Tänään jatkoimme työskentelyä eilisen pohjalta Lars Rudebjerin Miira ja Karhu-kirjan parissa.
Pihaleikit/aamun aloitus ulkona:
- Leikimme eilen jo aloitettua Karhu nukkuu-laululeikkiä.
- Uutena leikkinä leikimme Hirvenmetsästys-leikin idealla Karhunmetsästystä. Leikkijät asettuvat leikkialueen päätyyn. Leikin johtaja, joka seisoo leikkialueen reunalla huutelee eri eläinten nimiä. Kun leikin johtaja huutaa jonkun karhuun viittaavan nimen (näitä nimiä käsiteltiin edellisenä päivänä, joten ne ovat tuttuja) pitää leikkijöiden juosta leikkialueen toiseen päähän. Leikinjohtaja (ja myöhemmin myös palaneet leikkijät) yrittää alueen reunalta heittää pallolla ohi juoksevia leikkijöitä. Kiinni jääneet tulevat polttamaan.
Aamutoimet:
- Tavanomaisten aamutoimiemme ohessa loruttelimme karhu-runoja, jotka löydät eilisestä tekstistä.
Minioppitunti 1/ Kolme tapaa lukea kirja:
- Viime viikolla opiskelimme kolmea tapaa lukea kirjaa tai oikeastaan opimme niistä vain kaksi. Tänään opimme kolmannen tavan lukea kirjaa, nimittäin jälleenkertoa jo aiemmin luettu tarina kuvien avulla.
- Jälleenkerroimme yhdessä eilen lukemamme Miira ja Karhu-kirjan.
- Kirja päättyy kohtaan, jossa Miira huomaa, ettei pikkuveli ollut tarinassa mukana vaikka vaari niin lupasi. Mutta vaari sanoo, että kyllä pikkuveli oli koko ajan mukana, mutta tapansa mukaan touhusi omiaan. Ja vaari aloittaa tarinan uudelleen.
- Jo eilen oli moni oppilas hoksannut kirjan kuvissa seikkailevan pikkuveljen, mutta nyt katsoimme pikkuveljen touhuja tarkemmin. Opettaja kirjoitti taululle Pikkuveli -malliksi kirjoitustehtävää varten.
Jokaisessa kuvassa kirjassa on mukana pikkuveli, joka touhuaa jos jonkinlaista. |
Itsenäinen työskentely:
- Puolet oppilaista aloitti kirjoittamalla mitä pikkuveli touhuaa. Apuna taululla oli malli Pikkuveli, jonka jatkoksi oppilaat keksivät jos jonkinlaista touhua.
- Puolet oppilaista luki kirjastosta lainattuja kirjojaan.
- Työskentelytuokion puolessa välissä kultainen soitin soi merkiksi vaihtaa tehtävää, eli lukijat kirjoittamaan ja kirjoittajat lukemaan.
Minioppitunti 2 / tiivistäminen ja ennakointi:
- Halukkaat oppilaat saivat lukea mitä olivat pikkuveljestä kirjoittaneet.
- Eilen harjoittelimme lukemisen ja kuullun ymmärtämisen strategiana tiivistämistä ja ennakointia. Jatkoimme näiden taitojen parissa Otso-herra postinkantajana -kirjaa lukien.
- Tiivistettyämme lyhyesti kirjan alun tapahtumat ennakoimme: miksi Otso-herra halusi oppia ajamaan pyörällä?
- Tarkistimme, osuiko ennakointimme oikeaan, lukemalla kirjaa eteenpäin ja selvittämällä miksi Otso-herra opetteli ajamaan pyörällä. Ja taas tiivistimme luettua.
- Otso-herra työskenteli postinkantajana ja häntä suretti, että eräs kanirouva kovasti odotti kirjettä, muttei koskaan saanut. Jälleen ennakoimme: miten Otso-herra voisi auttaa/ilahduttaa kanirouvaa?
Itsenäinen työskentely:
- Oppilaat saivat itse valita kirjoittamisen ja lukemisen välillä.
- Taululla on malli Otso-herra voi johon jokainen oppilas keksi jatkoa vihkoonsa. Osa oppilaista halusi myös jatkaa aiempia pikkuveli-tekstejä.
- Taululla on malli Otso-herra voi johon jokainen oppilas keksi jatkoa vihkoonsa. Osa oppilaista halusi myös jatkaa aiempia pikkuveli-tekstejä.
Minioppitunti 3 / tiivistäminen:
- Jälleen muutama oppilas sai lukea mitä oli kirjoittanut.
- Luimme tekstin loppuun ja tiivistimme kokonaisuudessaan kirjan tapahtumat lyhyesti.
Kummiparien kirjojen luku oli mukavaa seurattavaa, 5. luokkalaiset ottivat tehtävänsä vakavasti ja ekaluokkalaiset kuuntelivat mielel- lään kun kummit lukivat heidän valitsemiaan kirjoja. |
Parilukeminen/kuunteleminen:
- Tänäänkin 5. luokan koulukummit tulivat n. 10 minuutiksi luokkaan lukemaan ekaluokkalaisille heidän valitsemiaan kirjoja.
------------------
Tämä lyhyt opetussuunnitelman ulkopuolelta mukaan nappaamani lastenkirjallisuusjakso oli mielestäni todella onnistunut. Luokkani on parhaimmillaan silloin, kun he saavat ITSE tehdä. Jakson aikana oppilaat saivat itse tehdä valintoja, itse keksiä ja toisaalta ottivat myös itse vastuuta työskentelystään. Boushey&Moserin Daily-5-menetelmästä kokeilimme itsenäistä lukemista, luovaa kirjottamista, parilukemista ja sadun kuuntelua (listen to reading), kaikki toimivat erinomaisesti. Hienoa oli seurata oppilaiden itsenäistä työskentelyä ja keskittymistä työhön. Aloittelevien lukijoiden ja kirjoittajien intoa oli käsin kosketeltavaa, kun he huomasivat että voivat kirjoittaa pieniä tarinoita ja että he osaavat! Näiden kokemusten rohkaisemana aion ensi vuonna rakentaa tulevan 3. luokkani äidinkielen opetuksen Daily5:n ympärille.