Ensimmäisenä päivänä koulussa oppilaat saavat ensivaikutelmansa uudesta opettajasta. Vaikutelma voi toki tutustumisen myötä muuttua, mutta itse pidän tärkeänä tehdä ensimmäisestä koulupäivästä aivan erityisen. Sellaisen, jonka lapset muistavat vielä aikuisinakin. Omaa ensimmäistä koulupäivääni en varsinaisesti muista. Olli-opettajan ja uuden koulureppuni muistan, mutta muuten se mitä ensimmäisenä päivä teimme ei ole jäänyt mieleen.
1. oppitunti / luokkahuoneeseen ja ryhmään tutustuminen
Luokan ovelle oppilaat muodostavat jonon, kuten joka päivä jatkossakin. Aamu alkaa kättelemällä opettaja ja hyvän huomenen toivottamisella. Päästyämme kaikki luokkaan sisään tutkimme paikkoja luokassa. Ekaluokalla minun luokassani oppilailla ei ole omia pulpetteja, koska työskentelymme perustuu hyvin paljon pistetyöskentelyyn ja silloin tavaroiden hakeminen omasta pulpetista, jonka ääressä joku toinen työskentelee häiritsee työskentelyä. Siispä oppilailla on omat laatikot, joissa he voivat säilyttää oppikirjoja ja muita omia tavaroitaan. Etsimme jokaisen oppilaan oman laatikon ja he voivat laittaa penaalinsa omiin laatikoihinsa. Tutkimme myös muuten oppilaiden kanssa luokkaa ja sen sisustusta. Seinältä löytyvät mm. oppilaiden keväällä eskarissa tekemät pilvet, jotka he toivat minulle kouluun tutustumisen yhteydessä. Huomataan samalla, että luokan sisustus ei ole vielä täysin valmis, sillä luokassa olevasta puusta puuttuu vielä lehdet.
Hetken päästä siirrymme lukunurkkaukseen, jossa tutustumme toisiimme leikkien ja pelaten. Sopivia tutustumisleikkejä ovat esimerkiksi:
- Minä olen.. ja minä pidän... Opettaja kertoo ensimmäisenä oman nimensä ja kertoo vaikkapa pitävänsä koirista. Vieressä oleva oppilas kertoo "Tämä on Anniina-opettaja ja hän pitää koirista. Minä olen Ronja ja pidän kissoista." Seuraava oppilas esittelee ensin opettajan, Ronjan ja lopuksi itsensä jne. Esiteltävien määrä voi joko lisääntyä koko ajan tai se voidaan rajata, niin että esitellään vain kaksi edeltävää. Opettajahan tietenkin lopuksi esittelee kaikki :)
- Läpsy. Istutaan ringissä, yksi leikkijä on keskellä sanomalehtikäärön kanssa. Hänen tehtävänään on läppäistä lehdellä sen oppilaan polvea, jonka nimi sanotaan. Jos nimetty oppilas ehtii sanoa jonkun muun nimen, leikki jatkuu. Jos ei ehdi sanoa kenenkään nimeä, joutuu keskelle.
- Arvaa ketä ajattelen? Kaikki nousevat seisomaan ringissä. Yksi leikkijöistä ajattelee jotain toista leikkijää. Muut leikkijät saavat esittää hänelle kyllä/ei-kysymyksiä: "Onko hänellä silmälasit?" Jos leikkijä vastaa kyllä, kaikki joilla ei ole silmälaseja istuvat alas. Lopulta seisomaan jää henkilö, jota ajateltiin.
2. oppitunti / luokansäännöt
Luokassamme on kaksi tärkeää sääntöä:
- OLE KILTTI
- AHKEROI
Keskustellaan yhdessä mitä nämä kaksi sääntöä pitävät sisällään. Opettajalla on alla olevassa kuvassa luetellut ohjeet leikattuna erillisiksi lapuiksi. Käydään yhdessä läpi kaikki ohjeet ja pohditaan kumman säännön alle ne kuuluvat. Samalla voidaan myös pohtia onko ohjeen mukaan helppo toimia. Samalla opettaja voi liimata ohjesuikaleet pahville, josta myöhemmin löytyy ohjeet luokassa toimimiseen.
Kun säännöt ja ohjeet on käsitelty, opettaja osoittaa sääntöä "Auta kaveria". Oppilaiden tehtävänä onkin auttaa opettajaa viimeistelemään luokan sisustus. Luokan seinällä olevasta puusta puuttuvat lehdet ja oppilaiden pitäisi auttaa opettajaa leikkaamaan lehdet puuhun. Opettajalla voi olla kartongista leikattuja erilaista lehtimalleja joista oppilaat voivat valita mieleisensä. Samalla opettaja voi jakaa oppilaille kynät ja pyyhekumit, sekä opastaa miten niitä säilytetään luokassa.
3. oppitunti / Menestysreseptin sekoittaminen
Välitunnin aikana luokka on muutettu keittiöksi. Jos mahdollista, jokainen oppilas saa luokkaan tullessaan ja kädet pestyään esiliinan eteensä. Kun kaikki JuniorMasterChefit ovat rivissä ja valmiina tosi toimiin, tutustutaan yhdessä reseptiin, jonka avulla sekoitamme pussillisen koulumenestystä.
Viime tunnilla opimme miten koulussa pitää toimia. Niitä sääntöjä noudattamalla pärjää koulussa hyvin. Jotta te varmasti menestytte ekalla luokalla, minä paljastan teille salaisen reseptin koulumenestykseen. Ja saatte jokainen sekoittaa itsellenne pienen pussillisen koulumenestystä. Sen saa sitten viedä kotiin ja kun jonain päivänä koulu tuntuu vaikealta, voi pussista vähän maistella koulumenestystä. Ja tietenkin menestystä saa ja pitääkin jakaa myös kaverille!
Käydään ensin yhdessä läpi ohje, joka on kirjoitettu taululle, sekä "raaka-aineet".
Oppilaat saavat sekoittaa itselleen pussillisen koulumenestystä. Kun sekoitus on valmis, kiinnitetään pussin suuhun opettajan kopioima koulumenestyksen resepti ja valokuvataan kaikki oppilaat kokkihattu päässään.
Koulumenestyspussin saa jokainen oppilas viedä kotiinsa ja käyttää haluamallaan tavalla. Koulussa emme kuitenkaan pusseja avaa.
Menestysreseptin valmistelussa on tärkeää huomioida oppilaiden mahdolliset allergiat!! Idean menestysreseptiin nappasin eräästä ope-blogista.
4. oppitunti / koulurakennukseen tutustuminen ja valokuvasuunnitus
Koulurakennus on päällisin puolin tuttu oppilailleni eskarin koulujaksolta. Nyt kuitenkin tutustumme rakennukseen tarkemmin valokuvasuunnistuksen avulla. Koulurakennukseen on piilotettu laatikoita, joissa on oppilaiden kirjoja ja vihkoja. Valokuvasuunnistuksen avulla etsimme jokaiselle oppilaalle kirjat.
Oppilaat lähtevät joko pareittain tai kahtena isompana ryhmänä, joiden mukana kulkee opettaja/kouluavustaja, etsimään valokuvien esittämiä paikkoja. Kun kuvan esittämä paikka löytyy ja sieltä on otettu paikan löytäneille oppilaille oppikirjat, jatkuu matka seuraavalle rastille.
Ennen suunnistamaan lähtöä pitää kertoa/muistuttaa oppilaita siitä, miten koulun sisätiloissa liikutaan (ei juosta eikä meluta).
Arvointia jälkeenpäin
Koulun aloitus onnistui täydellisesti! Aikataulutus meni nappiin ja oppilaat olivat ihania, vaikka jännitinkin millainen vilinä käy luokassa jossa on 9 poikaa ja 4 tyttöä. Paras palaute koulunalotuksesta oli koulun ovesta äidin syliin rynnännyt poika, joka ei äiti äitiä halattuaan meinannut nahoissaan pysyä kun kertoi miten kivaa koulussa oli ollut :)
Ja jos joku pohtii, että menestysreseptin kustannuksia, niin käytin aineksiin 10 euroa. Kaikkia aineksia jäi niin paljon, että niistä olisi vielä toistakymmentä oppilasta sekoitellut koulumenestystä. Joten sen järjestäminen tuskin on kenellekään opettajalle rahakysymys. Uskon, että tehtävänä koulumenestyksen sekoittaminen on sellainen, jonka oppilaat muistavat vielä pitkään.
Kylläpä on ollut mukava ensimmäinen koulupäivä. Varmasti lapset innoissan tulossa huomenna.
VastaaPoistaJokohan on pussit kotona syöty :)
Oikein hyvää lukuvuotta!
Kivoja ideoita, kiitos! :-) Osa sopii normaalikokoiselle/isollekin luokalle (16 ekaluokkalaista poikaa ja 8 tyttöä), mutta osasta voi vain haaveilla, kun oppilaita on melkein tuplasti eikä aikuisia tai tilaa varmasti ole enempää. :-(
VastaaPoistaOlisipa muuten ihana itsekin päästä joskus opettamaan alle 20 oppilaan luokkaa, lapsiin tutustuisikin ihan eri tavalla, nyt aika menee muutaman haastavimman ja heikoimman oppilaan ohjaukseen.