Sivut

perjantai 15. maaliskuuta 2013

Seitsemän minuuttia sadulle

Muokkasin kirjastosta löytämäni Seitsemän minuuttia sadulle ja steinerkoulussa käytettyä sadun kerrontamenetelmää omaan käyttööni sopivaksi.

Kerroin oppilaille maanantaina ensimmäisen kerran Grimmin sadun Rikas ja köyhä. Keskiviikkona kerroin tarinan uudestaan. Tarinan jälkeen oppilaat maalasivat kuivalle paperille ruskeaa vesiväreillä, ruskean sekoittaminen oli vielä oppilaille vaikeaa ja ruskeista papereista tuli melko kirjavia, mikä oli tähän harjoitukseen hyvä. Ohjeeksi oppilaat saivat maalata köyhän miehen mökin rötiskön seinää.
Lisäksi maalasimme märkää märälle tekniikalla rikkaan miehen talon seinää, johon oppilaat saivat itse valita värin (punainen, sininen, keltainen). Saimme siis aikaan epätasaisen pinnan (kuivalle paperille) ja tasaisen värin rikkaan miehen talon seinään (märkää märälle).

Rikkaan miehen talon seinät säästettiin tulevaa pääsiäisaskartelu varten. 

Perjantaina oppilaat kertoivat kertomuksen Rikkaasta ja köyhästä minulle takaisin. Sen jälkeen oppilaat harjoittelivat viivoittimen käyttöä ja viivoittivat ruskean paperin taustan. Paperi leikattiin suikaleiksi ja suikaleista koottiin köyhän miehen mökki. Asettelemalla paperisuikaleita eri suuntiin saatiin pystytettyä hirsiseinät ja pärekatto.

Lopputulos oli yllättävänkin hyvä :)








Kirjallisuutta:
  • Orvasto, Ritva-Liisa ja Levola, Kari. 2010. Seitsemän minuuttia sadulle. Tammi.


2 kommenttia:

  1. Vautsi. Voisko oikeesti ajatella että näin vanhana voisi palata kouluun takaisin?
    On niillä oppilailla taitavasti luovuuttaan käyttävä opettaja!

    VastaaPoista