Yltissä aiheenamme oli tänään vuoden ajat. Lähestyimme asiaa oppilaiden tietojen pohjalta. Kirjattuamme kaikki neljä vuoden aikaa taululle oppilaat pohtivat mistä asioista tunnistaa kunkin vuoden ajan. Kysymysten avulla saimmekin melko kattavan kuvauksen kustakin vuoden ajasta.
Keskustelun jälkeen työstimme aihetta piirrustuksen avulla. Jokaiselle oppilaalle oli valmiiksi teipattu ikkuna piirrustuspaperille. Hahmottelimme ikkunasta näkymän ja jokainen ikkunaruutu tehtiin eri vuodenajasta. Hahmottelun jälkeen oppilaat värittivät työnsä puuväreillä ja lopuksi teipit poistettiin. Perspektiivistä en vielä ruvennut 1. luokkalaisille puhumaan, mutta pyrkimyksenä oli että koko paperi täyttyisi väristä. Monelle oli haastetta vielä siinäkin, että ruohoa kasvaa koko ruudun verran (kesä) eikä vain ruudun alalaidassa..
Lopuksi lahjoituksina saamistani kangastilkuista pujotettiin verhot grillivartaaseen ja verhotangon päihin liimattiin helmet.
Verhotangot kiinnitin töiden yläpuolelle sinitarralla, sillä ajatuksella, että samoja verhoja voidaan käyttää kevään aikana jossain toisessakin ikkuna-työssä.
Tosi hauska työ ja pirteät verhot!
VastaaPoista