Sivut

perjantai 2. toukokuuta 2014

1. luokan liikennepäivä (3h)

Valppain mielin muista sä aina
vaaroja liikenteen.
Kaikki säännöt mieleesi paina,
paina ne tarkalleen.
Säännöt ne vasta auttavat lasta
turvassa kulkemaan.
Vältä vaaraa uhmailemasta,
sääntöjä seuraa vaan.
Muista aina: Liikenteessä
monta vaaraa ompi eessä.
Siksi valpas aina mieli se on
turva verraton.

Suojatietä muista sä käyttää,
se kadun poikki vie.
Valkoviiva ohjaa ja näyttää
missä on suojatie.
Niin vasemmalle, kuin oikealle
katsahda sittenkin,
silloin et jää auton alle
tiesi on turvaisin.
Muista aina...

Kaupunki on kauhean suuri,
joskus se eksyttää.
Ällös pelkää on apu juuri
poliisisetä tää.
Hän voipi vaikka neuvoa, taikka
muutenkin auttaa niin.
Siinä missä on paha paikka,
turvaudu poliisiin.
Muista aina...

Leikitellä ei pidä tiellä,
sen sinä muistat kai.
Monta kertaa leikit ne siellä
hirveän lopun sai.
Äitikin uottaa, toivoo ja luottaa
lapsia koulustaan.
Ei saa huolta äidille tuottaa
tuhmilla tempuillaan.
Muista aina…

Ekaluokkalaisten liikennepäivää alkoi aamulla laulamalla. Olimme jo aiemmin viikolla harjoitelleet Lasten liikennelaulua, joka sujuikin nyt jo erittäin hyvin.

Laulun jälkeen tutkimme taululle koottuja tuttuja liikennemerkkejä. Keskustelimme merkkien muodoista ja väreistä sekä siitä mitä mikäkin merkki merkitsee. Käytyämme läpi merkit leikimme kyselyleikkiä. Opettaja valitsi yhden liikennemerkin kuudesta taululla olevasta ja oppilaat kyselivät "onko se kolmio?" "onko siinä punaista?" jne. yrittäen selvittää opettajan valitseman merkin.


Jatkoimme liikennemerkkien tutkimista leikkimällä matikantunneilta tuttua portinvartijaleikkiä dokumenttikameran ja muistipelikorttien avulla. Opettaja lajitteli kortit kahteen ryhmään ja oppilaiden piti keksiä minkä ominaisuuden mukaan liikennemerkit oli ryhmitelty. 
Esim. kolmiot - ei kolmiot, pyöreät - ei pyöreät, kulmikkaat - pyöreät jne.


Vähitellen johdin ryhmittelyistä merkkien "oikeat" ryhmittelyt. Eli johdattelin oppilaat huomaamaan, että kaikki puna-keltaiset kolmiot varoittavat. Puna-keltaiset ympyrät kieltävät ja määräävät jne.
Oppilaiden huomiot kirjattiin vihkoon kokonaisina lauseina. 
Kouluinfon kouluille lahjoittamista liikennekirjasista löytyi sopiva värityskuva, joka toimi oppilaiden apuna varoitus-, määräys- ja opastusmerkkien sanallistamiseen.


Kirjoitettuamme muistiinpanot valmiiksi pelasimme kim-leikkiä liikennemerkkimuistipelin paloilla.
Lopuksi oppilaat vielä valmistautuivat ensi viikolla käsiteltävään symmetria-teemaan värittämällä matikankirjastamme (Tuhattaituri) löytyviä puolikkaita liikennemerkkejä kokonaisiksi. Varsinaisesti symmetriasta emme vielä puhuneet mitään vaan ohjasin oppilaita päättelemään miten koko merkki tulee värittää.
Värittelyn lomassa kuuntelimme vielä Ipanapa-cd:ltä löytyvän "Pölkkypää ei käytä kypärää"-biisin. Sama biisi soi taustalla Liikenneturvan YouTube-videossa, jossa esitellään kypärän käytön tärkeyttä. Liikenneturvan videoklippi kestää 1.42 min, eli ei ainakaan pituus estä katsomasta videota. Harmikseni löysin videon vasta koulupäivän päätyttyä.

---------------------------

Toisella oppitunnilla lähdimme ulos polkupyörien luokse. Aluksi kertasimme liikennesääntöjä ja sitä, miten kaduilla pyöräillään. Lisäksi opettelimme käsimerkit, joita ryhmässä ajaessa on ehdottomasti käytettävä.
Pian pääsimmekin liikkeelle ja ajoimme noin 30min pituisen lenkin polkupyörillä koulun lähistöllä. Kaksi aikuista riitti hyvin 25 ekaluokkalaisen kanssa ajamiseen, kun sääntöjä noudatettiin ja tienylitykset tehtiin yhdessä. Joukkoa johtava opettaja talutti pyörän yli ja jatkoi matkaa, toinen opettaja valvoi oppilaiden tien yli talutukset.

---------------------------

Kolmannella tunnilla oli vuorossa pyörien katsastusta, polkupyörän pesua ja taitoajoa radalla.
Katsastukseen käytimme liikenneturvan materiaaleista löytyvää polkupyörän katsastuskorttia, jossa on kattava lista esimerkiksi vaadituista heijastimista. Oppilaat saivat katsastuskortit kotiin vietäväksi, toivottavasti puuttuvat heijastimet ja kellot pyöriin ilmestyvät :)

Katsastuksen lisäksi oppilaat saivat pestä pyöränsä ja tietenkin kiillottaa ne kiiltäviksi.


Ja lopuksi oli vuorossa taitorata. Radalla oli erilaisia tehtäviä:
- pujottelu kartioiden välistä
- laudan päällä ajo
- esineen siirtäminen vauhdissa tuolilta toiselle
- laudasta rakennettu keinulauta
- kahdeksikko-ajoharjoitus
- kahden laudan välistä kapeasta kohdasta suoraan ajaminen
- ja poikien suosikki, keinujen alle kuluneista kuopista hyppäyttäminen :)


----------------------------------
Kolmen tunnin liikennetempaus oli oikein onnistunut. Sisällä luokassa ennakoimme jo ensi viikolla aiheena olevia tasokuvioita ja symmetriaa liikenneteeman ympärillä ja ulkona tuli liikuttua ja harjoiteltua myös yltin sisältöjä. Monipuolinen päivä siis kaiken kaikkiaan :)


2 kommenttia: