Digiluu digilei

Tämä sivu on vielä pahasti kesken ja täydennän sitä pikkuhiljaa..

Tälle sivulle kerään linkkivinkkejä sekä esittelen opetuksessa hyödyntämiäni sähköisiä sovelluksia.

Matematiikkaa luonnossa
Hyvinkään kaupungin sivuilta löytyy matematiikkaa luonnossa-hankkeen tuloksena syntynyttä valmista materiaalia metsämatematiikan opetukseen. Sivulta löytyy tuntisuunnitelmia kaikille alakoulun luokka-asteille ja tulostettavia materiaaleja, esim. tehtäväkortteja.

Matematiikkaa luonnossa-hankkeen tehtäväkortit on helppo
ottaa mukaan metsäretkelle ja käyttää tarpeen mukaan myös
lisätehtävinä. 

Mappa
Mappa on ulkona oppimisen, ympäristökasvatuksen ja kestävän elämäntavan materiaalipankki. Sivustolta voi hakea hakusanojen, käyttötarkoituksen ja kohderyhmän avulla sopivaa materiaalia opetuksen tueksi. https://mappa.fi/fi/etusivu

#Ulkoluokka-sivusto
Ulkoluokka-sivustolta löytyy pdf-muodossa monipuolinen Loikkaa ulkoluokkaan-kirja, jossa olin itse myös mukana artikkelin kirjoittajana. Loikkaa ulkoluokkaan-kirjasta löytyy käytännön ohjeita ulkoluokkatoiminnan toteutukseen sekä valmiita tunti- ja teemakokonaisuuksia. Ulkoluokka-leikkikorteista löytyy tuttuja ja tuntemattomia leikkejä hyödynnettäväksi lajikorttien, mutta myös muiden korttimateriaalien kanssa. Sivustolta löytyy tietenkin myös upeat lajikortit eri nisäkkäille, kasveille, selkärangattomille jne. Kaikki materiaalit ovat ilmaiseksi tulostettavissa sivustolta.
http://ulkoluokka.fi/materiaalit/



iPad-appeja opetuksen tueksi

Subitize tree
Subitize tree on subitisaatiota eli lukumäärien nopeaa hahmottamista harjoittava sovellus. Taito hahmottaa lukumääriä laskematta niitä yksitellen kuuluu esimatemaattisiin taitoihin ja luo pohjaa hyvän laskutaidon kehittymiselle. Yleensä hahmotamme 3-4 yksikköä, mutta harjoittelemalla subitisaatiotaitoa voi harjoittaa 5-7 yksikköön.
Pelissä on valittavana useita eri tasoja ja se tarjoaa haastetta myös aikuiselle pelaajalle. Pelissä ovet aukeavat ja näkyvissä on jokin lukumäärä, joka pelaajan on tarkoitus hahmottaa ennen kuin ovet sulkeutuvat jälleen. Maksullinen sovellus.


Monster Hunt
Monster Hunt on hahmottamista ja muistia harjoittava sovellus. Sitä voi pelata yksin tai moninpelinä. Pelissä luukut kääntyvät ja pelaaja näkee monstereita. Luukut kääntyvät kiinni ja pelaajan tulee kääntää ne luukut, joiden takana on monstereita. Pelaajan onnistuessa monstereiden määrä lisääntyy. Peliin ilmestyy myöhemmin monstereiden lisäksi muita esineitä, kuten taskulamppu, jota ei saa kääntää. Peli mukautuu pelaajan tasoon: mikäli pelaaja tekee virhee, palaa peli yhtä tasoa helpommalle tasolle ja onnistuessaan pelaaja pääsee jälleen seuraavalle tasolle. Ilmainen sovellus.


Addition Blocks
Addition blocks on tetriksen kaltainen koukuttava peli. Pelin ylälaidasta tippuu luku esim. 4. Pelaajan pitää löytää pelialustalta ko. luvun summamuoto esim. 2+2. Jolloin klikatut palikat katoavat ja yläreunasta alkaa jälleen tippua uusi luku. Pelialustan tyhjennyttyä pelaaja pääsee seuraavalle tasolle, joka on edellistä vaikeampi. Peli soveltuu hyvin 1. luokan keväälle laskutaidon automatisoimiseen ja 2. luokalle lukualueen 0-10 hajotelmien vahvistamiseen.


Farm Factor - Lumio
Lumion Farm Factor on kertolaskun käsitteen vahvistamiseen sopiva sovellus. Sovellus lähtee liikkeelle yhtä suurten lukujen yhteenlaskusta edeten kertolaskuun. Sovelluksessa on koko ajan visuaalinen malli mukana, mikä erottaa sen suurimmasta osasta sovelluksista, jotka ainoastaan drillaavat kertolaskuja. Pelistä on ilmainen versio, joka sopii oppitunnin loppuun opitun kertaamiseen 2.-3. luokalle. Ilmaisversion läpi pelaaminen kestää n. 3-5 minuuttia. Maksullisessa versiossa riittää pelaamista pidemmäksikin aikaa.



Llama Drama - Lumio
Myös Lumio Llama Drama on oivallinen peli kerto- ja jakolaskun harjoitteluun. Llama Drama hyödyntää kerto- ja jakolaskussa pinta-alamallia. Pelissä oppilas oppii hahmottamaan kerto- ja jakolaskuja pinta-alan avulla piirtämällä itse laskua vastaavan alueen eläinten aitaukseen.
Tästäkin pelistä on ilmainen ja maksullinen versio. 


Fill the Matrix
Ilmaisessa sovelluksessa on monta erilaista kenttää, joissa harjoitellaan luokittelua, loogista päättelyä ja taulukointia. Pelaajan tehtävänä on sijoittaa kortit taulukkoon oikein. Tehtävät vaikeutuvat hieman eri kentillä. Pelisoveltuu eskareiden ja ekaluokkalaisten pelattavaksi.


Where´s Tappy?
Ilmainen sovellus harjoittaa visuaalista hahmoittamista. Pelaajan pitää etsiä listan eläimiä kuvasta. Tärkeää on huomata, että kuva jatkuu ruudun ulkopuolellla ja kuvaa pitää siirtää, jotta kaikki eläimet voi löytää.


Kids-Find10Differences
Erilaisia etsi virheet sovelluksia löytyy sovelluskaupasta lukuisia, osa on suunnattu lapsille ja hyvin paljon myös aikuisille. Useissa sovelluksissa mainosten määrä häiritsi pelaamista. Kids-Find10Differences pelissä alareunassa käy mainosbanneri, mutta se ei keskeytä pelaamista. 8-9 virhettä löytyy kuvasta suhteellisen helposti, kymmenettä saa jo etsiä tosissaan.


Find Marlee
Perinteinen vilinäkuva, jossa Marlee-koira piileskelee useammassa paikassa. Pelissä on kolme eri vaikeustasoa ja Marleeta saa etsiä Piccadilly Circuksen lisäksi myös muista Lontoon kohteista. Sovellus on ilmainen, eikä siinä ole mainoksia.


Counting
Subitisaatiota harjoittava ja yhteenlaskua pohjustava peli toimii hyvin jatkoksi, jos Fingu on pelattu loppuun. Pelissä kahdelle ruudulle ilmestyy dinoja tai muita esihistoriaan liittyviä asioita, joiden yhteismäärä pitää laskea nopeasti. Mikäli pelaaja onnistuu, peli kiihdyttää vauhtia. 




Book Creator
Book Creator on helppokäyttöinen työkalu sähköisten vihkojen laatimiseen. Vihkoon voi liittää tekstiä, kuvia, ääntä ja videota. Käyttöohjeet ovat englanniksi, mutta sovelluksen käyttäminen onnistuu myös alkuopetuksessa. 
Itse olen tehnyt sovelluksen avulla oppilaiden kanssa omat tarinakirjat, joihin liitettiin oppilaiden kirjoittaman tekstin lisäksi kuvia ja lopuksi oppilaat lukivat tarinat äänikirjoiksi. Kollegani käytti Book Creatoria arviointivälineenä: sovelluksen avulla oppilaat valokuvasivat ratkaisunsa ja äänittivät selityksen käyttämästään laskustrategiasta kunkin tehtävän kohdalla. 
Book Creatorin kirjat voi Air Dropin avulla siirtää iPadilta toiselle tai lähettää pdf-versioina eteenpäin, pdf-version mukana äänitiedostot eivät siirry mukana. 
Ilmaisversiolla pystyy tekemään yhden kirjan, sen jälkeen sovelluksen käyttäminen vaatii jokaisen tuohon kirjaan lisätyn valokuvan, tekstin ja äänitiedoston poistamista yksitellen. Maksullisella versiolla kirjoja voi tehdä rajattomasti.
Mikäli opetuksessa on mahdollista käyttää maksullisia sovelluksia, on tämä sovellus se, jonka itse valitsisin käyttöön.








Ei kommentteja: