Olemme elokuusta lähtien laskeneet koulupäiviä suunnitelmanamme juhlia sadatta koulupäivää. Päiviä on laskettu satakalojen avulla (ks. Minna Salminen Matikasta moneksi). Viimein tuli aika viettää satapäivää. Teemanamme viikolla on ollut V-kirjain, joten satapäivän teemakin on sata päivää viisaampi.
Kolmituntinen työpäivämme alkoi aamupiirillä ja kalenterin tutkimisella. Kun päivämäärä, viikonpäivä, sää ja lämpötila oli asianmukaisesti merkitty. Oli aika laskea kalalammikon kalat ja lisätä yksi kala. Koska altaassa uiskenteli yhdeksän 10-kalaa ja 10 pikkukalaa, vaihdoimme ensin pikkukalat kympiksi. Ja sitten kyselin oppilailta mitä kymppikaloille tapahtuu kun kalalampi on täynnä. Ja tiesiväthän oppilaat, että seuraavaksi tulee satakala, joka syö kymmenen kymppikalaa…
Huomasin taas kuinka rutiinit ovat lapsille tärkeitä ja he odottavat tiettyjä päivittäin toistuvia asioita. Kalat laitettuamme eräs poika totesi: "Nyt tulee sitten sata satu." Hmm… niin piti tulla satu liittyen 100-päivään, mutta Amazonista tilaamani "100th day worries" on vasta ensi viikolla Suomessa enkä ehtinyt/jaksanut/saanut aikaiseksi keksiä omaa satua aiheesta. Siispä, jouduin tuottamaan lapsille pettymyksen, satasatua ei tänään tullut vaan siirryimme seuraaviin aktiviteetteihin...
100-näyttely
Sadanteen koulupäivään alettiin valmistautua jo hyvissä ajoin. Jokaista oppilasta pyydettiin tuomaan satapäivän näyttelyyn jotakin sata. Satahan voi lukumäärän lisäksi olla pituutta, pinta-alaa, painoa, tilavuutta, arvoa jne.
Sadanteen koulupäivään alettiin valmistautua jo hyvissä ajoin. Jokaista oppilasta pyydettiin tuomaan satapäivän näyttelyyn jotakin sata. Satahan voi lukumäärän lisäksi olla pituutta, pinta-alaa, painoa, tilavuutta, arvoa jne.
100- näyttelyyn tuli mm. 100 nappia, 100 legoa, 100cm mitta, helmitaulu ja kivi, joka painoi 100 g. Lisäksi muutamalle oppilaalle, jotka olivat unohtaneet tuoda jotakin annoin pussillisen makaronia ja pussin suklaamuroja. Suklaamuroista näppärä oppilaani pujotteli samanlaisen helminauhan kuin opellakin oli koko päivän kaulassa.
Ja lähtihän se 100-näyttely tietenkin opella (taas) lapasesta. Edellisenä iltana sain idean, koulumme lukemaan innostamis-kampanjan tiimoilta, viedä näyttelyyn sata lukemaani kirjaa. Siispä kotona kirjahylly tyhjeni ja tuli pölyt pyyhittyä huolellisesti. Kyllähän sata kirjaa painoi, mutta kyllä se myöskin kannatti. Oppilaita pyöri vähän väliä kirjakasani ympärillä lukemassa kirjojen nimiä ja löytyi sieltä tuttujakin kirjoja. Ja muutama olisi halunnut lukea kasassa olevia kirjoja, mutta tällä kertaa valitettavasti kielsin, jottei kasani heti romahda :)
Jokainen oppilas esitteli oman näyttelyesineensä sekä tietenkin kertoi miksi se on sata. Samalla vertailimme satasien tilavuuksia ja painoja. Ensi viikolla saamme eskarit vieraaksi 100-näyttelyymme ja ekaluokkalaiset toimivat näyttelyisäntinä ja -emäntinä.
Jättisatataulu
Luokan seinälle rakensin voimapaperista ison 10x10 ruudukon. Ruudukkoon asettelin jo valmiiksi muutamia numeroita. Oppilasryhmiä varten jaoin salaisuuspusseihin loput numerokorti. Kukin ryhmä pyrki sijoittamaan omat numerokorttinsa paikoilleen satatauluun.
Taas sai opettaja myhäillä tyytyväisenä taustalla, kun oppilaat hoksasivat satataulun idean ja opastivat toisiaan siitä miten ykköset ovat pystyriveittäin samoja ja kympit vaakariveittäin. Ekaluokkalaisilla ei tietenkään tässä vaiheessa vielä ole hallussa käsitteitä ykköset ja kympit, mutta samaa asiaa kovasti toisilleen selvittivät.
Lukujonot
Aluksi laskimme kaikkien oppilaiden sormet yhteen ja sen jälkeen päätimme maalata sormemme paperille. Oppilaat maalasivat omat kätensä ja painoivat voimapaperille. Sitä mukaan kun käsipareja paperille ilmestyi laskimme sormia yhteen.
Satabingo
Oppilaat saivat omat satataulunsa (A4) ja värikynän. Salaisuuspussista löytyi lappuja, joihin oli kirjoitettu lukuja kirjaimin. Vuorotellen oppilaat nostivat salaisuuspussista lapun, lukivat ääneen hurjan pitkän sanan (eli väritettävän luvun). Samalla tuli matikkapäivään äidinkieltä lukemisen muodossa. Varmuuden vuoksi, hetken oppilaiden tuumailtua, kyselin miten luku kirjoitetaan numeromerkein ja kirjasin huudetut luvut taululle, jotta epävarmimmatkin oppilaat pysyivät mukana bingossa.
Vinkkinä voisi todeta, että ensi kerralla väritytän hieman pienemmät numerot, koska kuvan tehtävässä oli liikaa bingonumeroita ja osalla alkoi keskittyminen herpaantua. Viimeiset luvut teimmekin niin, että kyselin oppilailta kuka osaisi ennustaa pussissani vielä olevat luvut. Päättely sujui hienosti!
Sata sanaa viisaampi
Koska päivän teema oli sata päivää viisaampi, emmekä olleet kuluneella viikolla kirjoittaneet erikseen v-kirjaimella alkavia sanoja (ainoastaan vampyyritarinoita) päätimme kirjoittaa satapäivän kunniaksi sata v-kirjaimella alkavaa sanaa. Ja onnistuihan se, jopa helposti!
100-päivämme oli mahtava, tästä tulee ehdottomasti perinne! Päivään mahtui monenlaista touhua matikan lisäksi myös äidinkieltä. Sataan laskimme eri tehtävien yhteydessä ainakin 10 kertaa, joten toistoa tuli. Oppilailla oli mukava päivä ja luultavasti olivat kotiin lähtiessään sitä mieltä, että emme ole päivän aikana opiskelleet mitään vaan ainoastaan pitäneet hauskaa. Todellisuudessahan teimme todella paljon ja nimeomaan opetussuunnitelman sisältöjä. Saman asian kun voi opettaa niin monella eri tavalla.
Mitä tekisin ensi kerralla toisin? Murokaulaketju oli hauska ja oppilaita kiinnostavat esine. Ensi kerralla taidan popcornien sijaan antaa oppilaille muroja laskettavaksi ja sen jälkeen pujotettavaksi nauhaan kaulanauhaksi.
Tehtäviä, jotka olisin teettänyt, jos aikaa olisi ollut enemmän...
Sijoitin oppilaiden kirjoittamat sata sanaa luokkamme oveen ja taas sain aktivoitua muiden luokkien oppilaita. Käytävän vastakkaiselta puolelta rinnakkaisen ekaluokan oppilaat kävivät sekä lukemassa sanojamme että laskemassa olimmeko todella kirjoittaneet sata sanaa.
Sata popcornia
Juhlissa pitää tietenkin olla tarjoilua, siispä popcornia kehiin. A3-kokoisten satamattojen avulla oppilaat laskivat itselleen sata popcornia. 100-päivän päätteeksi oppilaat pötköttelivät luokan lattialla mattojen päällä, mutustivat popcornia ja kuuntelivat viimeisen Vampyyrivaarin tarinat ennen viikonlopun viettoon lähtöä.
Yhteenveto
Aluksi kertasimme miten monta kymppiä sataseen mahtuu ja sen jälkeen opastin oppilaita laskemaan satamaton avulla omat popcorninsa.
Eskareiden vierailu
100-päivämme oli perjantai, joten 100-näyttelymme jäi luokkaan odottamaan seuraavaa viikkoa. Seuraavan viikon alussa eskarit vierailivat 100-näyttelyssämme. Ekaluokkalaiset ottivat jokainen hoiviinsa 1-2 eskaria ja kierrättivät heitä satanäyttelyssä selittäen ja kertoen miksi mikäkin esine on sata. Oveemme kirjoitetut sata sanaa luettiin tarkasti näyttelykierroksen päätteeksi.
100-päivämme oli mahtava, tästä tulee ehdottomasti perinne! Päivään mahtui monenlaista touhua matikan lisäksi myös äidinkieltä. Sataan laskimme eri tehtävien yhteydessä ainakin 10 kertaa, joten toistoa tuli. Oppilailla oli mukava päivä ja luultavasti olivat kotiin lähtiessään sitä mieltä, että emme ole päivän aikana opiskelleet mitään vaan ainoastaan pitäneet hauskaa. Todellisuudessahan teimme todella paljon ja nimeomaan opetussuunnitelman sisältöjä. Saman asian kun voi opettaa niin monella eri tavalla.
Mitä tekisin ensi kerralla toisin? Murokaulaketju oli hauska ja oppilaita kiinnostavat esine. Ensi kerralla taidan popcornien sijaan antaa oppilaille muroja laskettavaksi ja sen jälkeen pujotettavaksi nauhaan kaulanauhaksi.
Kuvassa oma kaulanauhani, jossa joka 10. muro on FrootLoops ja eri värinen, joka helpotti helmien laskemista. |
………………………………………………...
Tehtäviä, jotka olisin teettänyt, jos aikaa olisi ollut enemmän...
Rakentelu
Oppilas ryhmä rakentaa sadasta legosta/mukista tms. palikasta rakennelman.
Kuinka monta kertaa sadassa sekuntissa?
Oppilas ryhmä rakentaa sadasta legosta/mukista tms. palikasta rakennelman.
Kuinka monta kertaa sadassa sekuntissa?
Opettaja kellottaa 100 sekuntia. Oppilaat kokeilevat montako kertaa 100 sekunnissa ehtivät:
- kirjoittaa oman nimensä
- tehdä kyykkyhyppyjä
- käydä lattialla istumassa ja nousta taas seisomaan
- kiertää pulpetin ympäri (pulpetin alitus/ylitys)
17 kommenttia:
Millä ihmeen ajalla ope ehtii suunnittelemaan ja toteuttamaan nämä sadat asiat? ;)
7101559868Oppilailla on ollut onni saada sinunlaisesi opettaja. Ihanaa luettavaa ja ideoita poimittavaksi.Kiitos. Hyvää viikonloppua! S
Mistäs nuo numerot tuohon tulivat ;) sorry.
Aivan mahtava ja hauska ja opettavainen päivä! Sinulla riittää ideioita ja energiaa muillekin jakaa.
Mä ihmettelen, että mistä sinä keksit kaikkea kivaa. Ihan älyttömän kiva idea. Pitäispä muistaa joskus syksyllä aloittaa koulupäivien laskeminen ja pitää kans satajuhlat.
Taas suorastaan itketti! Oli niin ihania ideoita.
Ja ihastelen sitä, että jaksat vielä jakaa näitä kokemuksia.
Ny tarttis jostain saada sulle se Vuoden ope-palkinto!
Terkuin, Suvi Sankinen Turuust
Aivan ihania ideoita! Kerta toisensa jälkeen. :)
Aivan loistavasti toteutettu sadas koulupäivä! Meillä päivää juhlistettiin myös, aikaa oli tosin vain sata minuuttia, mutta kivasti meni meilläkin. Siis todellakin paljon pienimuotoisemmin...
Hienoja ideoita, mutta miten kerkeät suunnitella ja valmistella tunnit. Isonporukan kanssa on hankala toteuttaa esim. käsitöitä. Aurinkoista kevään odotusta!
Vinkkejä löytyy täältä lisää, samalla teemalla: http://mrsterhune.blogspot.fi/search/label/100th%20Day%20of%20School
Kyllä olet hyvä opettaja. Voin vain ihastella tekojasi ja ideoitasi sekä sitä, miten paljon teet töitä opetuksesi eteen. Saan täältä itse hyviä vinkkejä. T:Alakoulun erityisopettaja
Hienoja ideoita! Olen näistä osan ottanut myös oman luokkani satapäivään. Mahdatko muistaa, kuinka monelle oppilaalle riitti 100 popcornia yhdestä pussista? :)
Paistoin kaksi pussia popcornia ja siitä jäi aika paljon ylikin kun oppilaita oli 13, eli aika riittoisia ovat.
Hienoa, että kuvaat ja kirjaat ideasi! Tulevina vuosina sinulla on mistä ammentaa.
Opettajana ja etenkin VaNettajana varmaan muistat oikeiden käsitteiden merkityksen. Niinpä voisit korjata Satataulusi tekstiin numeroiden sijaan termin luku, jotteivät muutkaan sotke näitä kahta käsitettä ;-)
Löysin tämän kirjoituksesi jo hyvän aikaa sitten, ja laitoin idiksen korvan taa. Nyt olen ekaa vuotta oman luokan kanssa ja parin viikon päästä vietämme 100-päivää! Aivan mahtava ajatus ja sopii hienosti 1-2 yhdysluokallemme!
Moikka! Mistä nuo hienot kalat ovat, joiden avulla laskitte koulupäiviä? Ihania ideoita satapäivää varten! Menevät varmasti käyttöön:)!
Kalat ovat lasten keskuksen Matikasta moneksi-kirjan tulostettavaa materiaalia. Kaikki lasten keskuksen tulostettavat materiaalit löydät tästä linkistä https://lastenkeskus.fi/tulostettavat-materiaalit/
Rullaile sivua hieman alaspäin ja vastaan tulee Matikasta moneksi materiaalit.
Lähetä kommentti