Sivut

keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Piparkakkuja

Piparkakku teema on eri oppiaineita yhdistelevä jouluinen teemajakso, joka kertailee syksyn aikana opittuja asioita.

Äidinkieli

Virikkeenä jaksoon ja samalla lukuläksynä toimii kappale Astrid Lindgrenin kertomus piparkakkuja leipovasta Pepista. Kertomukseen tutustutaan yhdessä koulussa ja sen jälkeen oppilaat lukevat tekstin kotona läksyksi. Taitavimmat lukijat lukevat Astrid Lindgrenin tekstin, sen lisäksi kirjoitin kertomuksesta kaksi helpompaa tavutettua versiota sekä sanalistan, jotta jokaiselle löytyy sopivan haasteellista lukemista.



Juuri sinä aamuna Peppi paistoi piparkakkuja. Hän oli tehnyt jättimäisen taikinan ja kaulinut sen keittiön lattialle.
- Tiedätkö mitä? sanoi Peppi pikku apinalleen. - Leivinlaudalla ei ole mitään virkaa, jos on leivottava vähintään viisisataa piparkakkua.
Hän oli nelin kontin lattialla ja leikkasi piparkakkusydämiä täyttä vauhtia.
- Älä kömmi taikinaan, Herra Tossavainen, hän sanoi kiukkuisesti juuri kun ovikello helähti.
Peppi juoksi avaamaan. Hän oli kiireestä kantapäähän valkoinen kuin mylläri, ja kun hän pudisti sydämellisti Tommin ja Annikan kättä, heidän päälleen pelmahti kokonainen jauhopilvi.
- Hauskaa että tulitte pistäytymään, hän sanoi pölyttäen esiliinaansa niin, että jauho ryöppysi. Annika ja Tommi saivat niin paljon jauhoja kurkkuunsa, että heitä rupesi yskittämään.
- Mitä sinä puuhaat? kysyi Tommi.
- Niin, jos väitän olevani nokikolarina, et usko minua kuitenkaan, niin ovela sinä olet, sanoi Peppi. - Suoraan sanoen minä leivon. Mutta olen ihan kohta valmis. Voitte istua sillä aikaa puulaatikolla.
 Peppi osasi panna töpinäksi. Tommi ja Annika istuivat puulaatikolla ja katselivat, miten hän kulki eteenpäin pitkin piparkakkutaikinaa ja heitteli kakut pellille ja paiskasi pellit uuniin. Heistä tuntui, että kaikki kävi aivan kuin elokuvissa.
- Selvä, sanoi Peppi lopulta ja läimäytti viimeisten peltien jälkeen uuninsuun kiinni niin että pamahti.


Pep-pi lei-poi pi-par-kak-ku-ja. Hän o-li teh-nyt suu-ren tai-ki-nan ja kau-li-nut sen keit-ti-ön lat-ti-al-le.
Pep-pi leik-ka-si pi-par-kak-ku-ja, kun Tom-mi ja An-ni-ka tu-li-vat ky-lään. Pep-pi o-li val-kois-ten jau-ho-jen pei-tos-sa.
-    Mi-tä si-nä teet? ky-syi Tom-mi.
-    O-len-ko no-ki-ko-la-ri? Ei, en o-le. Mi-nä lei-von.
Tom-mi ja An-ni-ka o-dot-ti-vat, kun Peppi pani tö-pi-näk-si ja heit-te-li pi-par-ka-kut pel-lil-le. Lo-puk-si hän pais-ka-si uu-nin-luu-kun kiin-ni.
-    Val-mis-ta tu-li!


Pep-pi lei-poi pi-par-kak-ku-ja. Tai-ki-na oli lat-ti-al-la. Tom-mi ja An-ni-ka kat-soi-vat Pe-pin lei-po-mis-ta. Pep-pi lei-poi no-pe-as-ti ja nak-ka-si pi-par-ka-kut pel-lil-le. Lo-puk-si Pep-pi pais-ka-si uu-nin-luu-kun kiin-ni. Val-mis-ta tu-li!

Pep-pi
pi-par-kak-ku
lei-po-a
a-pi-na
no-ki-ko-la-ri
lei-pu-ri
puu-laa-tik-ko
uu-ni-pel-ti
uu-nin-luuk-ku

Sadutus

Pepin, Tommin ja Annikan lähdettyä ulos leikkimään uunipellillä, leivinliinan alla näkyi liikettä. Yksi Pepin leipomista piparkakkupojista venytteli käsiään ja jalkojaan, sitten se ponnisti itsensä pystyyn pelliltä. Muut piparkakkupojat katsoivat ihmeissään, eihän piparkakkupoikien kuulunut liikkua. Pieni piparkakkupoika ei siitä välittänyt, se hiipi varovasti pellin reunalle ja kurkisti leivinliinan alta. Keittiössä ei näkynyt ketään, joten piparkakkupoika hyppäsi alas, kipitti pitkin keittiön lattiaa ja avasi oven. Maailma oven takana oli valkoinen, kaikki oli kuin valkoisen piparkakun kuorutteen peitossa. Pieni piparkakku poika katseli ympärilleen ja ….










Jokainen oppilas yhdessä kummioppilaansa kanssa kirjottaa sadun piparkakkupojan (tai -tytön) seikkailuista ja liittää sen askartelemaansa piparkakku-kehykseen.


Matematiikka

Matikan tehtäviksi tulostin TeachersPayTeachersistä piparkakku-pohjia luvun 9 hajotelmia varten. Laminoitujen piparipohjien lisäksi oppilaat tarvitsevat pisteelle useamman pakan numerokortteja (tai kalvotussit) ja pieniä nappeja. Oppilas pari keksi jonkin kysytyn luvun hajotelman, napittavat piparkakku-ukot ja merkitsevät rakentamansa hajotelman numerokorteilla/kalvotussilla.




Yhteen- ja vähennyslaskunyhteyttä (FactFamilies) kerrataan piparkakku-ukkojen avulla. Oppilas saa piparkakku-ukon ja kolme lukua. Luvuista oppilas rakentaa kaksi erilaista yhteenlaskuja ja kaksi vähennyslaskua ja kirjoittaa ne piparkakku-ukon käsiin ja jalkoihin. Piparkakku-ukko väritetään ja pistetään pellille.






Käsityö/askartelu/kuvaamataito




Joka viikkoinen aakkosaskartelu tehtiin myös pipariteemasta, p niin kuin pipari leikattiin ruskeasta paperista. Varsinaisena piilo-opetussuunnitelmana oli askartelun ohessa harjoitella sarjoittamista. Ensin teimme taululle erilaisia sarjoja ja sen jälkeen oppilaat muodostivat paljeteista oman sarjansa. Itse keksityn sarjan avulla koristeltiin piparkakku. Valmiista pipareista arvuuteltiin toisilta, minkä värinen paljetti on sormen alla.





Oppilaat ompelevat ruskeasta huopakankaasta piparkakku-ukon (tai akan) pykäpistoja käyttäen. Ajan säästämiseksi koristelimme huovasta ommellut piparkakku-ukot liimaamalla koristeet. Alkuperäinen ajatus oli ommella nappeja koristeiksi.






Jokainen oppilas leipoo myös omat piparkakkunsa taikinan nokareesta.



Koristukseksi piparit saivat kymppiparit.




Lisätehtävänä oppilaille on kopioituna värityskuva Pepistä leipomassa piparkakkuja.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti