Ensimmäinen isompi teemamme tänä vuonna on metsä-teema. Teeman sisällöt tulevat ympäristö- ja luonnontieteen opetussuunnitelmasta. Metsä-teemaa työstetään musiikin ja kuvaamataidon ja TVT:n avulla, äidinkieli/suomi2 integroituu teemaan tietenkin myös. Kokeilen pienimuotoisesti tämän teeman sisällä ilmiölähtöistä oppimista.
Syysretki
Lähtekäämme metsään, metsään, metsään,
lähtekäämme metsään retkelle.
Hip hei trallalaa, hip hei trallalaa,
hip hei trallalaa, lallallaa.
Puolukoita poimin, poimin, poimin,
puolukoita poimin,trallallei.
Hip hei trallalaa..
Sataa paljon vettä, vettä, vettä,
kaikkialla vettä, märkää on.
Hip hei trallalaa..
Kotimatka alkaa juoksujalkaa,
puolukoita viedään äidille.
Hip hei trallalaa..
----
Satumetsän tiellä
Silmäni kun suljen,
untenmaille kuljen
satumetsän siimekseen.
Kanssas yhtä matkaa
tahdon sinne jatkaa
yli yön tää huomiseen.
Satumetsän tielle
juhlat öisin on
ja ne jatkuu siellä nousuun auringon...
(Kari Salmela / Musiikin mestarit 3-4)
1. Päivä
Johdantona teemaan lauloimme "Syysretki" ja "Satumetsän tiellä"-laulut. Itse teeman aloitimme pohtimalla yhdessä mitä tiedämme metsästä. Kirjasin smartboardille oppilaiden näkyviin asiat, jotka tiesimme. Sen jälkeen keskustelimme hetken pienryhmissä ja sen jälkeen oppilaat saivat kertoa, mitä asioita he haluaisivat metsä-teeman aikana oppia.
Johdantona teemaan lauloimme "Syysretki" ja "Satumetsän tiellä"-laulut. Itse teeman aloitimme pohtimalla yhdessä mitä tiedämme metsästä. Kirjasin smartboardille oppilaiden näkyviin asiat, jotka tiesimme. Sen jälkeen keskustelimme hetken pienryhmissä ja sen jälkeen oppilaat saivat kertoa, mitä asioita he haluaisivat metsä-teeman aikana oppia.
--------------
2. Päivä
Seuraavana päivänä lähdimme kahden tunnin retkelle metsään. Kävelymatkojen jälkeen aktiivista metsässä olo-aikaa oli meillä reilu tunti. Jaoimme oppilaat kolmeen ryhmään (8-9 oppilasta/ryhmä), jotka kiersivät seuraavilla pisteillä. Kasvien kuvausta ja metsämatikkaa ohjasivat opettajat ja välituntiryhmän tuli huolehtia itse itsestään opettajien näköpiirissä.
1. Lähiympäristön kasvit (valokuvaus, lajituntemus, TVT)
1. Lähiympäristön kasvit (valokuvaus, lajituntemus, TVT)
Oppilaiden otokset olivat aika hauskoja, kehyksiä oli käytetty aktiivisesti ja kuvattuna oli parikymmentä erilaista kasvia.
Opettajan mallinmukaisen sommitelman rakentamista työmuistin varassa. |
Lukukortit oli kiinnitetty työskentelypaikan lähettyville pyykkipojilla. |
Alustoille oppilaat rakensivat lukuja kymppikepeillä ja ykköskävyilla. |
3. Välitunti, evästauko ja mustikan poiminta:
Kolmantena tehtävänä oli välitunnin pitäminen. Eväiden syöntiä, marjojen poimintaa ja vapaata leikkiä.
----------------
3. Päivä
Metsäretken jälkeisenä päivänä jatkoimme metsäaiheisten laulujen parissa. Satumetsän tiellä-laulun laulettuamme pohdimme kuka satumetsässä voisi asua? Ehdotuksia satumetsän asukeista oli paljon, kunnes joku keksi menninkäiset. Ja opettelimme Anja Riskan laulun Menninkäiset, jota harjoittelimme säestämään kehorytmeillä.
Nousi kaksi menninkäistä
harjastukka suuri päistä
kuusen latvaan kukkumahan
oksille sen nukkumahan.
Eipä olleet äänet heikot,
konsa kuorsasivat veikot.
Pelästyivät pauhuun suureen,
kapsahtivat kuusen juureen.
(Anja Riska)
Laulujen jälkeen palasimme "oikeaan metsään" ja tutkimme muutamia kuvia, joita olin oppilaiden ottamista valokuvista valinnut. Tutkimme jokaisella alla olevia kuvia, nimesimme kasveja ja pohdimme yläkäsitteitä. Kysymykseen mikä ei kuulu joukkoon, löytyi jokaiseen kuvaryhmään monta eri perusteltua vastausta opettajan ajatteleman asian lisäksi.
Viimeisen kuvasarjan kohdalla pohdimme vielä käsitteitä: puut, havupuu, lehtipuu.
Ennen tunnin loppua pelasimme vielä aliasta metsä-sanoilla. Selitettävänä oli esim. havupuu, käpy, polku, nokkonen, mustikka, sieni, käärme, kanto, lehtipuu.
-----------------
Lähimetsän kasvien tunnistaminen jatkuu ensi viikolla, kunhan minulla on luokassa apuna toinen aikuinen. Yksin en kaikki 25 oppilasta repeä samaan aikaan auttamaan. Huomenna Ella ja kaverit menevät metsään, joten metsäteema jatkuu äidinkielen merkeissä :)