Aamunavauksena lauloimme Esa Lamposen Noita lentää-laulua. A-osan oppilaat oppivat nopeasti ja B-osassa on jotain ekaluokkalaisen mielikuvitusta kutkuttavaa, niin että sain kuulla useamman pyynnön. "Ope laula vielä se taikajuoman keitto?"
Laulun jälkeen kyselin olivatko oppilaat huomanneet askartelemansa pöllöt luokan ulkopuolella. Olihan ne tietenkin huomattu, samoin kuin kirjekääröt. Miksi pöllöillä on kirjekääröt jaloissaan? Kuka käyttää pöllöpostia? Harry Potterin maailma on oppilaille sen verran tuttu, että velhojen pöllöpostista osasi useampikin oppilas kertoa. Siispä, hakemaan kirjekääröt ja lukemaan kutsut.
Laulun jälkeen kyselin olivatko oppilaat huomanneet askartelemansa pöllöt luokan ulkopuolella. Olihan ne tietenkin huomattu, samoin kuin kirjekääröt. Miksi pöllöillä on kirjekääröt jaloissaan? Kuka käyttää pöllöpostia? Harry Potterin maailma on oppilaille sen verran tuttu, että velhojen pöllöpostista osasi useampikin oppilas kertoa. Siispä, hakemaan kirjekääröt ja lukemaan kutsut.
Kirjeet luettuamme keskustelimme velho-teemastamme ja tulevasta Tylypahka-teemapäivästä. Kaikki oppilaat olivat innoissaan teemasta ja moni tuntui heti heittäytyvän velhojen maailmaan. Kutsuihin piti tietenkin vastata, joten oppilaat kaivoivat kynät esiin ja valitsivat minun tuomistani kirjepapereista mieleisen. Yhdessä pohdimme mitä kirjeeseen pitäisi laittaa ja millainen olisi kohtelias vastaus rehtorille.
Ekaluokkalaisista ei monikaan ollut aiemmin lähettänyt kirjettä. Joten kävimme läpi päiväyksen sekä kirjeen aloituksen ja lopetuksen. Myös kirjekuorista etsittiin yhdessä paikka osoitteelle. Lopuksi oppilaat kävivät kiinnittämässä kirjeensä oman postipöllön jalkaan.
Kotiin lähtiessään oppilaat pohdiskelivat mitä rehtori mahtaa heille vastata. Ja selvästi odottivat, että kirjeisiin tulee vastaus. Auts.. kuinkahan iso homma tästä opelle tulee, jos koko luokan kanssa pitää harrastaa kirjeenvaihtoa? ;-) Toisaalta kirjeenvaihto vaatii sekä lukemista että kirjoittamista, joten taidan mielelläni kirjoittaa kirjeitä.
Velhojen ja noitien maailmaan tutustuimme erilaisten tehtävien avulla. Hyödynsimme jälleen kerran pistetyöskentelyä oppilaiden kanssa. Teemajakson aluksi kokosimme käsitekartaksi velhoista ja noidista tietämiämme asioita.
Velho-pisteet:
Oppilaskortti
Jokainen oppilas täytti oppilaskortin toimitettavaksi velhokouluun.
Luen itse! / Luetunymmärtäminen
Tekstitehdas / Tekstin kirjoittaminen
Teeman alustuksena käyttämäämme käsitekarttaa hyödyntäen oppilaat kirjoittivat vihkoihinsa tietotekstin velhoista ja noidista. Vaihtoehtoisesti oppilas saattoi kirjoittaa velhoihin ja noitiin liittyvän tarinan.
Tarinateatteri / Ääneen lukeminen, sujuva lukeminen
Oppilaat lukivat pareittain ääneen Tylypahkan tuparunot ja samalla pohtivat mihin tupaan haluaisivat itse kuulua. Mieluisimman tuvan runon sujuvaa lukemista harjoiteltiin monta kertaa, niin että siitä tuli sujuvaa.
Käsiala
Oppilaiden valittua itselleen mieluisan tuvan Tylypahkasta he harjoittelivat kaunista käsialaa. Valitun tuvan tuparuno kirjoitettiin vihkoon mahdollisimman kauniilla käsialalla ja viereen liimattiin oikeilla väreillä väritetty tupavaakuna.
Kielijumppa
Viikon kielioppiteemana olivat kaksoiskonsonantit, joita treenasimme lyhyen tekstin avulla.
Alias
Pelasimme myös Aliasta velho- ja noita-aiheisilla sanoilla. Oppilaat selittivät sanoja luokassa toisilleen. Arvauksesta sai sanakortin itselleen. Pelin päätteeksi jokainen keksi kaksi lausetta, joissa esiintyi arvattu sana ja kirjoitti ne vihkoonsa. Päättipä eräs oppilaani jopa kirjoittaa tarinan arvaamistaan sanoista. (Tästä ideasta jälleen kiitos facebookin al-ku-o-pet-ta-jil-le!
Lisäksi olemme treenanneet kirjoittamisen sujuvuutta kahden minuutin sana-harjoituksen avulla. Yllä olevassa kuvassa oppilas on kirjoittanut kahdessa minuutissa 27 kertaa noita, joten kirjoittaminen alkaa olla hyvinkin sujuvaa.
Kiitos kaupunkimme kirjastotädeille jälleen kerran, he keräsivät meille jälleen kerran monipuolisen kokoelman noitiin ja velhoihin liittyvää kirjallisuutta oppilaiden luettavaksi. Velho-jakson ajan oppilaat lukevat päivittäin lukuläksynä valitsemaan velho-kirjaa n. 10 minuutin ajan. Kirjaa on myös luettu koulussa oppitunneilla. Lisäksi meillä on käytössä ns. kummivartti. Oppilaiden 5. luokkalaiset koulukummit käyvät kerran viikossa luetuttamassa oppilaita. Tällä viikolla oppilaat lukivat omaa velho-kirjaansa kummilleen ja kummi luki kirjaa myös ekaluokkalaiselle eteenpäin. Luettuaan kirjansa oppilaat täyttävät pienen kirja-arvostelulomakkeen.
______________________________________
Luokkamme ovella Tylypahkan pikajuna jo odottelee matkustajiaan.
Hyppääthän sinäkin ensi viikolla meidän matkaamme velhomaailmaan?
Tavataan Laiturilla 9 3/4 keskiviikkona 26. maaliskuuta!
Paljon on valmisteluja Tylypahkapäivään. Ihan jännittää jo täällä ruudun toisella puolella :)
VastaaPoistaHei! Kuinka heikot oppilaat suorituvat tietotekstin jne. kirjoittamisesta? Mietin vain kun omat ykköseni eivät kaikki vielä tuota lauseita ja osa kirjoittaa tosi upeasti että onko teillä kaikki jo lausetason kirjoittajia.
VastaaPoistaKaikille lauseiden tuottaminen ei ole niin helppoa ja tietotekstin kirjoittaminen oli selkeästi satua vaikeampaa. Heikompien kanssa mietimme yhdessä mitä he kirjoittavat ja heidän tekstinsä olivat n. 3 lausetta pitkiä.
VastaaPoista