Sivut

lauantai 20. joulukuuta 2014

Rauhallista joulua!

Adventin ajan tarinamme päättyi aivan oikeaan aikaan viimeisellä viikolla, Marian pieni aasi sai emäntänsä kuljetettua Betlehemiin ja lapsi syntyi talliin tähtien valossa. Oppilaiden kanssa teimme vahaliiduilla ja vesiväreillä viimeisenä työnämme tallin, tähden ja oman valinnan mukaan seimen ääreen Maria ja Joosef, paimenet tai enkelit.




Kuului laulu enkelten kautta avaruuksien,
vuoret kertas kaiullaan riemulaulun taivaisen.
Gloria in excelsis deo,
gloria in excelsis deo.

Paimenet on ihmeissään miksi riemulaulut nää,
mitä sanomaa nyt tuo, taivahinen laulu tää?
Gloria in excelsis deo,
gloria in excelsis deo.

 Käykää Betlehemihin syntynyt on lapsonen,
polvistukaa eessä sen, eessä Herran Kristuksen.
Gloria in excelsis deo,
gloria in excelsis deo.

Heinillä härkien oli oppilaiden suosikki joululaulu yllä olevan Kuului laulu enkelten-laulun ohella. Niitä tulikin laulettua paljon, sillä ekaluokkalaiset esiintyivät joulujuhlassa joulukuvaelman enkeleinä kakkosluokan ollessa päävastuussa kuvaelman toteutuksesta. 

Joulujuhlassa kuusi oli koulumme perinteen mukaan
koristeltu oikeilla ruusuilla sekä oikeilla kynttilöillä.


Todistuksia ei meidän koulussamme jouluna oppilaille jaeta, päättäjäispäivänä kokoonnuimme koululle aamulla laulamaan koko koulun voimin oppilaiden toivomia joululauluja sekä tunnelmalliselle puuroaamiaiselle lyhtyjen valossa.
Kun eräs onnekas oppilaani oli mantelin löytänyt ja massut olivat täynnä puuroa, oli aika toivotella hyvät joulut ja lähettää oppilaat kotiin, moni aikoi aloittaa lomansa lumiukkosopan keitolla :)



Minulla on ollut tapana muistaa pikkuoppilaitani jouluna, tänä vuonna toteutin jo viime talvena löytämäni idean lumiukkosopasta. Lumiukkosoppa syntyy kaakaosta (kaakaopussi on pussissa ohjelapun takana), karkkikepistä ja kuivatuista lumipalloista, eli vaahtokarkeista.

Kun pakkanen ulkona otettaan kiristää,
lumiukkosoppa mieltäsi piristää!

Ensin kuuma maito keittele,
kaakao sekaan ripottele
ja kuivatut lumipallot mukaan heittele.
Lopuksi lumiukon kepillä soppa sekoittele.

Soppa lämmittää ja ilostuttaa mieltä,
saat pakkasukolla näyttää kieltä!


Nyt on opettajankin aika levätä, glögimuki täynnä höyryävää juomaa ja seuraneitinä Kaari Utrion uusi romaani. Näillä eväillä on hyvä lähteä joululomalle...



Katso taivasta tähtiä ja kuuta,
vieläkö joulu on jotain muuta?
Ystävän halaus ja aatos jalo,
tuttua on myös kynttilän valo.
Joulun maun tuntee jo kieli,
mutta tärkein on kuitenkin hyvä joulumieli!


Rauhallista ja rentouttavaa joulun aikaa oppilailleni,
heidän vanhemmilleen, kollegoille ja blogini lukijoille!




Jouluista matikkaa ja opitun kertausta

Viimeisellä kouluviikolla kertasimme opittuja matikan sisältöjä, käytännössä lukujen 1-8 hajotelmia. Pistetyöskentelyyn käytimme aikaa noin 2x60min, oppilaat työskentelivät 3 lapsen ryhmissä. Yritin hakea mukaan jotain jouluista, jotta intoa ihan oikeiden asioiden harjoitteluun löytyisi myös viimeisinä koulupäivinä eikä touhu menisi ekaluokkalaisilta ihan ranttaliksi. 

1. Jouluostoksilla lelukaupassa

Aloittaessaan työskentelyn pisteellä oppilaat jakoivat ensin ostosrahat keskenään. Opetusrahaa oli 24 euroa 1€- ja 2€-kolikoina, oppilaiden piti jakaa rahat siten että jokaisella ryhmän jäsenellä oli 8€. Kun ostosrahat oli jaettu alkoi ostosten teko.
Oppilaiden edellisenä päivänä tuomat pehmolelut oli hinnoiteltu 1€-8€ hintaisiksi. Oppilas otti yhden ostoskorin kerrallaan ja teki jouluostoksia lelukaupassamme käyttäen koko 8€. Valmiit korit laitettiin sivuun, jotta opettaja saattoi ne tarkistaa pisteelle avuksi ennättäessään.


2. Lumileikkejä ja lumiukon rakennusta


Jokainen ryhmän jäsen sai oman paperin, lisäksi ryhmällä oli käytössään kaksi noppaa. Omalla vuorollaan jokainen heitti noppia, kertoi nopan silmäluvuista muodostuvan summamuodon sekä kuinka paljon summamuoto on yhteensä. Yhteenlaskun vastauksen keksittyään oppilas tarkisti taululta mitä saisi piirtää paperiinsa. En laittanut peliin mukaan lukualuetta 10-12, sillä emme ole vielä opiskelleet niitä lukuja vaikka moni ne osasi laskeakin.
Vähä vähältä oppilaiden papereihin valmistui lumiukkoja, osalla oli monen monta nappia ja olipa jollain kaksi suutakin :)

Peli toimi hyvin, oppilaille tuli paljon toistoja ja eritasoiset oppilaat saattoivat pelata yhdessä ilman ongelmia. Opettajalla oli myös mahdollisuus tarkkailla oppilaiden lukumäärien hahmottamista sekä lasku strategioita seuratessaan pelaamista. Tarvitsiko oppilaat laskea nopan silmäluku sormillaan "tökäten" vai hahmottiko hän silmäluvut vain katsomalla? Entä laskiko oppilas summamuodot päässään, sormia apuna käyttäen vai aloittaen aina ykkösestä ja järjestyksessä molempien noppien täplät sormellaan osoittaen. 


3. Välipalaa mäkkäriltä

Välipalana järjestettiin ranskalaisia perunoita sopiviin taskuihin harjoitellen samalla summamuotoja 1-8. 



4. Jouluista rakentelua


Hengähdystauon laskemiseen toi rakentelupiste, jolle olin tulostanut jouluisia rakentelumalleja. Hyvin rakentelu oppilailta sujui ja nämä palikat, jotka eivät aiemmin meidän luokassamme ole vielä olleet saavuttivat suuren suosion myös odottelu aktiviteetteina esim. ruokailun jälkeen. Ekaluokkalaisella tuntuu olevan suuri viehtymys keskussymmetriaan, sillä kaikki oppilaiden itse  vapaasti rakentelemat kuviot olivat keskussymmetrisiä.
Jouluiset rakentelumallit löytyivät täältä.


5. Joulumuorin matto 

Värisauvoilla rakensimme mattoa ja kuutosen hajotelmia. Lukua kuusi opiskellessamme olimme tehneet maton, jossa valkoinen kuutio oli ykkönen, mutta nyt taas pistettiin oppilaiden aivot raksuttamaan yksikkömuunnoksilla ja vaaleanpunainen (joka yleensä on kakkonen) olikin ykkönen. Hyvin ekaluokkalaisilta silti sujuivat kutosen hajotelmat, vaikka nyt joutuivat taitavimmatkin hieman pähkäilemään ennen kuin maton lukeminen lähti sujuvasti sujumaan.

6. Muistipeli

Muistipelipisteellä oli kaksi muistipeliä. Ensin ryhmä pelasi muistipeliä, jonka korteissa oli eri määrä eläimiä. Pari syntyi kun korteissa oli yhteensä 8 eläintä (eli 2 possua ja 6 kania jne.). Kun kuva muistipeli oli pelattu, pelasi ryhmä samalla tyylillä muistipeliä numerokorteilla, jälleen pari syntyi kun lukujen summa oli 8. 

Claes Ohsonilta ostetussa muistipelissä on kaksi sarjaa eläinkortteja ja
kaksi sarjaa numerokortteja. Pareja löytyy siis esim. numero-numero,
eläin-eläin, numero-eläinten lukumäärä. Ja tällä kertaa tosiaan etsittiin
luvun 8 summamuotoja pareiksi, jolloin numerot ja eläimet olivat
eri peleissä.

perjantai 19. joulukuuta 2014

Tonttumainen metsäretki

Joulu oli jo ihan lähellä. Joulupukin tontuilla oli kova kiire, jokaisella oli omat tehtävänsä: lelujen valmistusta, paketointia, ruoan laittoa, kirjeisiin vastaamista ja niiden lukemista, joulukuusen koristelua ja vaikka mitä muuta. Joulupukin leluverstaassa paketointikone raksutti tasaista tahtia, toisesta päästä konetta syötettiin lahjoja ja toisesta päästä konetta ne tupsahtivat ulos kauniissa kääreissä ja rusetilla varustettuna. 

Miten paketointikone toimii? Rakentakaa ryhmänne kanssa (3-4 oppilasta) paketointikone. Jokaisella koneen osalla on oma liikkeensä ja se koskettaa ainakin yhtä toisista koneen osista. Keksikää myös ääni, jota koneenne pitää. Koneet lähtevät liikkeelle, vain se kone, jota opettaja valaisee lampulla, saa pitää ääntä.

Mutta yhtäkkiä leluverstaassa hiljeni ja kaikki valot pimenivät. Hetken aikaa kaikki tontut sekä joulupukki ihmettelivät hiljaa pimeässä, sitten joku tontuista älysi etsiä kynttilän ja pian leluvertasta valaisivat jo lyhdyt. Kaikki kerääntyivät paketointikoneen ympärille, se seisoi paikallaan, ihan hiljaa. Konemestarina toimiva tonttu yritti painaa käynnistysnappia, mutta mitään ei tapahtunut. Kone ei päästänyt äännähdystäkään. 
"Tämä tästä nyt vielä puuttuu," puuskahti Joulupukki. "Meillä on työtä vielä vaikka kuinka paljon ja nyt jos paketointikone reistailee eikä suostu toimimaan, on meillä kahta kauheampi kiire, että ehdimme ajoissa valmiiksi! Mitähän tästä nyt oikein tulee vai tuleeko joulua ollenkaan?", pohti Joulupukki partaansa nykien.

Pienen pieni Toivo-tonttu kuuli tämän kaiken. Toivo oli niin pieni tonttu, ettei se vielä työskennellyt leluvertaalla tai muissakaan Korvatunturin tonttujen töissä isompien tonttujen tapaan. Joulupukki kuulosti niin epätoivoiselta ja muut tontut niin kiireisiltä, että Toivo-tonttu päätti auttaa siinä missä osaisi. Tonttujen taukohuoneen seisällä, isolla ilmoitustaululla luki eräässä lapussa: "MUISTA HUOLEHTIA ELÄINTEN JOULUJUHLAN VALMISTELUISTA!" 
Eläinten joulujuhlan järjestely ei varmaankaan olisi kovin vaikeaa, muistilappuun oli vielä tehty jopa lista muistettavista asioista: kuusen koristeet, lahjat, matot.. Niinpä Toivo nappasi muistilapun ilmoitustaululta ja päätti hoitaa tehtävän. Lyhty ja eläimille varattu eväskori käsissään Toivo-tonttu lähti kohti metsää..



Tullessaan metsän laitaan muisti Toivo, ettei tonttu saa metsässä liikkua miten vain. Tontun on aina oltava näkymättömissä ja oltava valmis piiloutumaan uteliaiden katseilta.

Harjoitellaan tonttuna liikkumista ja leikitään peiliä puiden välissä. Aina kun peili kääntyy katsomaan on pikkutonttujen piilouduttava puiden taakse tai muuten maastouduttava. Peilillä on kädessään taskulamppu, pimeän turvin saa liikkua mutta taskulampun valossa on jähmetyttävä/piilouduttava.

Päästyään metsään turvallisesti ja kenenkään huomaamatta alkoi Toivo työhön. Kuusenkoristelu oli ensimmäisenä listassa, niinpä pieni tonttu kaivoi kuusenkoristeet laukustaan ja alkoi koristella puita. "Miksi aina koristellaan kuusi? Kuuset ovat näin talvella muutenkin kauniita tuuheine vihreine oksineen, eivätkö nuo lehdettömät koivut ja pajut ennemminkin koristeita tarvitsisi?" pohdiskeli Toivo. Niinpä Toivo levitteli koristeita kaikkiin metsän puihin, tai kaikkii muihin paitsi siihen kuuseen, jonka ympärillä eläinten joulujuhla oli tarkoitus järjestää.




Mutta mitäs tästä nyt tulee? Eläinten joulujuhlassa kaikki kerääntyvät aina yhden kuusipuun ympärille laulamaan ja juhlimaan, mikä juhla se on, jos kaikki istuvat eri puun alla? 

Huovasta ommelluista koristeissa oli korostetun iso
ripustuslenkki, jotta ne voi ripustaa lapaset kädessä.

Oppilaiden on autettava ja korjattava Toivo-tontun virhe. 3 oppilaan ryhmissä oppilaat lähtevät taskulamppuineen etsimään kuusenkoristeita, aina löydettyään koristeen he tulevat opettajan luokse, ratkaisevat pallon taakse kirjatun laskutehtävän ja sen jälkeen he saavat ripustaa pallon kuuseen. Ryhmän on koko ajan liikuttava yhdessä ja ryhmällä saa olla vain yksi kuusenkoriste kerrallaan kädessä.



Matot on Toivo-tonttu sentään järjestänyt kuusen viereen, niin että eläimet pääsevät niille istumaan joululauluja laulaessaan. Mutta voi ei? Toivo-tonttu ei tainnut huomata, että mattoihin oli tullut pieniä tahroja ja ne on nyt käännettävä toisin päin.

Oppilaat seisovat pitkien räsymattojen päällä. Matot pitäisi kääntää ympäri ilman siten, että kaikki oppilaat seisovat koko ajan maton päällä. Toimikaa ryhmänä ja yrittäkää kääntää matto. (Vinkkinä kääntäminen onnistuu kun taittaa 90 asteen kulmaan ja vähän vähältä kääntää ja siirtää oppilaita käännettyyn päähän).

Nyt on eläinten joulujuhlaan valmiina sekä kuusi koristeineen että matot eläimille istuimiksi. Mitä vielä puuttuu? Mitä jouluun vielä tarvitaan?
- Lahjoja! 
- Mihin kummaan Toivo on vienyt eläinten joululahjat? 

Lapset lähtivät oikeasta suunnasta etsimään
eläinten lahjapaketteja, kun metsään oli
sijoitettu lyhtyjä strategisiin paikkoihin..

Liikutaan eteenpäin metsässä kunnes löydetään paketti.

Korvatunturin tontut olivat tehneet tänä vuonna eläimille yhteisen lahjan. Eläimet pitivät kovasti yhdessä pelaamisesta, joten tontut olivat  tehneet heille muistipelin. Mutta Toivo-tonttu ei ollut lainkaan hoksannut, että lahja oli yhteinen. Se oli vienyt muistipelin kortteja moneen eri paikkaan. Mutta eihän kukaan tee mitään yhdellä tai kahdella muistipelin kortilla vai tekeekö?




Autetaan jälleen Toivoa. Oppilaiden löytämässä lahjapaketissa on muistipelipakan korteista ne, joihin on kirjoitettu sana. Kuvalliset kortit on sijoitettu neljään eri pisteeseen n. 30-50m päähän paketista. Oppilasryhmä (3oppilasta) saa yhden kortin, he lukevat kortissa olevan sanan ja käyvät etsimässä sitä vastaavan kuvan. Tuodessaan korttiparin opettajalle he saavat uuden kortin, jota vastaava kuva on etsittävä. Ryhmän on kokoajan liikuttava yhdessä, se ei saa hajaantua. Hyvä muisti auttaa, eikä jokaisella kierroksella tarvitse käydä kaikilla pisteilla etsimässä kortille paria :)
Kun kaikki parit on löydetty, pelataan kierros Aliasta. Jokainen oppilas saa yhden muistipelin kortin, jota vastaavan sanan hän selittää omalle ryhmälleen.


Hyvä, että saatiin eläinten muistipeli kokonaan yhteen pakettiin nyt pääsevät eläimet sitä pelaamaan. Mitäs eläimiä täällä metsässä muuten eläinten joulujuhlaan voisi tulla?
- Karhu
- Ilves
- Hiiri
- Pöllö jne.

Liikutaan metsässä eteenpäin oppilaiden ehdottamien eläimiä esittäen.

Mitä näille eläimille voisi antaa lahjaksi? 

Oppilaat keksivät oman ryhmänsä kanssa jonkin lahjan, jonka he metsän eläimelle antaisivat. Oppilaat esittävät pantomiimina yhden lahjan, jonka metsän eläimille voisi antaa. Lopuksi annetaan yhdessä metsän eläimille, tässä tapauksissa linnuille ja oraville, lahja ja ripustetaan siemenpallo leikkipuiston laidassa olevaan puuhun.

Kun pieni Toivo-tonttu oli saanut kaikki valmistelut metsän eläinten joulua varten valmiiksi palasi hän iloisena Joulupukin leluverstaalle, jossa konemestari oli juuri saanut paketointikoneen toimimaan. Silloin kaikki hurrasivat ja Joulupukki kaivoi taskustaan muistilistan ja pohti ääneen: "Listassani lukee, että metsän joulujuhla pitää valmistella. Kukahan sen tehtävän mahtaisi ehtiä hoitaa?" 
"Hoidettu!", hihkaisi Joulupukin selän takaa pieni Toivo-tonttu. Joulupukki kiitteli kovasti Toivoa, siitä, että tämä oli auttanut vaikka olikin vielä niin pieni. "Kipaisehan nyt reippaasti metsään Toivo, jos sinä olet metsän väelle juhlan valmistanut, niin tottakai sinun siihen pitää osallistua!" sanoi Joulupukki.

Ei kulunut montaa sekuntia ennen kuin leluverstaan ovi kolahti ja Toivo-tonttu oli kadonnut, tonttulakin kulkunen kilisten ja töppösen hiuvuen juoksi Toivo-tonttu takaisin metsään. Ja siellä kuusen ympärillä istuivat jo metsän eläimet joululauluja laulellen...



Palataan koristellun kuusen luokse, jonne ekaluokkalaisten kummioppilaat (5lk) ovat kerääntyneet. Osa oppilaista on eläinpuvuissa. Lauletaan yhdessä oppilaiden toivomia joululauluja ja syödään keksejä.

maanantai 15. joulukuuta 2014

Tontun töitä


Aamuhetki luokassa ja kirjeen tutkiskelua.
Kouluun oli tullut paketti, joka oli osoitettu 1. luokan oppilaille. Mutta eihän vielä ole joulu? Emme kai me vielä voi saada lahjoja vai voimmeko? Keneltä paketti mahtaa olla?


Pakettia tutkittuamme hoksasi joku nokkela, että pakettiin on merkitty lähettäjäksi Joulupukki ja lähetyspaikaksi Korvatunturi. Ooh, mitä Joulupukki mahtaa meille keskellä joulukuuta lähettää?


Paketin avattuamme sieltä löytyi kirje, jossa 1. luokan oppilaita pyydettiin tonttujen avuksi. Tänäkin vuonna kilttejä lapsia on ennätyspaljon ja tonttujen aika uhkaa mennä pelkkien lasten lahjojen valmistamiseen. Joten miten käy aikuisten? Jäävätkö he kokonaan ilman lahjoja? Ei ainakaan, jos se ekaluokkalaisista riippuu! Ekaluokkalaiset ilmoittautuivat oitis vapaaehtoisiksi tonttuilemaan vanhemmille joululahjoja.
Koulutonttu oli kertonut Joulupukille erityisen
näppäristä ja tonttumaisista ekaluokkalaisista,
jotka pestattiin tonttujen apulaisiksi.
Ekaluokkalaiset valitsivat kolmesta Joulupukin kirjeen mukana tulleesta joululahjamallista kaksi heille mieleistä, joista toista he sitten pääsivät pajapäivässä tekemään yhdessä 2. luokkalaisten kanssa. Kolmessa tonttupajassa työskenteli yhteensä 38 lasta, kahden opettajan lisäksi mukana tonttuilemassa oli koulunkäynninohjaajamme sekä kaksi koulumummoa eli opettajattarien äidit.

Ja tässä kohtaa blogiani lueskelevat oppilaiden äidit lopettavat lukemisen tai sitten ei ainakaan nuhdella vaatehuoneen nurkasta lahjasäkin löytänyttä lasta, joka ravistelee pakettejaan, jos ei itse kyetä odottamaan jouluun asti! ;-)



Piparin tuoksua, tonttujen juoksua...


Piparkakkupajassa valmistuivat kanelilla ja kaakaolla värjätystä taikataikinasta piparisia joulukoristeita. Taikataikinahan on helppo ja halpa askartelumassa. Taikataikinan syntyy seuraavasti:
  • 3dl vehnäjauhoja
  • 1.5dl suolaa
  • 1.5dl vettä
  • 1rkl öljyä
  • kanelia ja kaakaota sen verran, että väri miellyttää
Taikinasta muovaillut teokset voidaan kuivattaa huoneenlämmössä, jolloin niiden kovettuminen kestää useamman päivän. Teokset voidaan myös paistaa uunissa n. 125 C/ 1h. Ennen paistamista voitelimme piparit munalla, johon oli sekoitettu hieman glitteriä. Näin piparit saivat kauniin kiillon ja vähän kimalletta.



Perinteisten kuusenkoristeiden lisäksi oppilaat taiteilivat jouluaiheisia tauluja sekä seinälle ripustettavia pipariketjuja. Valmiit työt koristeltiin valkoisella akryylimaalilla ja hileillä.




Sydämeeni joulun teen...



Neulat viuhuivat ja huovasta valmistui sydän-pajassa kuusenkoristeiksi pieniä askarteluhuovasta ommeltuja sydämiä. Näppärimmät ompelivat useampia sydämiä kuusen komistukseksi.



Ehtipä moni sydän-pajassa työskennellyt tonttu tehdä vielä kortinkin koristeensa kaveriksi. Runosuoni oli eräällä taitavalla ekaluokkalaisella sykkinyt ja useampi runokin oli päivän aikana syntynyt.

Ekaluokkalaisen runoiluja <3

Huopikkaat huopikkaat, äiti tahtoo piilottaa...


Huopikkaita ei sentään tonttujoukko alkanut huovuttamaan vaan villasta syntyi pesukonehuovutuksen avulla kuusenkoristeiksi palloja.Huovutusvilla pyöritettiin tiiviiksi palloksi, ympärille sai halutessaan kääriä villalankaa koristeeksi, sen jälkeen pallo sujautettiin sukkahousuun. Solmut pitivät pallot omilla paikoillaan ja erillään toisistaan. Pesukoneessä kierroksen käytyään sukkahousuista paljastui palloja, joihin laitettiin neulalla langasta ripustuslenkit. Halutessaan saattoi pallosta tehdä myös avaimenperän.


Koska jokainen lahja tarvitsee paketin, koristelivat oppilaat Prismasta ostetuista eväspusseista mieluisat lahjapussukat lahjoilleen. Saga-eväspussit n. 2.50e/60kpl.


Kynttilät nyt syttyy pimeys hälvenee, lapsi lauluun yhtyy...

Jokaisesta pajasta piipahdettiin myös hetkeksi kynttiläpajaan tekemään omat joulukynttilät kastamismenetelmällä. Jokainen oppilas sai kepin, johon sydänlanka kieputettiin. Sen jälkeen oppilaat kulkivat koulun käytävää edes-takaisin: dipattuaan sydänlangat steariiniin käveltiin käytävällä sopivan matkan päässä olevan tuolin ympäri, taas dipattiin ja jälleen lenkille... Ainakin tuli liikettä tähän tuokioon ;-) Ja samalla kävellessään joululaulukaraoke pyöri, käytävän hyvä akustiikka hyödynnettiin ja joululaulut raikasivat...


Päivän päätteeksi oli jokaisella oppilaalla kotiin viemisinä pieni paketti kilteille vanhemmille sekä ihan itse tehdyt kynttilät vaikkapa joulupöytään paraatipaikalle. 

------------------------------

Päivän aikataulutuksesta:

Klo 9.10-11.10  ja 12-12.45 Pajat pyörivät, jokainen paja piti välitunnin/välitunnit itselleen sopivassa välissä.

Klo 9.10-10.10 Huovuttajat kynttiläpajassa, huopapallot pesukoneessa ruokailun ajan, eli klo 11.10-12.

Klo 10.10-11.10 Piparileipurit kynttiläpajassa, jonka aikana piparit paistuivat ja ruokailun aikana jäähtyivät.

Klo 11.50-12.40 Sydämelliset pikkutontut kynttiläpajassa ja heillä sydänpajan tuotokset valmistuivat jo ennen ruokailua.

Vilskettä ja vilinää riitti eikä opettajat tai koulumummot ehtineet alas istahtaa tai hengähtää, koko ajan riitti touhua, mutta päivä oli onnistunut ja tuottoisa! 


Samantapaisen päivän järjestin kollegoitteni kanssa myös viime vuonna,
siitä löydät jutun täältä.

lauantai 13. joulukuuta 2014

Itse tehtyjä joulukortteja ja kummitoimintaa

                              

Joulun alla päätimme yhdessä 5. luokan koulukummien kanssa tehdä joulukortteja, ihan itse alusta alkaen. Nikkaroin mieheni kanssa (hän jotenkin kummassa joutuu säännöllisin välein harrastamaan minun töitäni nikkaroinnin merkeissä ;-) ) uusiopaperikehiä. Kehät syntyivät koululta löytyneestä jämälaudasta ja hyttysverkon puutteessa lahjoituksena saamastani tyllistä, joka ajoi asian oikein hyvin.



Uusiopaperimassan valmistimme kananmunakennoista ja käytetystä kopiopaperista, väriä laitoimme massaan silkkipaperista. Silkkipaperia kannattaa laittaa ihan reilulla kädellä, meillä värit jäivät kovin haaleiksi. Silputtu paperi ja kananmunakennot likosivat vedessä yön yli ja sen jälkeen niistä tehtiin tasaista sosetta sauvasekoittimella.

Uusiopaperin valmistaminen on helppoa ja onnistuu myös ekaluokkalaisilta, kummit tosin olivat ihana apu opettajalle :)

Massan lisäksi on hyvä varata saataville paljon sanomalehteä sekä kangasta, jolle paperit kipataan kuivumaan.

1. Uusiopaperikehät asetetaan päällekkäin ja sen jälkeen kehät upotetaan massaan.


2. Anna massan valua hetken aikaa, niin että enin vesi valuu pois massan seasta.


3. Poista ylempi kehä (jossa ei ole tylliä) ja kippaa paperi kankaalle, jonka alla on sanomalehteä. Kuivaa paperia sienellä ja lopuksi nosta kehä varovasti ylös, jolloin paperi jää kankaalle.


Koska ekaluokkalaisia ja 5. luokan kummeja on yhteensä lähes 40, päädyimme jakamaan porukan kahtia. Puolet tekivät ensin paperia ja toiset runoilivat jouluisia runoja kollegani opastamina, seuraavana päivänä osat vaihtuivat. 




Lopuksi runot vielä kirjoitettiin kortteihin ja ne koristeltiin. Kaiken kaikkiaan projektiin meni aikaa 4 tuntia, eli ei kovin paljon. Oppilaiden työskentelyä oli mahtava seurata, 5. luokkalaiset ottavat kummin tehtävänsä vakavasti ja ekaluokkalaiset tsemppaavat isojen kanssa, joten tulosta syntyi! 

Valmiit kortit koulun seinällä kaikkien ihailtavana ja luettavana.




Henkilökohtainen suosikkini:
".. sitten syödään joulukinkku,
siinä isä on aivan kunkku."