lauantai 22. syyskuuta 2012

Liikunnan täydennyskoulutus

Liikunnan täydennyskoulutuksessa kokeilimme Inuit Rope Gymnastic:ia eli Grönlantilaista köysivoimistelua. Melkoisen rankkaa, välillä jopa tuskallista ja vaikeaa.. Mutta hauskaakin oli.

Neljästä opetetusta helpotetusta perusliikkeestä osasin yhden:

video

Tästä asennosta olisi myös pitänyt pyörähtää ympäri.. Pääsin puolikierrosta ympäri ;-) Myös selällään on mahdollista tehdä sama liike, siinä en päässyt edes puolta kierrosta..


Ammattimaisempaa köysivoimistelua löytyy tästä linkistä:

sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Kuvis-töitä kasvisteemalla

Viime viikolla kasvisteema oli mukana kaikissa oppiaineissa. Kuviksessa alkuviikosta oppilaat laveerasivat kolme paperia: yhden vihreällä, yhden oranssilla ja yhden punaisella.


Seuraavalla kuvistunnilla oppilaat leikkasivat laveeraamistaan papereista punajuuria ja porkkanoita, sekä vihreitä härpäkkeitä. Lopuksi leikatut kasvikset liimattiin mustalle paperille.


Mielestäni lopputulos oli aika hieno!

Omena työ ei sen sijaan onnistunut ihan niin hienosti, mutta oppilaat tykkäsivät siitäkin. Mustalle paperille piirrettiin vahaliiduilla iso ja värikylläinen omena. Paperitaitteluna teimme omenasta kurkistamaan madon, joka sai karvaisen pään.




torstai 6. syyskuuta 2012

Kasvikset-teema

Tämä viikko on työskennelty kasvis-teeman ympärillä.

Teema alkoi maanantaina ja oppilaat listasivat vihkoihinsa kasvimaan ja puutarhan satoa, seuraavaksi vihkoihin saadut kasvikset luokiteltiin:
- vihannekset
- juurekset
- hedelmät
- marjat
Luokittelua on tullut syksyn aikana harjoiteltua sen verran paljon, että tämä sujui helposti.

Keskiviikkona retkeilimme erään oppilaan kasvimaalla ja oppilaat tutkivat kasvimaan kasveja, luokittelivat niitä ja harjoittelivat perunannostoa. Lopuksi ystävällinen kasvimaan omistaja tarjoili meille puutarhan marjoista tehtyä mehua ja keksiä. Samalla tuli liikuntaa, kun matkoihin meni kävellen yhteensä n. 45min.

Torstaina kasvisteema jatkui, olimme alkuopettajien kanssa yhdessä suunnitelleet 1.-2. luokille pistetyöskentelyn kasvis-teemaan liittyen. Oppilaat työskentelivät 5 oppilaan ryhmissä. Pistetyöskentelyyn käytettiin aikaa 2 oppituntia.
Pistetyöskentelyn pisteet:
- maistelu ja tunnistus
- ristikko ja kuvasta tunnistaminen
- musiikki
- perunamarmorointi
- kasvis-muistipeli
- vihannes-alias


1. Maistelupisteellä oppilailla oli maistettavana 9 erilaista vihannesta. Raaka peruna osoittautui kaikkein hankalimmaksi tunnistaa, muuten tunnistaminen sujui hyvin, vaikka lantut ja nauriit menivätkin monelta sekaisin.


2. Ristikkopisteellä oppilaat tunnistivat vihanneksia kuvasta ja kirjoittivat vastaukset ristikkoon.


3. Perunamarmorointi-pisteellä oppilaat marmoroivat paperia isänpäiväkortteja varten. 


Perunajauhosta ja vedestä keitettyyn jäähdytettyyn kiisselin laitettiin pinnalle pullovärejä ja hieman sekoiteltiin, lopputuloksena oli melkoisen vahvoja värejä. Isänpäivä-korttien teema voisi olla vaikka revontulet...


Marmorointi-pisteellä oli nopeimmille tarjolla myös perinteisiä värityskuvia.


4. Alias-pisteellä oppilaat selittivät vihanneksiin ja puutarhaan liittyviä sanoja.


5. Muistipelipisteellä pelattiin muistipelejä. Helpommassa versiossa parit löytyivät samoista kuvista, vaikeammassa piti yhdistää kuva ja vihanneksen nimi.



6. Musiikkipisteellä oppilaat harjoittelivat Vihanneslaulua kellarin pimeässä nurkassa nukkuvasta pikku-lantusta. Myös Popsi popsi porkkanaa-laulu tuli tutuksi.

Pistetyöskentely toimi kokonaisuutena ja sisälsi sen verran erilaisia ja mielenkiintoisia tehtäviä, että oppilaat jaksoivat hyvin keskittyä työskentelyyn kahden tunnin ajan.



lauantai 1. syyskuuta 2012

Luokkahuoneen sisustusta

Ja tältä luokkani näyttää tänä lukuvuonna..




Kymmenjärjestelmävälineet

Koska koulu on köyhä, eikä kymmenjärjestelmävälineitä ole kuin muutama hassu setti eivätkä nekään riitä koko pienelle luokalleni, askartelimme itse kymmenjärjestelmävälineet. Alunperin oli tarkoitus pistää vanhemmat vanhempainillassa askartelemaan, mutta unohdin sen kaiken kiireen keskellä..

Koululta löytyi askarteluun tarkoitettuja pikkutikkuja, joita käytimme hyväksemme. Sattumalta löysin kaapista myös jonkun verran värillisiä tikkuja, joten nipuista tuli iloisen värisiä. Jokainen oppilas teki itselleen kymmenen nippua, jokaisessa nipussa oli 5 värillistä ja 5 puunväristä tikkua. Lisäksi oppilailla oli ykkösiä varten 20 irtotikkua. Kuminauhojen laitto nippujen ympärille onnistui 2. luokkalaisilta odottamattoman hyvin, muutamille oppilaille piti nippuja kiristää ja pyöräyttää kuminauha vielä kerran ympäri, mutta muuten oppilaat selviytyivät hommasta hyvin itse.


Välineillä alettiin heti harjoitella lukujen muodostamista, eikä kenenkään tarvinnut repiä nippuja auki varmistaakseen, että niissä varmasti on kymmenen, kun ne itse oli juuri laskettu :) Tikkunippujen lisäksi oppilaat saivat matikkalaatikkoonsa paikkapohjan, joka oli kopioitu Varganemenyi yhdistyksen Matematiikkaa 2a-opettajanoppaasta. Seuraavana päivänä aloitettiin isoilla luvuilla laskeminen välineiden avulla. Hauska oli huomata, että ne hieman heikommat oppilaat, jotka tarvitsevat välineitä laskemisen avuksi olivat hyvin näppäriä alusta asti välineiden käytössä. Sen sijaan ne taitavat laskijat, jotka olisivat hieman pähkäilemällä saaneet laskut laskettua ilman välineitäkin, kompastelivat välineiden käytössä ja joutuivat miettimään miten niitä käytetään..

Eläinten luokittelua ja ravintoketjuja

Syksyn ensimmäisinä aiheina yltissä oli eläinten luokittelu. Käytin pohjana "Montessori-ideoita 2"-kansiota, jonka malleja muokkasin omaan tarpeeseeni sopiviksi.

Tunnin alussa meillä oli vain puunrunko ja aluksimme teimme oppilaiden kanssa eron selkärankaisten ja selkärangattomien välille. Hyvin oppilailta itseltään löytyivät sanat "selkärankainen" ja "selkärangaton", kun olimme etsineet omat selkärankamme ja kyselin mitä mahtavat olla sellaiset eläimet, joilla selkärankaa ei ole.

Sen jälkeen oppilaat saivat vuoronperään yhden puunlehden ja pohdimme kuuluuko kulloinenkin ryhmä selkärankaisiin vai selkärangattomiin. Ja samalla mietimme mitä/millaisia eläimiä ryhmään kuuluu. Vaikeimpia ryhmiä olivat niveljalkaiset ja nilviäiset, mutta niidenkin sisältö selvisi melko helposti pienellä avustuksella.


Kun olimme saaneet eläinten sukupuun valmiiksi saivat oppilaat eläinten kuvia, jotka he värittivät ja liimasivat sen jälkeen valmistelemaani kartonkipohjaan oikeaan luokkaan.



Kuka syö kenet?

Ravintoketjujen laatiminen oli oppilaista hauskaa ja oppilaita piti toppuutella ja ilmoittaa, että nyt ei keksitä enää enempää. Kolmen oppilaan ryhmissä lapset piirsivät valitsemansa ravintoketjun.






Naulakkokyltit

Tänä vuonna teimme naulakkokyltit, joissa oli jokaisen oppilaan omat kasvot.
Ensimmäiseksi taittelimme paperihatut. Oppilaat selviytyivät taittelussa hyvin, vaikka opastin taululla taitellen omaa hattuani ja annoin oppilaiden yrittää toimia kuullun perusteella.

Kun hatut oli taiteltu, oppilaat piirsivät hatun alle kasvot, jotka kiinnitettiin hatun sisään teipillä. Lopuksi viimeistelelimme kasvot hiuksilla. Tytöistä moni letitti langasta letit, pojat tyytyivät liimailemaan langanpätkiä hiuksiksi.


Kyltit kiinnitettiin kontaktimuovilla naulakkojen yläpuolelle.