdessä katsomaan puutarhaa oli
pienin prinsessa häpeissään. Hänen puunsa omenat olivat kyllä kasvaneet, mutta
ne olivat edelleen kivikovia. Mutta kun kuningas näki nuorimman prinsessan
omenapuun, hän huudahti ihmetyksestä. Omenoita tuli tutkimaan valtakunnan ylikultaseppä, joka totesi omenoiden
olevan puhdasta kultaa ja todella arvokkaita.
Pikku prinsessa ilahtui kuullessaan,
että hänen omenansa eivät olleetkaan raakoja vaan sellaisia, joita
kaikki haluaisivat.
3.-4. oppitunti
Oppilaat työstivät vihkoihinsa Kuopusprinsessan omenapuu-satuun liittyviä kielioppitehtäviä. Aluksi luin oppilaille sadun ääneen ja jokainen seurasi sormellaan tekstiä. Välillä pysähdyimme eri värisillä kynillä alleviivaamaan tiettyjä sanoja.
- Kirjoita punaisella merkittyistä sanoista vastakohta parit, esim. pitkä - lyhyt.
- Taivuta sinisellä merkityt adjektiivit vertailuvuodoissa, esim. suuri, suurempi, suurin.
- Taivuta vihreällä merkityt verbit persoonamuodoissa, esim. minä luen, sinä luet, hän lukee, me luemme, te luette, he lukevat.
- Tavuta keltaisella merkityt sanat.
kjl
Kiva satu ja mainiot omenapuut kukkineen päivineen :)
VastaaPoista