Luukku kiinni-peli
Luukku kiinni-peliä voidaan pelata sitä varten tehdyllä pelilaudalla tai numerokorteilla 1-9 yksin tai parin kanssa. Pelissä pelaajalla on edessään numerokortit 1-9 oikein päin. Heitettyään kahta noppaa pelaaja voi kääntää ympäri joko noppien summan tai molempien noppien lukumäärät erikseen, esim. kuvassa voi kääntää joko 2 ja 5 tai 7. Säännöistä riippuen molemmat on aina käytettävä tai sitten ei. Voidaan pelata siten, että peli loppu heti kun ei pysty kääntämään tai parin kanssa pelattaessa siihen kun toinen pelaajista saa kaikki käännettyä. Auki jääneet kortit lasketaan yhteen, halutessaan voi pelata esim. 50 pisteeseen asti.
Lukukäsite ja lukujen opetteleminen
Ensimmäisen luokan syksyllä opeteltavat luvut 1-10 käsitellään perusteellisesti ja yhden luvun opetteluun kuluu noin viikko, eli 3-4 oppituntia.
Luvun käsittely alkaa kehollisilla harjoitteilla:
- Oppilaat liikkuvat musiikin tahdissa. Musiikin pysähtyessä oppilaat muodostavat tietyn kokoisia ryhmiä. Jos jokin ryhmä jää vajaaksi mietitään kuinka monta tarvittaisiin lisää, jotta olisi sovittu määrä jäseniä ryhmässä. Lopetetaan uuteen käsiteltävään lukuun. Mahdollisesti "ylijääneet" oppilaat toimivat tarkkailijoina ja open apulaisina.
- Opettajan ohjeen mukaan esim. ne, joilla on hame menevät kyykkyyn. Sanallistetaan "kaksi ja neljä on kuusi", tehdään useita erilaisia jaotteluita ja samalla käydään läpi luvun hajotelmia.
- Luokan edessä seisoo esimerkiksi kuusi lasta. Opettaja lajittelee oppilaat molemmille puolilleen ja oppilaiden tehtävänä on kertoa kuinka paljon kummallakin puolella on. Taas kerran käydään läpi kaikki opeteltavan luvun hajotelmat.
- Hajotelmia voidaan käydä myös läpi taputuksin. Esimerkiksi luku kuusi voisi olla tömps-tömps-tapu-tapu-tapu-tapu. Ja taas kielennetään "kaksi tömistystä ja neljä taputusta on yhteensä kuusi".
- Opettaja voi myös näyttää täpläkortteja ja luvan saatuaan kaikki oppilaat vastaavat yhtä aikaa sormilla tai taputtamalla.
Muistiinpanot - vihkotyö
Oppilaat tekevät jokaisesta oppimastaan luvusta aluksi opettajajohtoisesti, myöhemmin melko itsenäisesti muistiinpanot.
Aluksi mietitään miten opeteltava luku näkyy itsessä:
Minulla on kaksi kättä. Minulla on kaksi jalkaa.
Sen jälkeen mietitään miten luku näkyy meidän luokassa:
Meidän luokassa on kaksi ovea. Meidän luokassa on kaksi oppilasta, joilla on silmälasit.
Lopuksi mietitään vielä mitä maailmassa on opeteltavan luvun verran:
Maapallolla on kaksi napaa, etelä- ja pohjoisnapa. Tai jotain muuta, joka on lähempänä lasten omaa maailmaa, opettaja vain ei nyt juuri keksinyt muuta... :)
Näitä asioita voidaan myös kirjata vihkoon alla olevien lisäksi.
- Vihon yläkulmaan piirretään käsiteltävä luku.
- Sen lisäksi sivulle tulee kello, joka osoittaa tasatuntia, kuvassa kello 3 (kelloa varten tarvitaan kellotaulu leima tai monistettuja kellopohjia, joihin oppilaat itse piirtävät viisarit).
- Sivulle piirretään myös noppa.
- Oppilaita pyydetään näyttämään sormilla opetettava luku -> piirretään käsi vihkoon. Aluksi tarvitaan open tai kaverin apua käden piirtämiseen ääriviivoja pitkin.
- Helminauha ja siihen opeteltava määrä helmiä on myös keskeinen asia sivulla.
- Opeteltava luku piirretään myös rahoina.
- Luvun hajotelmat piirretään dominokortteina.
- Kirjoitetaan mikä kuukausi on esim. kolmas.
- Luku ankkuroidaan myös lukusuoralle. Väritetään luvun naapuriluvut lukusuoralta.
- Lisäksi voidaan piirtää sivulle jotain, jossa luku esiintyy. Esimerkiksi kuvassa on piirretty liikennevalot, joita on kolme.
Hajotelmat - harjoitteita välineillä
Papuleikissä lapsilla on kädessään opeteltavan luvun verran papuja. Opettajan ohjeen mukaan pavut jaetaan käsiin, esim. kuvassa kolme ja kaksi. Yhteen ääneen todetaan "kolme ja kaksi on viisi".
Sen jälkeen kädet asetetaan ristiin ja todetaan, että myös "kaksi ja kolme on viisi". Opitaan siis yhteenlaskun vaihdannaisuutta siinä sivussa. Opettaja tekee oppilaisiin nähden peilikuvana. Muista oikea lukusuunta vasemmalta oikealle!!
Myöhemmin papuleikissä voidaan myös laittaa toinen käsi selän taakse ja miettiä kuinka monta papua meni selän taakse. Ja kun vastaus on keksitty, tuodaan kädet taas näkyville ja kielennetään hoksattu asia.
Dublopalikoiden avulla tutkimme luvun 9 hajotelmia. Pöydällä oli 9 dublo-tornia, jotka lajiteltiin ominaisuuksien (lähinnä värien tai tornien korkeuksien mukaan) eri tavoilla. Samalla laskettiin säilyykö tornien lukumäärä samana, vaikka ne on lajiteltu eri tavoin.
Kun hajotelmia oli tehty ensin konkreettisilla esineillä eli dubloilla, siirryttiin kuvalliseen vaiheeseen ja kuvissa olevat bublotornit lajiteltiin taululle ja laskettiin. Kuvassa tornit on lajiteltu ylimmän palikan värin mukaan. Samalla kuvaa kielennetään "kaksi ja neljä ja kolme on yhteensä yhdeksän".
Myös hajotuskoneella voi harjoitella hajotelmien tekoa. Hajotuskone rakennetaan maitopurkista ja wc-paperin hylsystä. Pikkuoppilailla on tärkeää olla aina oikea kone käytössään, pelkkä monien kirjasarjojen mukana tuleva pahvinen alusta ei riitä!!
Hajotuskoneeseen pudotetaan hajotettavana olevan luvun verran helmiä, timantteja tms. Tutkitaan millä eri tavoilla timantit voivat hajotuskoneeseen hajota. Pahviselle hajotuskone-pohjalle tehdään vastaava kuva sini-punakiekoilla. Samalla hajotelmat voidaan myös piirtää vihkoihin.
Harjoittelun edetessä hajotuskoneeseen merkitään myös lukukorteilla hajotelman osat ja taas kielennetään toimintaa "Neljä ja kaksi on yhteensä kuusi".
Jokainen oppilas tai oppilaspari tarvitsee oman hajotuskoneen! Lisäksi luokkaan voi rakentaa ison yhteisen hajotuskoneen monistepaperilaatikosta, josta on poistettu yksi seinä ja sen tilalle laitettu piirtoheitin kalvo. Tällaisella isolla hajotuskoneella voidaan satunnaisesti tehdä hajotelmia luokan edessä "opettajajohtoisesti". Hajotuskoneen vasemmalle puolelle asetettu väripaperi auttaa lapsia muistamaan oikean lukusuunnan, eli aina kuljetaan vasemmalta oikealle.
Hajotuskoneella voidaan myös pelata bingoa. Oppilaat merkitsevät harjoiteltavan luvun hajotelmia bingoruudukkoon haluamaansa järjestykseen. Bingotyttönä voi toimia vuorotellen joku oppilaista. Timantit pudotetaan hajotuskoneeseen ja hajotuskoneen antaman hajotelman voi vetää yli omasta bingoruudukostaan. Kolmen suoran saanut on voittaja.
Hajotelma-karkit
Harjoituksessa luokasta kaksi oppilasta saa lautaset ja heidän tehtävänään on jakaa saamansa karkit niin monella tavalla keskenään kuin mahdollista. Opettajan tekemät karkkilautaset asetetaan taululle näkyville sitä mukaa kun oppilaat löytävät eri tapoja jakaa karkit keskenään. Karkkien jaon jälkeen lautasten viereen asetetaan hajotelmia esittävät dominokortit ja viimeiseksi lautasten ja dominojen esittämät summamuodot.
Hajotelmat värisauvoilla - maton kutominen
Sovitaan oppilaiden kanssa mikä sauva on tänään ykkönen. Sen jälkeen oppilaiden tehtävänä on etsiä harjoitelvaa lukua vastaava värisauva. Kuvassa on harjoiteltu lukua 6 ja valkoinen sauva on ykkönen. Kun violetti värisauva on löytynyt, aloittavat oppilaat maton kutomisen. Oppilaiden tehtävänä on kutoa mattoon raitoja kahdestä värisauvasta siten, että ne ovat yhtä pitkät violetin värisauvan kanssa.
Kun matto on kudottu ja erilaiset raidat tehty, luetaan mattoa. Aluksi lukeminen tapahtuu väreillä: "Valkoinen ja keltainen ovat yhtä pitkät kuin violetti. Vaaleanpunainen ja punainen ovat yhtä pitkät kuin violetti jne." Seuraavaksi jatketaan tutkimalla mitä lukuja mikäkin värisauva esittää ja luetaan matto lukuina: "Yksi ja viisi on yhteensä kuusi. Kaksi ja neljä on yhteensä kuusi jne."
Lopuksi värisauvoista kudottu matto piirretään vihkoon. Mikäli käytössä on cm x cm-ruutuvihko on värisauvat helppo piirtää ruutuihin. Maton viereen kirjoitetaan hajotelmat numeroilla.
Salaisuuspussin avulla voidaan myös harjoitella hajotelmia. Salaisuuspusseihin laitetaan sisälle opeteltavan luvun hajotelmia esim. 5 kiveä ja 2 käpyä. Pussia tutkivan oppilaan tehtävänä on tunnustella esineiden määrä ja kertoa mitä löysi. Lopuksi mietitään miten sama sanotaan matematiikan kielellä -> 5+2=7.
Lopuksi hajotelmat tehtävät tehdään vielä sini-punakiekoilla ja väritetään ja kirjoitetaan saadut hajotelmat vihkoon/kirjaan.
Luvun ankkuroiminen tapahtuu etsimällä luvulle naapuriluvut. Sen lisäksi voidaan leikkiä järjestyslukupoliisia: oppilaat seisovat rivissä (oppilaiden eteen kannattaa ainakin alussa laittaa lukukortit avustamaan). Järjestyslukupoliisi määrää ketkä vaihtavat paikkaa esim. toinen ja neljäs vaihtavat paikkoja. Järjestyslukupoliisin tehtävänä on päästä paikkaa vaihtavien paikalle.
Luvun parillisuutta voidaan tutkia ottamalla luvun osoittama määrä lapsia luokan eteen ja tutkimalla löytyykö kaikille pari. Tai kokeilemalla voiko esim. kuusi karkkia jakaa tasan kahdelle lapselle.
Rahan arvoa harjoitellaan kokoamalla kukkaropohjiin esim. 6 euroa eri tavoin.
Luvun täydentämistä harjoitellaan esimerkiksi kuvien avulla. Näet kaksi koiraa, kuinka monta on piilossa, kun koiria on yhteensä kuusi?
Oppilaiden osaamista voi testata domino-kortti monisteella. Oppilaat piirtävät domino-palojen oikealle puolelle tarvittavan määrän pisteitä, jotta dominopalassa on yhteensä määrätty määrä pisteitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti