Sivut

perjantai 19. lokakuuta 2012

Heijastimet

Kätkösuunnituksessa keräämistään helmistä oppilaat askartelivat itselleen heijastimet. Heijastimet kerjäsimme palolaitokselta.


Heijastimista tuli niin kivan näköiset, että openkin piti tehdä itselleen oma.


Suunnistusideoita

Päätin koota suunnistusjakson päätteeksi yhteen suunnistusjaksolla toteuttamiani ideoita, ettei samoja asioita tarvitse joka vuosi keksiä uudelleen.

1. Karttamerkkeihin tutustuminen
Karttamerkkikortit on levitetty ympäri liikuntasalia, oppilaat kiertävät yltinvihon kanssa liikuntasalissa ja piirtävät vihkoonsa sovitun määrän karttamerkkejä korteista. Nopeimmat voivat kirjoittaa seinätaulun avulla selitykset piirtämiinsä merkkeihin. Lopuksi käydään joka tapauksessa yhdessä karttamerkkien selityksen läpi ja samalla oppilaat kirjoittavat selitykset itselleen ylös.

Seinätaulu karttamerkeistä

2. Kartan hahmottaminen
Karttamerkkikortteja ja joukkueliivejä, hyppynaruja, hulavanteita ym. liikuntasalista löytyvää tavaraa hyödyntäen rakennetaan liikuntasaliin oma maasto. Oppilaat rakentavat esim. joen sinisistä liiveistä tai hyppynaruista ja laittavat viereen karttamerkkikortin selitykseksi. Kun maasto on rakennettu oppilaat piirtävät karttamerkeillä liikuntasaliin rakennetun maaston paperille. Kartan hahmottamista voi auttaa taittamalla paperin puoliksi pituus ja leveyssuunnassa, taitoksien avulla oppilaiden on helpompi hahmottaa mihin neljännekseen sijoittavat minkäkin joen, pellon jne. 
Nopeimmille voi antaa rasteja, joita he sijoittavat rakennettuun maastoon ja tekevät suunnistusradan parilleen liikuntasaliin. 

Saman tehtävän olen joskus toteuttanut myös karttaretken yhteydessä metsässä. Piirsin 3-4lk:n tytöille maahan n. 1m x 1m ruudun, jonka sisään he rakensivat kepeistä rakennuksia, aitoja, järviä jne. Kun rakennelmat olivat valmiita, oppilaat näyttivät miten ja mihin piirrän paperille heidän maastonsa kartaksi.

3. karttamerkkiviesti

Sisällä toteutettava karttamerkkien kertaustehtävänä toimii myös karttamerkkiviesti. Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen ja karttamerkkikortit sijoitetaan liikuntasalin toiseen päätyyn riviin. Karttamerkkien selitteet on kahtena pakkana erivärisinä. Joukkueiden ensimmäiset lähtevät juoksemaan salin toiseen päähän karttamerkkiselitteensä kanssa, sijoittavat selitteen mielestään oikean karttamerkin päälle ja juoksevat takaisin joukkueensa luokse ja seuraava saa uuden selitteen. Kun kaikki karttamerkkiselitteet on viety merkkien päälle, lasketaan pisteet. Nopeudesta saa 2-3pistettä ja sen jälkeen jokaisesta oikeasta merkistä saa pisteen. 


4. kätkösuunnistus

Kätkösuunnistusta toteutin tänä vuonna 2.-3. luokkalaisten kanssa ja se toimi loistavasti. Olin piilottanut kätköihin helmiä. Jokainen oppilas sai kartan lisäksi mukaansa piipunrassin, johon jokaiselta rastilta löytynyt helmi pujotettiin merkiksi löytyneestä rastista. Siitä olin ylpeä, että oppilaani eivät huijanneet. Kukaan ei ottanut ylimääräisiä helmiä purkeista tai pudottanut helmiä maastoon, vaan kaikille riitti helmi purkista. Helmien kerääminen motivoi oppilaita suunnitukseen todella hyvin. Omat 2. luokkalaiseni keräsivät helmiä kahden viikon ajan ja suunnistuskauden päätteeksi helmistä askarreltiin heijastin (katso erillinen blogiteksti heijastimista).



Kätkösuunnistusta pääsin myös itse harrastamaan Luostolla, jossa lähimaastoon oli sijoitettu 16 kätköä. 



Kätköt oli piilotettu kivien ja kantojen alle. Ne saattoi etsiä joko perinteisesti kartan avulla suunnistamalla tai sitten kepsillä geokätköjen tapaan.


Kätkön löydyttyä pieneen lokikirjaan kuitattiin päiväys ja oma nimi.


5. Angry Birdsin munat

Liikunnan täydennyskoulutuksesta sain vinkin Angry Birdsin munien piilotuksesta ja se upposi kolmosluokkalaisiin täysin. Toisin sanoen sijoitin rajatulle alueelle koulun pihaan 15 tennispalloa (= Angry Birdsin munaa) ja oppilaat saivat käteensä tyhjät kartat, joihin he merkitsivät löytämänsä Angry Birdsin munat. Koska toimimme hyvin pienellä alueella, oli minun helppo seurata ketkä oppilaista olivat kartalla ja kuinka he hahmottivat karttaa. 
Saman harjoituksen voi toteuttaa myös puoliksi sahatuilla harjanvarsilla, joiden päät on teroitettu ja oppilaat sijoittavat harjan varret pitkin pihaa ja merkitsevät karttaan.

Metsäretki polkupyörillä

Liikenneviikko huipentui polkupyöräretkeen Tasasenvaaraan, jossa on näköalatorni ja tulistelupaikka. Emme halunneet tehdä höpöhöpö-retkeä, vaan retkellä opiskeltiin opetussuunnitelman mukaisesti, tosin huomattavasti hauskemmalla tavalla kuin luokkahuoneessa yleensä.

Aamulla järjestyimme jonoihin ja kertasimme jonossa ajamisen säännöt ja käsimerkit ennen lähtöä. Matkaa retkikohteeseen oli n. 3km. Pelkästään porukalla retkikohteeseen pyöräily oli oppilaista jännittävää. Retkipaikalle päästyämme jaoimme oppilaat 4 oppilaan ryhmiin, joissa työskenneltiin erilaisilla pisteillä. 

1. piste - metsämatikka

Metsämatikkaa harrastettiin metsässä ja harjoiteltiin hahmottamista ja sarjoittamista. Lisää metsämatikasta löytyy aiemmista blogikirjoituksista.

2. piste - puutyöt

Tällä pisteellä oppilaat sahasivat pajusta itselleen sopivan kokoisen pätkän, vuolivat puukolla ja tussilla viimeistelivät avaimenperänsä kynän näköiseksi.


Koululla avaimenperät saivat vielä peräänsä silmukkaruuvin ja avaimenperärinkulan.



3. piste - ilmansuunnat


Tällä pisteellä oppilaat kokosivat yhteistyössä jättipalapelin (n. 40cm x 70cm), josta muodostui ilmansuuntia osoittava tähti. Kun palapeli oli kasattu oppilaat pohtivat mitä pohjoinen, etelä, itä ja länsi ovat. Rastia ohjaava aikuinen esitteli oppilaille kompassin ja opittiin mitä kompassi näyttää. Lopuksi käännettiin palapelin ilmansuunnat osoittamaan oikeisiin suuntiin ja jokaisesta pääilmansuunnasta löytyi n. 20m päästä rasti, jolla piti tunnistaa puu/marja. 


4. piste - marjanpoiminta

Marjanpoimintapisteellä oppilaat tunnistivat ensin mustikan, puolukan ja variksenmarjan. Sen jälkeen ryhmällä oli 10min aikaa kerätä niin paljon mustikoita kuin vain ehtivät. Isoja mustikoita oli retkikohteessa niin paljon, että oppilailla oli kaikilla naamat sinisinä kotiin palatessa.

5. piste - ensiapu

Ensiapupisteellä tutustuttiin ensiapupakkauksen sisältöön. Ensiapupakkaukseen oli laitettu myös ylimääräisiä tavaroita kuten huomioliivi, teippirulla, puukko, päänsärkylääkepaketti jne. Oppilaat pohtivat mitä pakkaukseen oikeasti kuuluu ja mitkä olivat ylimääräisiä. Samalla voi pohtia myös mitä ensiapupakkauksen lisäksi olisi hyvä olla mukana metsäretkellä. 
Jos aikaa on enemmän voi lopuksi harjoitella siteen tekemistä, paarien rakentamista kahdesta riusta ja huovasta tms. 

6. piste - tikkupulla

Eväät ovat retkellä tärkeitä. Meillä oli perinteisten retkieväitten lisäksi mukana tikkupullataikina, jota paisteltiin yhdellä pisteellä. Tikkupulla oli monelle oppilaalle uusi tuttavuus.

Kaiken kaikkiaan retki vei aikaa 4 tuntia. Oppilaita oli mukana 21 ja aikuisia 6. Kahden opettajan lisäksi olimme onnekkaita saadessamme mukaan kouluavustajan, innokkaan luokanopettajaopiskelijan ja kaksi avuliasta äitiä, joista oli iso apu.



Liikenneviikko

Liikenneviikkoa vietimme tänä vuonna aikaisempaa perusteellisemmin. Viime vuonna, 1. luokalla, keskityimme kävelijän liikennesääntöihin ja nyt 2.luokalla teemana oli polkupyöräily.
Lapin Kansan liikennetehtävistä teimme liikennemerkkien tunnistamistehtävän ja Wolkkari-tehtävän. Muuten sanomalehdet olivat silppuamisen kohteena. Kuvis/käsityössä jokainen oppilas suunnitteli pyöräkypärämallin, joka miellyttäisi itseä niin paljon että kypärää tulisi varmasti käytettyä.


Ensin ilmapallon päälle kiinnitettiin liisterin avulla sanomalehtisilppua. Kuivaneet pallon puolikkaat irtosivat ilmapalloista itsekseen ja reunat siistittiin. Sen jälkeen oppilaat maalasivat pohjamaalin kypäräänsä. Myöhemmin maalattiin toinen kierros ja viimeisteltiin kypärät. Valmiit kypärät näyttivät tältä:





Tiistaina liikuntatunnilla oppilaat harjoittelivat kuvasuunnistusta koulun pihalla. Rasteina oli liikennemerkkejä, joita oppilaat tunnistivat. Jos liikennemerkki ei ollut tuttu, oppilaat kuvailivat liikennemerkkien muotoa, värejä ja kuvioita.

Keskiviikkona liikennesääntöjä ja polkupyörän hallintaa harjoiteltiin ulkona. Oppilaat jaettiin ryhmiin ja he kiersivät erilaisilla pisteillä polkupyörien kanssa.

Pisteet:
1. taitoajorata
2. polkupyörän huolto
3. polkupyörän katsastus
4. ryhmässä ajaminen, käsimerkit

1. Taitoajoradalla harjoiteltiin pyörän hallintaa.


Ensin pujoteltiin kartioiden välistä.


Sitten pujoteltiin pienten kartioiden välissä. Pienet kartiot olivat n.10cm etäisyydellä toisistaan.


Seuraavaksi oppilaiden tuli siirtää kannu tuolilta toiselle. Harjoiteltiin pyörän hallintaa yhdellä kädellä.


Keinulauta rakennettiin puulevystä ja laudasta.


Tarkkaa ajoa tarvittiin, kun tähdättiin kahden laudan väliin ajamaan.


Vaikeaa oli myös laudan päällä ajaminen.

Lisäksi taitoajoon liittyi myös mahdollisimman pienen ympyrän ajaminen eri suuntiin.

2. Polkupyörän huoltopisteellä oppilaat pesivät polkupyöränsä ja kiillottivat pyörät.

3. Polkupyörien katsastus tehtiin Liikenneturvan sivulta löytyneellä kaavakkeella. Polkupyöriä oli koulun puolesta katsastamassa Erno Kolmipyörä ja lisäksi koululle kutsuttu poliisi. 

4. Ryhmässä ajoa opeteltiin koulun ympäristössä opettajan johdolla ajaen pyöräteitä pitkin. Aluksi opeteltiin käsimerkit ja käytettiin niitä.

Torstaina olimme pyöräretkellä läheisessä vaarassa. Sen ohjelmasta on kuvaus erillisessä blogikirjoituksessa.

Perjantaina päätimme liikenneviikon viimeistelemällä pyöräkypärät ja tekemällä Lapin Kansan Wolkkari-tehtävän.