SADONKORJUU-TAPAHTUMA
Järjestimme koulumme ykkösille ja eskareille sadonkorjuu-tapahtuman, joka sisältä parin tunnin ajan toimintaa 41 lapselle viidessä eri toimintapisteessä. Toisin sanoen yhdellä pisteellä työskenteli samaan aikaan 6-7 lasta. Jokaisessa pisteessä työskenneltiin n. 15 minuutin ajan.
Pisteet:
- Musiikki: Musiikki-pisteellä eskariopemme oli valmistellut harjoiteltavaksi "Kukkuu, kukkuu, pikkulanttu nukkuu" laulun. Oppilaat harjoittelivat rytmisoittimien kanssa laulamaan ja soittamaan laulun pikku-lantusta. Rekvisiitaksi eskariopemme oli kerännyt kaikki laulussa esiintyvät vihannekset ja varustanut ne silmillä :)
Muita musiikkipisteelle soveltuvia lauluja olisivat Popsi, popsi porkkanaa ja Äidin kasvimaalla.
- Matikka: Matikka-pisteellä oppilaat auttoivat Viltsu-viljelijää laskemaan, onko hänellä riittävästi siemeniä valmiina tulevaa kevätkylvöä varten. Kuinka-monta-purkeissa oli 1-15 papua kussakin. Oppilaat kirjasivat tuloksensa ylös monisteelle piirtämällä ruutuun yhtä monta siementä kuin purkissa oli, ne jotka osasivat saivat myös merkitä luvumäärät numeroilla.
- Kuvaamataito: Eskareiden ja ykkösten luokkien ovelle oli alkuviikosta ilmestyneet tyhjät kottikärryt. Kuvispisteellä lapset värittivät öljypastelliliiduilla netistä tulostettuja vihannesvärityskuvia ja leikkasivat ne irti. Vihannekset koottiin luokkien ovissa oleville kottikärryille.
- Käsityö: Perunaleimasimia käyttäen oppilaat painoivat isänpäivää varten lahjapaperin. Perunaleimasimet kaiversi pro-käsityöharrastaja-avustajani piparkakkumuotteja apuna käyttäen.
- Yltti: Vihannesten ja yrttien tunnistaminen kuului myös ohjelmaan. Paitsi ulkonäön perusteella tänään tunnistettiin vihanneksia myös hajun ja maun avulla.
Pari tuntia hujahti hurjan nopeasti, kun touhua riitti. Lopuksi kokoonnuimme vielä yhdessä laulamaan ja soittamaan laulun Pikku-Lantusta sekä kuulemaan mikä ryhmä tunnisti vihanneksia maistelu-pisteellä parhaiten.
Mielestäni oikein onnistunut sadonkorjuu-teeman aloitus. Viikko jatkuu sadonkorjuu-teeman merkeissä, siitä päivityksiä sitten myöhemmin.
Hauskaa ja touhukasta.
VastaaPoistaTuosta juuri mm. seminaarissamme puhuttiin, että oppilaan työtä ei laiteta esille yksinänsä, vaan kaikista töistä kootaan kokonaisuus - niinkuin nuo kottikärryt. Näin otetaan mukaan osallisuuden kokemus työskentelyssä. Sinulla on paljon sen suuntaista ajatusta opetustyössä. Menetelmän nimeä en muista, mutta italiasta se tuli ja joku Birgitta tai muu nainen se oli :)