Sivut

keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Auringonkukkia ja Van Goghia ja geetä



Kevät alkaa saapua selvästi Lappiinkin, kun alkaa kaivata ympärilleen lämpimiä värejä ja keltaista. Siihen sopivana teemana, kiusaamisteeman jatkoksi otinkin VanGoghin ja auringonkukat. Luin oppilaille englanninkielisen lastenkirjan Camille and the Sunflowers. Kirjan luin suomenkielisille ekaluokkalaisille tietenkin suomeksi :) Kirja kertoo Vincent VanGoghista ja siitä kuinka kuuluisa auringonkukkamaalaus sai alkunsa. Kirja antoi myös tilaisuuden käsitellä luokassamme aiemmin viikolla käsiteltyjä kiusaamisteemoja. Kirjasta kaupungin lapset kiusaavat VanGoghia, heittelevät kivillä ja nimittelevät, samalla kun aikuiset halveksuvat ja tuhahtelevat VanGoghille, jonka heidän mielestään pitäisi tehdä kunnon työtä. Myös tästä kertomuksesta löytyivät kiusaajat, puolustajat ja naureskelijat. Samalla pohdimme erilaisuutta ja sen hyväksymistä tai oikeastaan hyväksymisen vaikeutta.


G-kirjaimen mallia on pohdittu viime viikkojen aikana moneen kertaan. Useinhan suomenkielessä loppujen lopuksi g esiintyy. Siispä otimme askeleen taaksepäin ja kertasimme g:n kirjoitusasua.

'

Aloitimme g:n harjoittelun siten, että oppilaat piirsivät vahaliiduilla paperille vaasin auringon kukkia varten. Vaasiin tehtiin keltaisia ja oransseja liituja käyttäen isoja ja pieniä g-kirjaimia hieman isommassa muodossa. Myöhemmin vaasi maalattiin vesiväreillä keltaiseksi ja leikattiin irti.



Liidulla harjoittelun jälkeen oppilaat kertasivat g:n kirjoittamista myös lyijykynällä, lopuksi jokainen arvioi omaa työtään hymynaaman avulla. Rehellisesti oppilaat osasivatkin arvoida, open ei tarvinnut kuin nyökkäillä. Välipalana harjoituksen kääntöpuolelle olin tulostanut netistä löytämäni g-gorilla värityskuvan.



Auringonkukkien askartelu eteni muun toiminnan ohessa "välipaloina" eli tarvitessaan tauon kirjoitusharjoituksista oppilas saattoi keskittyä leikkaamaan silkkipaperista auringonkukan terälehtiä ja liimaamaan niitä kiinni. Silkkipaperin leikkaaminen osoittautui monelle oppilaalle haastavaksi tehtäväksi. Sitä pitänee kevään aikana harjoitella lisää…
Taustapaperit laveerattiin keltaisella peitevärillä. Lopuksi vaasit ja auringonkukat liimattiin taustapaperille, varret ja lehdet piirrettiin öljypastelliliiduilla ja osa oppilaista vahvisti vaasin reunat liidulla, jotta se erottuu taustasta paremmin.


Kertomusta VanGoghista kertasimme paloitellun tarinan avulla. Oppilaat lukivat pareittain neljään osaan jaetun kertomuksen palaset ja järjestivät tekstin katkelmat kokonaiseksi järkeväksi kertomukseksi.



Jokainen oppilas sai myös istuttaa oman auringonkukan siemenen, joita on nyt tarkoitus hoitaa ja vaalia luokan aurinkoisella ikkunalaudalla. Suunnitelmissa on suorittaa säännöllisesti taimien mittaamista ja kerätä mittaustulokset diagrammiin oppilaiden kanssa. Haluaisin oppilaiden kanssa tutkia myös kasvattaa yhden ruukun kukat ilman vettä ja yhden ilman aurinkoa, mutta en taida hennoa tehdä sitä. Tulee liian monelle suru, jos omat siemenet eivät kasva ollenkaan..





2 kommenttia:

  1. Hei, kivalta ja monipuoliselta kuulostavat teidän koulupäivänne. Vaan ette kai kuitenkaan istuttaneet auringonkukkia, vaan kylvitte?

    VastaaPoista
  2. Kylvimme :) Tämä ope ei ole mikään viherpeukalo.. yleensä kukat tuppaavat minun hoivissani kuihtumaan. Mutta nämä auringonkukat ovat itäneet ja niistä olemme kuluvalla viikolla iloinneet :)

    VastaaPoista