Sivut

maanantai 27. toukokuuta 2013

Eskareiden kouluun tutustuminen

Aluksi koonnutaan juhlasaliin, jossa rehtori toivottaa eskarit tervetulleiksi ja lauletaan yhteislaulu.

Juhlasalin seinille on kiinnitetty kahden värisi nimilappuja. Eskareiden tehtävänä on etsiä oma nimensä seinältä ja tulla sen jälkeen salin keskelle. Saman värisen nimilapun löytäneet lapset muodostavat jonon.  Luokkien tulevat opettajat ovat pukeutuneet samaan väriin kuin ryhmänsä oppilaiden nimilaput ovat. Näin oppilaat itse selvittävät kumpaan luokkaan kuluvat.

Juhlasalista matka jatkuu opettajan perässä suoraa tai vähemmän suoraa reittiä tulevaan luokkatilaan. Samalla katsellaan koulun tiloja ja tutustutaan niihin.

Omassa luokassa aloitetaan tutustumisleikeillä:


  • Matolle on koottu erilaisia kouluun liittyviä esineitä (muutama enemmän kuin oppilaita) esim. lyijykynä, pyyhekumi, teroitin, viivoitin, penaali, reppu, vihko, aapinen, noppa, rannekello, tyyny, sisäpelikenkä, värikynä. Oppilaat istuvat ringissä esineiden ympärillä. Opettaja aloittaa ottamalla matolta jonkin esineen ja kertomalla: "Minun nimeni on Anniina ja tämä tässä on lyijykynä. Lyijykynää tarvitaan koulussa silloin, kun kirjotetaan jotain." Opettajan vieressä oleva lapsi jatkaa valitsemalla matolta jonkin esineen ja kertomalla mihin sitä koulussa tarvitaan. Opettaja voi auttaa, jos lapset eivät keksi mihin esinettä voidaan tarvita koulussa. Esim. tyyny -> lukunurkkauksessa istumme tyynyjen päällä. Kun kaikki ovat esitelleet itsensä ja esineensä, opettaja toistaa vielä kaikkien lasten nimet ja kertoo mihin heidän esineitään tarvitaan.
  • Läpsy: Leikkijät istuvat ringissä. Yksi leikkijöistä on ringin keskellä ja hänellä on lehdestä rullattu "lätkä" kädessä. Joku leikkijöistä sanoo yhden leikkijän nimen. Keskellä oleva lapsi yrittää läpsäistä nimettyä leikkijää ennen kuin tämä sanoo jonkun toisen lapsen nimen.
Työskentely-osuus:


  • Opettaja kysyy: mikä on tärkein varuste, joka jokaisella ekaluokkalaisella pitää elokuussa olla? Lasten nimettyä repun, he saavat värityskuvan repusta. 
  • Tehtävänä on värittää reppu sellaiseksi kuin toivoisi tulevan koulureppunsa olevan.
  • Nopeimmat värittäjät voivat leikata repun saksilla irti. 
  • Myöhemmin opettaja kokoaa väritetyt reput taustakartongille roikkumaan naulakkoon. Reppurivi odottaa oppilaita elokuussa luokan edustalla.


Leikkejä ja liikuntaa ulkona:
  • Kuka pelkää opettajaa?
  • Viittaus-hippa: jäätyään kiinni leikkijä jää paikalleen viittamaan. Hänet voi pelastaa läppäämällä "high five" viittaavaan käteen tai laskemalla viittaavan käden alas. 
  • Rivi-piiri-jono: lapset liikkuvat vapaasti leikkialueella. Opettajan vihellettyä pilliin lasten tulee muodostaa opettajan ilmoittama muodostelma (rivi, jono tai piiri).
  • Väri koulujutuilla: "kaikki, jotka aloittavat koulun ensi syksynä saavat ottaa 2 askelta", "kaikki, jotka osaavat kirjoittaa oman nimensä saavat ottaa 3 askelta", "kaikki, jotka muistavat oman opettajansa nimen saavat ottaa 2 askelta" jne.
Aikaa tutustumiskäynnille varataan n. 2 tuntia. Lopuksi hyvästellään lapset ja annetaan läksyksi opetella kengännauhojen sitominen kesän aikana.

Syksyllä tavataan!


Luokassa oppilaat tapaavat myös Ossin,
joka seikkailee Aapisessa ja opettelee
oppilaiden kanssa lukemaan.





1 kommentti:

  1. Vau! On sitten eskarillakin kivaa. Vai tuli Jussista Ossi. Aika komea paita.

    VastaaPoista